Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 789
Weergegeven resultaten: 81 t/m 89 van 89
  1. #81

    Standaard

    Misschien bedoelen we hetzelfde, maar harmonisch mineur betekent in mijn woorden mineurladder 'om harmonische redenen'.
    Die redenen zijn in het bijzonder de vijfde en zevende trap.
    Kijken we weer naar C harmonisch mineur:
    Door de B krijg je een leidtoon in de richting van de tonica (I), waardoor de V en VII echte dominantfuncties krijgen (sterke neiging tot oplossen naar de I).
    In natuurlijk mineur (eolisch) zit een m7-akkoord op de V (Gm7) en een dominant septiemakkoord op de VII (Bes7). Die hebben geen leidtonen richting de tonica (I) en werken harmonisch dus veel minder sterk.

    Door de overmatige secunde tussen de as en de b krijg je melodisch gezien iets 'raars', vandaar de uitvinding van melodisch mineur, die traditioneel stijgend wordt gespeeld als c-d-es-f-g-a-b-c (leidtoon b: omhoog, in de richting van I) en dalend c-bes-as-g-f-es-d-c (leidtoon as: leidtoon omlaag in de richting van V).

    tip: bekijk 't nou eens vanuit de context ipv die nietszeggende modi ervan te maken

  2. #82
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Augmented een gedrocht noemen, daar ben ik het mee eens. Ik heb al aangegeven dat ik er niet meer van kan maken dan wat het is : een triad 1 3 en 5#.Ik heb wel de indruk dat de andere noten niet NA de eerste reeks moet gespeeld worden, maar eerder als passing tone van elkaar.
    Ik kan me niet voorstellen dat iemand al iets gecomponeerd in de westerse muziek heeft gebaseerd op die aug ladder, maar ze bestaat dus wel.
    Mss is het gewoon het resultaat van een denkoefening,iets dat volgde uit of voorafging aan de dim of WT ladder : 'nu we toch met symmetrische dingen aan het stoeien zijn , laten we dit ook maar eens op de wereld loslaten'.( die verdomde theoretici he )
    Of mss hebben de bedenkers het gezien als een 'hulpstukje' voor één of andere situatie?

    Iets dat theoretisch klopt slaat niet steeds aan bij de 'luisteraar'.
    Er zijn wel meer dingen bedacht uit 'praktische overwegingen', zoals de 7 in melodisch mineur, als je de literatuur mag geloven. Of het 11 akkoord, dat pas (relatief) recent ' mag' gebruikt worden.

    Ik kan niet zo gauw een stuk bedenken dat in dim werd geschreven.
    Ik gebruik dim akkoorden ,en dus ook de 'noten' om de leading tones die er inzitten.Ik heb me laten aanpraten dat als je dim gebruikt, dat je het iig niet als dim mag laten klinken. Er zullen er wel zijn die dat doen met aug.
    Mss is het een gereedschap dat weinig uit de koffer wordt gehaald, maar dat je wel steeds bij je moet hebben.

  3. #83
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Goeie post van JH.
    Ipv modi en de benamingen ervan te gaan 'studeren' : leer hoe het klinkt.

    IMO : leer hoe iets klinkt, en kijk achteraf hoe die dingen heten.Het is nuttiger om de akkoorden te spelen in een progressie, en te LUISTEREN hoe het ene akkoord oplost in het andere. Je moet het eens proberen met ii-V 's, en afwisselend de 3 en de 7 in de bas te spelen, dan krijg je een mooie chromatische baslijn. Kijk op elke snaar wat er gebeurt als je de akkoorden op elkaar laat volgen. Probeer het eens met een ii V I, en daarna vervang je de V door een tritone of een dim7 : snaar per snaar bekijken.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 27 april 2011 om 09:41

  4. #84

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Ik kan me niet voorstellen dat iemand al iets gecomponeerd in de westerse muziek heeft gebaseerd op die aug ladder, maar ze bestaat dus wel.
    Ik weet dat Bartok die ladder gebruikt en in de jazz Michael Brecker, in NL Martijn van Iterson, heb sowieso een lick in die ladder van hem gejat.

    Als je ernaar kijkt:
    b-c-d-es-e-g-as
    dan zit er zowel een g+ als ab+-drieklank in.
    ab = tritonus verwante van D7. Dus je speelt dan eigenlijk D7-G7. Lost mooi op naar C.... zo vaag is dat laddertje dus niet.
    't gaat er weer eens om wat je ermee doet.

    Een stuk geschreven in die ladder bestaat (waarschijnlijk) niet, maar waarom zou je dat willen? zie 't als een geinig versierinkje van je huis, een gek gekleurd meubel of een pepertje in je eten... 'ik ken geen gerechten die alleen van peper zijn gemaakt dus is het een raar ingrediënt'. Je kunt trouwens die ladder prima gebruken om melodietjes mee te maken over een gewoon mineur akkoord ofzo. Aangezien G+ weer de bovenbouw is van Cminmaj7.
    G+: G-B-D# (=Eb), Cminmaj7: C-Eb-G-B. voila.

  5. #85

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Goeie post van JH.
    Ipv modi te spelen en de benamingen ervan te gaan 'studeren' : leer hoe het klinkt.

    IMO : leer hoe iets klinkt, en kijk achteraf hoe die dingen heten.
    dat is niet echt wat ik bedoel, ik bedoel meer te zeggen: leer de uitzonderingen in de context van 't 'gangbare' en maak er zo één systeem van.
    it ain't no rocket science zullen we maar zeggen.
    't moeilijk maken wil niet zeggen dat 't moeilijk is.
    iets dat je niet snapt is niet persé moeilijk.
    moeilijk is een excuus om iets niet te hoeven snappen.
    raar is een excuus om iets niet te hoeven bestuderen.
    etc.etc.etc.

