Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Hulp gevraagt bij een fender project

    Hey,

    Toen ik begon met het bouwen van een stratocaster was ik iets te naief, ik dacht dat het veel simpeler was dat het uiteindelijk bleek te zijn.
    Omdat ik zowieso hulp nodig heb om de hals te plaatsen zou ik graag ook het boorwerk in de body laten doen of evt assistentie door een ervaren iemand, ik kan het me (financieel) niet veroorloven om het fout te doen en dat zou ook gewoon zonde zijn.
    Dit forum is daar natuurlijk een supergoed middel voor, ik ben bereid het hele land door te reizen en zal materiaalkosten vergoeden [knipje in het verhaal door mod, G.G.].
    Ik kan het ook naar een winkel brengen maar dan leer ik ook niets en is veel minder leuk.

    Het idee en het werk wat moet gebeuren:

    De body en hals zijn van mightymite, brug is floyd rose, bedrading en knoppen zijn van een fender deluxe en de humbuckers zijn seymour duncan.


    In de hals moeten nieuwe gaten geboord worden en die in de body zullen wat breder moeten worden gemaakt.
    In de body moet nog ruimte voor een humbucker en een single coil komen met bedradingskanaal.
    De gaten voor de bediening, brug en slagplaat ontbreken.
    Voor de rest zal er nog gaatjes gemaakt moeten worden voor de jackhouder van de input en de klem van de floyd rose op de nek

    Ik heb hier aangegeven waar de gaten en ruimtes moeten komen.

    Voor de meeste bouwers is dit niets bijzonders denk ik, maar het uitlijnen is vooral iets waar ik niet aan durf te beginnen zonder advies, gaten boren zal niet heel veel tijd kosten denk ik?

    Tips en advies zijn zeer welkom!

    Modactie G.G.: Na aanleiding van het knipje in het verhaal hierboven: TS heeft geen ervaring met houtbewerking en zou graag wat begeleiding hierin hebben, niet omdat hij een cheap-ass krent is, maar omdat de meeste commerciele bouwers je geen kijk in de keuken geven, snel werken en niet de tijd nemen alles rustig uit te leggen. Wie kan er een lesje frezen en uitmeten geven aan deze knul, zodat hij er ook daadwerkelijk wat van leert en de volgende bouw zelf aanpakt.

    Oh Stuwy, dit kost mij 10 minuten kostbare tijd, dus een foto rapportage ben je nu wel moreel verplicht.

    Aan iedereen: Hou alle commerciele shit uit dit topic, dan laten wij hem lekker open. Ook wij mods hebben een hekel aan slotjes.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Begin eens met roepen waar je woont. Dan is er vast een welwillend bouwer type die je zijn/haar hulp aanbiedt. Wel heel leuk project om een en ander van op te steken voor een first-timer.
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  3. #3

    Standaard

    Hey, bedankt!
    Ik woon in Arnhem maar als iemand zijn hulp aanbied zal ik daar gewoon naartoe reizen, dat vind ik niet erg..... al is het Limburg of Groningen

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Als mod:

    Stuwy, lees even dit door:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?85621-ATTENTIE-LEES-DIT-EERST-!!!-quot-Zelfbouw-forum-quot-regels-en-tips.

    Daar kom je een stuk tegen waarin staat dat er niet om reparatie etc gevraagd mag worden. Wat dat betreft hak ik er heel erg zwart-wit in, om bij iedereen gelijke regels toe te passen (hoewel ik ook heel erg goed begrijp dat alle hulp welkom is in dat een regel in het ene geval zinnig lijkt en in het andere geval lijkt dezelfde regel overtrokken)

    Ik kijk nog even of ik iets moet aanpassen in de eerste post. Als jij in de vogende posts je focust op hoe je het moet doen, ipv door wie het moet gebeuren. Dan is het voor het ele form leerzaam en hopelijk leest iemand door de letters heen en biedt hij/zij hulp aan.

    Als gewoon gitaarnetter en stratliefhebber: geweldig projectje!

  5. #5

    Standaard

    Ik woon in Belgisch Limburg en wil je ook altijd graag helpen! Woon op zo'n 5 minuutjes van Maastricht.

  6. #6

    Standaard

    Essentieel is de plaatsing van de studs. Ik wikkel wat touwtjes, iets dat makkelijk recht is te trekken, liefst met een beetje rek erin, rond de mechanieken en leid dat door de brug zodat ik kan zien waar de brug moet uitkomen; zo teken ik af waar de studs moeten komen.

    Vervolgens moet ik meestal met de hand de gaten boren omdat de meeste kolomboren, ook de mijne, net te klein zijn voor de meeste gitaren. Maar het kan, met een vaste hand en wat lef; en goed voorboren. Eerst een klein, niet te diep gaatje en dan zorgvuldig controleren of het goed op zijn plaats zit; zo niet desnoods met een rond vijltje het gat naar de juiste positie verplaatsen. Of gelijk erin jassen met een, liefst afgekorte, centreerboor. Welke boor dan ook: neem altijd een zo scherp mogelijke.
    Er leiden verschillende wegen naar Rome. Als het de eerste keer niet goed gaat, vul je het gat weer op en begin je opnieuw.

