Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 71

Discussie: Goede Wah pedaal

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ikke: Als eigenaar van een roedel vintage wah's kan ik alleen maar zeggen dat alle huidige wah's anders klinken dan die van vroeger. Alle?Ja, alle!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    hoe weet je dat zo zeker? en wat is er dan zo anders aan de wahs die je nu koopt? Toen was het toch ook gewoon een Crybaby of Vox etc.
    Natuurlijk heb ik ook hedendaagse wah's gehad en gehoord. Ik was een van de eersten die een dunlop JH kocht, begin jaren 90.. en ik heb morley en JD crybabies en RMC en Roger Mayer gehad.
    Natuurlijk zijn mn ouwe wah's nu anders dan toen ze nieuw waren. En ja, er gaat weleens wat aan kapot ( waarbij het me opvalt dat de nieuwe pots en switches een aanzienlijk kortere levensduur hebben dan het ouwe spul). Maar ze waren ook om te beginnen al anders, door de grotere toleranties die destijds gebruikelijk waren (en waardoor de onderlinge verschillen destijds al groter waren en de ene ouwe beter klonk/klinkt dan de andere). En meer nog, wellicht, door de andere materialen van destijds - met name van de inductors. wah-o-fielen praten niet voor niks over halo's, filmcans en fasels.

    70's rock - mijn specialiteit- betreft idd vaak het oversturen met hulp van de wah. En juist dan hoor je goed het verschil tussen een JD crybaby en bv een JEN crybaby, ouwe Vox of - onmiskenbaar!- een Colorsound ( bij voorkeur met siemens inductor). Die oudjes zijn veel smeriger dan de nieuwe. En dat waren ze vroeger ook, zet maar een oude Lizzy-plaat op, ze waren nooit zo clean als een huidige GCB-95 Crybaby.
    En dunlop maakt nu ook fasels, in leuke kleurtjes... nou, die heb ik ook eens naast een oude gehad.. Waar het verschil aan ligt..? Schreef RG Keen daar niet ooit een technisch stuk over? En was er niet een cobaltcrisis waarna de samenstelling van magneten veranderde? Ik heb geen idee, maar weet wel dat ik voldoende JENs heb ingeslagen om mijn leven door te komen. En dat ik voldoende ( nee: veel te veel) wahs heb - nieuw en oud- maar dat die JEN nooit meer uit mijn pedalenbak komt..
    Laatst gewijzigd door zoon van Piet; 6 april 2011 om 14:54
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2010
    Locatie
    Industriële werkplaats loods 6.7
    Berichten
    3.750

    Standaard

    Zo'n Jen wil ik ook wel. Ze hebben in die tijd ook een heel leuk synthesizertje gebouwd. SX1000
    ONRUST NV
    De multi industriële muziekfabrikant
    onverstaanbaar helder zonder meer
    Vroeger, toen de knaken nog van hout waren en de pliesie nog op varrekens reed

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Omdat al die oude wah's last hebben van veroudering van hun onderdelen en dus anders gaan klinken. Goeie kans dat ze in 196x en 197x net zo klonken als een nieuwe nu.

    Om die reden slaan verkooptexten als "oude crybaby uit beginnen70, instant Hendrix" ook nergens op. Die wah's van Hendrix klonken anders dan dat datzelfde exemplaar nu klinkt. Evenzo heb ik oude crybabies op m'n werkbank gehad waarvan de potmeter taperweerstand ver over de 1 megOhm ging (normaal, 100to 200kohm). Dat hoor je dito. Het geheel wordt wat smoother. Of het beter is is aan de gebruiker om te bepalen.
    Interessante post, ik ben geen techneut op het gebied van pedalen, maar aan de hand van je duidelijk uitleg, komt het bij mij logisch over.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    70's ROCK en dan een WAH? Dat
    betekent dus oversturing en geen cleane partijen....