  6. #86
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Waar 't mij om gaat is hoe ze er aan komen. Caug heeft 2 omkeringen die beide ook aug zijn (Eaug en G#aug of zo je wil Abaug). Doe je daar telkens de 7 bij, dan krijg je:
    Caugmaj7 = c e gis b

    Eaugmaj7 = e gis c (bis) dis

    G#augmaj7 = gis c (bis) e (disis) g (fisis)
    Abaugmaj7 = as c e g

    Samen: c dis e g gis b (dat 6tonige symetrische ding)

    Maar ik vind dit eigenlijk niet kloppen, omdat akkoorden voort komen uit een ladder en niet andersom. Je vindt de majeur ladder ook niet door wat 7s tegen wat omkeringen aan te gooien. Dus zoek ik naar een andere benadering: Als je van majeur mineur maakt, dan veranderen bepaalde tonen mee (b2, b6 en/of b7), maar hoe zou dat zijn met aug dan? Je verhoogt de 5, maar welke tonen verhogen mee?

    Als ik alleen de 5 verhoog, krijg ik een modus van harmonisch mineur. Verhoog ik ook de 4 mee, heb ik een modus van melodisch mineur. Beide hebben aug akkoorden in hun diatonische reeksen. Dus 't voelt alsof ik op de goede weg zit, maar dan, hoe verder?

    Ps. ik wil dit juist theoretisch benaderen. Als ik ga luisteren hoe 't klinkt kom ik al snel op de gebruikelijke dingen uit (Caug los ik op naar C bijv)
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 27 april 2011 om 11:25
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #87

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Waar 't mij om gaat is hoe ze er aan komen. Caug heeft 2 omkeringen die beide ook aug zijn (Eaug en G#aug of zo je wil Abaug). Doe je daar telkens de 7 bij, dan krijg je:
    Caugmaj7 = c e gis b

    Eaugmaj7 = e gis c (bis) dis

    G#augmaj7 = gis c (bis) e (disis) g (fisis)
    Abaugmaj7 = as c e g

    Samen: c dis e g gis b (dat 6tonige symetrische ding)

    Maar ik vind dit eigenlijk niet kloppen, omdat akkoorden voort komen uit een ladder en niet andersom. Je vindt de majeur ladder ook niet door wat 7s tegen wat omkeringen aan te gooien. Dus zoek ik naar een andere benadering: Als je van majeur mineur maakt, dan veranderen bepaalde tonen mee (b2, b6 en/of b7), maar hoe zou dat zijn met aug dan? Je verhoogt de 5, maar welke tonen verhogen mee?

    Als ik alleen de 5 verhoog, krijg ik een modus van harmonisch mineur. Verhoog ik ook de 4 mee, heb ik een modus van melodisch mineur. Beide hebben aug akkoorden in hun diatonische reeksen. Dus 't voelt alsof ik op de goede weg zit, maar dan, hoe verder?

    Ps. ik wil dit juist theoretisch benaderen. Als ik ga luisteren hoe 't klinkt kom ik al snel op de gebruikelijke dingen uit (Caug los ik op naar C bijv)
    'aug' is geen toonsoort, dus zo kun je 't ook niet benaderen.
    in tonale context heb je al gevonden waar je een #5 akkoord kunt vinden: op de III in mineur.
    Als alteratie kun je'm vinden op de V in majeur, je krijgt dan G7#5.
    Het woord alteratie zegt eigenlijk al dat het om iets kunstmatigs gaat.
    Dus is het antwoord ook een kunstmatige ladder. Heletoons ligt voor de hand (van G: G-A-B-C#-D#-F).
    Die speel je dan dus even op G7#5 om dan, als het akkoord is opgelost naar bijv. C, weer over te stappen op de Cmajeur ladder. In dit geval speel je dus een ladder omdat het akkoord daarom vraagt.
    Je hebt trouwens wel modale stukken met de heletoonstoonladder, van Coltrane is er een, weet even niet zo gauw hoe die heet. Je speelt dan een maat of 8 achter elkaar heletoons (althans dat is de 'inside' klank). Heb je dat debussystukje nu al geluisterd???

  8. #88
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ja prachtig!

    Zat net op piano te spelen en herkende Debussy-achtige stukjes. Kwam daarna op een lekker baslijntje (c-gis-e) uit en heb zitten luisteren wat daar allemaal op past. Kom vaak uit op dim of gypsy ladders, maar daar valt de #5 in 't niets omdat ie dan vaak als b6 fungeert.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #89

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Ik kan niet zo gauw een stuk bedenken dat in dim werd geschreven.
    Ik gebruik dim akkoorden ,en dus ook de 'noten' om de leading tones die er inzitten.Ik heb me laten aanpraten dat als je dim gebruikt, dat je het iig niet als dim mag laten klinken. Er zullen er wel zijn die dat doen met aug.
    Mss is het een gereedschap dat weinig uit de koffer wordt gehaald, maar dat je wel steeds bij je moet hebben.
    In het nummer Caravan speelt Wes Montgomery het eerste melodie stukje met bijna uitsluitend dim accoorden.
    Hij speelt de melodie op de hoge e snaar en harmoniseert de solo met een dim accoord, dus als het ware gewoon schuiven met een dim accoord.

    Als het nummer in Em wordt gespeeld is de eerste toon van de melodie dus een b op de 7e fret op de hoge e snaar en het eerste accoord is:

    as -> op de d snaar
    d -> op de g snaar
    f -> op de b snaar
    b -> op de e snaar

    Meesterlijk!
    Laatst gewijzigd door Makaai; 3 mei 2011 om 11:36

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top