    Ik heb voor een vriend met de hand de studs van zijn floyd rose op de juiste plek gezet. Hij had zelf niet goed geboord; heeft vervolgens de gitaar naar een vioolbouwer gebracht die ook niet wist wat hij ermee aanmoest, de gaten opvulde en vervolgens in de andere richting te ver uit het midden boorde Ik heb de gaten weer opgevuld, mijn meetmethode toegepast en met mijn accuboormachine uit de hand nog eens geboord. Driemaal was scheepsrecht in dat geval; na die operatie liepen de snaren perfect gecentreerd over de toets.

    Natuurlijk is de mensuurlengte, de afstand van de brug tot de topkam bij dit alles duidelijk afgetekend; je wil niet ook nog eens in die richting de mist ingaan.

    Ik heb zojuist ergens een instructievideo van Ted Nugent in de afdeling 'speeltechnieken' geplaatst. Hoewel het over een ander soort handelingen gaat, denk ik dat sommige uitspraken van Ome Ted hier evenzeer van toepassing zijn:
    'It's all attitude, it's all spirit'
    En met vertaling:
    Het moet uit jou komen. Je moet je leven zelf in handen hebben. Je leven is als een pijl: je kunt de roos raken of in je eigen voet schieten.

    Die andere gaatjes komen veel minder nauw. Je moet jezelf alleen in een staat brengen dat je je wil aan de materie kunt opleggen. 'It's all attitude, it's all spirit'.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 7 april 2011 om 00:28
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hoi Stuwy,

    Als ik de foto van de body zo eens bekijk gaat het om een zgn. back-routed body gaat. Dat is een body met de holtes voor de elektronica vanaf de achterkant gefreesd. Dat zou betekenen dat er geen slagplaat nodig is (zou zelfs onhandig zijn). Ik persoonlijk zou het sowieso mooier vinden zonder slagplaat.

    Voor wat frees-, boor- en uitlijnwerk kun je altijd bij me terecht (wel door de week in Gouda, want in het weekend heb ik andere bezigheden, vriendin en zo...).

  8. #8

    Standaard

    Oke, ik begrijp je verhaal heel goed G.G. en heb er dan ook niets aan toe te voegen.
    Ik wil het gewoon graag leren en iets lezen via internet is toch heel anders dan het ook daadwerkelijk doen, dan is het heel fijn om iemand met ervaring erbij te hebben.


    Ook bedankt voor het compliment!, die fotorapportage gaan jullie krijgen

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Van Dattum Bekijk bericht
    Hoi Stuwy,

    Als ik de foto van de body zo eens bekijk gaat het om een zgn. back-routed body gaat. Dat is een body met de holtes voor de elektronica vanaf de achterkant gefreesd. Dat zou betekenen dat er geen slagplaat nodig is (zou zelfs onhandig zijn). Ik persoonlijk zou het sowieso mooier vinden zonder slagplaat.

    Voor wat frees-, boor- en uitlijnwerk kun je altijd bij me terecht (wel door de week in Gouda, want in het weekend heb ik andere bezigheden, vriendin en zo...).
    Het is inderdaad dat type body, ik heb hem gekocht omdat hij een mooie symmetrische maple top heeft.. je ziet bijna niet dat het 2 delen zijn.
    Omdat het een stratocaster is vind ik hem met slagplaat mooier, dat hoort er gewoon bij vind ik (zit allemaal in m'n hoofd natuurlijk).
    Zonder slagplaat lijkt hij zo 'naakt', een beetje ibanez achtig... ik heb even 2 foto's naast elkaar gelegd.



    Het enige wat ik merkte is dat de pots en switch op een tactische manier bevestigd moeten worden, maar dit kan door de ruimtes zo groot te maken dat de direct aan de slagplaat bevestigd kunnen worden gok ik?



    @aaronstonebeat:
    Bedankt voor de informatie man, daar kan ik wat mee
    Die uitspraak is mooi, de spirit heb ik ook wel en dat is tevens de reden dat ik ermee ben begonnen.
    Zelf dingen knutselen is altijd leerzaam en leuk!


    Wat trouwens ook tof is, is zelf inlays maken en dit ga ik zeker doen!!
    Maar eerst maar zorgen dat het allemaal goed in elkaar zit, daarna komt de rest wel
    Laatst gewijzigd door Stuwy; 7 april 2011 om 16:54 Reden: foto toegevoegd

  10. #10

    Standaard

    Dit is trouwens ook wel tof, een 'fathead' plaat.
    Officieel fender custom shop...
    Met zo'n plaat schijnt hij meer sustain te krijgen, een projectje van fender denk ik.
    In combinatie met de humbuckers lijkt me dat wel tof, en als het niks is kan hij er altijd nog af (hoefde geen extra gaten voor geboord te worden )




    Om de fotoreeks maar compleet te maken ook een platje van de achterkant:


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top