Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Swap ash tele in vintage white Tips Please

    Telecaster Swap ash body in Vintage white.

    Hallo allemaal,
    Hallo allemaal,
    Ik heb een vraag. Ik ben een newbie op het forum maar ik heb al enige ervaring. Ik heb een tele transred gestained met clou en met nitro van Guitarsupplies afgelakt. Is best ok geworden. Heb nu nog een tele body in swampash (zwaar man) liggen en wil deze vintage white maken. Ik wil hiervoor witte nitro lak gebruiken en deze met nitro blanke hoogglas aflakken.
    Twijfel nog of ik transparant wit wil of dekkend wit. Graag wat tips over the way to go voor beide opties. Wil in het geval van transparant wel de houtnerf zichtbaar hebben. In het geval van dekkend moet de lak wat gelig (vintage) worden. Zou het leuk vinden wat tips te krijgen om dat effect te bereiken.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    324

    Standaard

    Vind je het niet zonde om swampash dekkend te lakken? Ik zou m dan zwart stainen en afschuren(zodat je je nerf beter ziet) en dan transparant wit lakken.

    Wel plaatjes erbij he!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    zwaar? swampash hoort licht te zijn, enfin normaal zou het lichter moeten zijn dan northern ash al is het swampash van tegenwoordig vaak niet meer wat het vroeger was (licht en superresonant).

    de finish die jij zoekt wordt op Fenders gedaan met transparante lak, dwz blanke lak die gemengd wordt met gekleurde lak en dan wordt gespoten. De butterscotch gelige lak bekend van de 52 tele's is ook transparant.

    Dat mengen van lak is een gedoe, tenzij je zelf een spuitinstallatie hebt. Een alternatief is het hout te stainen met een poederbeits of een okerachtige tint van ecoline en dan blank aflakken. Dit geeft wel niet hetzelfde semitransparante effect
    Deze heb ik zo gedaan:



    Als je echt dekkend wil aflakken is het bij ash vooral zaak zeer goed de porieën te vullen (anders ook maar dan valt een minder goed gevulde nerf minder op)
    Laatst gewijzigd door barno; 8 april 2011 om 00:27

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    zwaar? swampash hoort licht te zijn, enfin normaal zou het lichter moeten zijn dan northern ash al is het swampash van tegenwoordig vaak niet meer wat het vroeger was (licht en superresonant).

    de finish die jij zoekt wordt op Fenders gedaan met transparante lak, dwz blanke lak die gemengd wordt met gekleurde lak en dan wordt gespoten. De butterscotch gelige lak bekend van de 52 tele's is ook transparant.

    Dat mengen van lak is een gedoe, tenzij je zelf een spuitinstallatie hebt. Een alternatief is het hout te stainen met een poederbeits of een okerachtige tint van ecoline en dan blank aflakken. Dit geeft wel niet hetzelfde semitransparante effect
    Deze heb ik zo gedaan:



    Als je echt dekkend wil aflakken is het bij ash vooral zaak zeer goed de porieën te vullen (anders ook maar dan valt een minder goed gevulde nerf minder op)
    Hey Barno, bedankt voor je reactie en ook DemensionX bedankt. Ik ben er uit. Het wordt transparant wit met een blanke nitrocellulose hoogglans finish. Als ik de body met zwart beits, dan afschuur en vervolgens whitewash en dan blank aflak zou ik dus aardig close moeten komen of
    niet ? Twijfel nog over zwart stainen of alleen de whitewash. Anyone?

    By the way schitterende Gitaren met een hoofdeletter Barno ! Hulde.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    nee dan kom je er niet maar krijg je een hele mooie asbakgrijze kleur

    zullen we afspraken dat we met zwart stainen alleen gebruiken voor flame of quilted maple tops en niet voor swampash ?

    je zult de body eerst moeten fillen met een donkere houtfiller, hierdoor krijg je de mooie houttekening die je laten door het wit heen ziet komen, je zult sowieso de body moeten fillen dus sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap

    na het fillen schuur je de body weer glad en dan zou je de body kunnen verven met een whitewash paint op water basis, dit geeft een semitransparant wit. de whitewaspaint moet wel op waterbasis zijn omdat hij anders gaat reageren met de aflak
    life sucks and then you die

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    nee dan kom je er niet maar krijg je een hele mooie asbakgrijze kleur

    zullen we afspraken dat we met zwart stainen alleen gebruiken voor flame of quilted maple tops en niet voor swampash ?

    je zult de body eerst moeten fillen met een donkere houtfiller, hierdoor krijg je de mooie houttekening die je laten door het wit heen ziet komen, je zult sowieso de body moeten fillen dus sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap

    na het fillen schuur je de body weer glad en dan zou je de body kunnen verven met een whitewash paint op water basis, dit geeft een semitransparant wit. de whitewaspaint moet wel op waterbasis zijn omdat hij anders gaat reageren met de aflak
    Hallo Fred, you're the man !
    Dus:
    fillen met donkere filler bv C,ou of rustins porienvuller Mahonie
    Schuren
    Whitewash op waterbasis
    schuren
    nog eens whitewash
    licht schuren
    Aflakken met nitro
    dan de rest vd afwerking

    Dus de nitro geeft geen problemen met whitewash op waterbasis ?

    Iedereen alvast bedankt voor de input. Als hij klaar is zal ik foto's posten.

    Han

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik zou maar 1 keer whitewash gebruiken (opbrengen met een sponsje), hoe vaker je het opsmeert hoe dekkender het wordt en niet schuren, dan krijg je al snel ongelijke plekken. bewaar het schuren maar voor de filler en de blanke lak
    life sucks and then you die

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    ik zou maar 1 keer whitewash gebruiken (opbrengen met een sponsje), hoe vaker je het opsmeert hoe dekkender het wordt en niet schuren, dan krijg je al snel ongelijke plekken. bewaar het schuren maar voor de filler en de blanke lak

    Fred bedankt!
    Ok dus de rest van mijn plan klopt ? Geen problemen met de nitro na die watergedragen whitewash ?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    de rest klopt helemaal, succes
    life sucks and then you die

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    de rest klopt helemaal, succes

    Hi, ik kwam bij Dieter van Guitarsuplies ook seethrough nitro tegen in de ralkleur die je wil. Kan ik daar ook dit vintage white see through effect met mooie houtnerf mee bereiken of is die whitewash beter. Your opinion please !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top