    Ik zou dan zeker bij Dunlop gaan kijken (crybaby) en niet voor de VOX gaan. Ik vind VOX (en colorsound, RMC) meer geschikt voor ook cleane partijen. Zelf heb ik een Fulltonde Clyde deluxe (veel te duur) maar de drie standen die erop staan, zijn wel echt drie verschillende "kleuringen"van het geluid. Ik ben er erg tevreden over. Ik heb m destijds ge a/b't met een VOX (847) en voor clean hoorde ik weinig verschil.

    Jaren '70 disco/funk vind ik toch echt een ander wah-geluid dan jaren '70 Rock....
    Inderdaad ik gebruik een wah niet vaak icm een cleane tone, ik had van een wah met een fuzzpedaal ertussen lekker rauw

    Ik ben niet into Disco......

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
    Natuurlijk heb ik ook hedendaagse wah's gehad en gehoord. Ik was een van de eersten die een dunlop JH kocht, begin jaren 90.. en ik heb morley en JD crybabies en RMC en Roger Mayer gehad.
    Natuurlijk zijn mn ouwe wah's nu anders dan toen ze nieuw waren. En ja, er gaat weleens wat aan kapot ( waarbij het me opvalt dat de nieuwe pots en switches een aanzienlijk kortere levensduur hebben dan het ouwe spul). Maar ze waren ook om te beginnen al anders, door de grotere toleranties die destijds gebruikelijk waren (en waardoor de onderlinge verschillen destijds al groter waren en de ene ouwe beter klonk/klinkt dan de andere). En meer nog, wellicht, door de andere materialen van destijds - met name van de inductors. wah-o-fielen praten niet voor niks over halo's, filmcans en fasels.

    70's rock - mijn specialiteit- betreft idd vaak het oversturen met hulp van de wah. En juist dan hoor je goed het verschil tussen een JD crybaby en bv een JEN crybaby, ouwe Vox of - onmiskenbaar!- een Colorsound ( bij voorkeur met siemens inductor). Die oudjes zijn veel smeriger dan de nieuwe. En dat waren ze vroeger ook, zet maar een oude Lizzy-plaat op, ze waren nooit zo clean als een huidige GCB-95 Crybaby.
    En dunlop maakt nu ook fasels, in leuke kleurtjes... nou, die heb ik ook eens naast een oude gehad.. Waar het verschil aan ligt..? Schreef RG Keen daar niet ooit een technisch stuk over? En was er niet een cobaltcrisis waarna de samenstelling van magneten veranderde? Ik heb geen idee, maar weet wel dat ik voldoende JENs heb ingeslagen om mijn leven door te komen. En dat ik voldoende ( nee: veel te veel) wahs heb - nieuw en oud- maar dat die JEN nooit meer uit mijn pedalenbak komt..
    Misschien moet ik een bij jouw in de bak komen graaien

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Ik zou zeggen: zoals gebruikelijk bij Boss. Het biedt veel sounds en is allemaal acceptabel. Echt mooi of authentiek kan ik het niet noemen en het klinkt allemaal net een beetje anders (ook in combinatie met gain etc), maar bruikbaar: jazeker.
    Boss heb ik wel eens geprobeerd, maar ik vond het niets, hij kan veel, maar blink nergens in uit....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    Ben zelf erg tevreden over mijn relatief goedkope Morley wah.
    Gehad, ik vond het niets, ze kwamen bij mij nogal vlakkig over.

    Erg fijn om veel goede input te krijgen.

    Mijn gedachte gingen inderdaad uit om een oude Wah aan te schaffen.
    Ik weliswaar al een oude Wah van Shin-ei, maar die wil ik sparen, dus moet er een tweede Wah komen.
    Maar aan de hand van de post van D-H, krijg ik een beetje mijn twijfels.

    Ik denk dat ik her en der eens wat Wah's moet gaan proberen, zowieso maar eens een nieuwe Dunlopp proberen.

  4. #24

    Standaard

    Wat is nu echt een wah pedaal met grote sweep. Ik gebruik wah niet zoveel, maar als ik hem gebruik moet er ook echt wat gebeuren vind ik. Heb nu de VOX V847A, maar van mij mag de sweep nog wel wat groter eigenlijk.

    Iemand?


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 januari 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    662

    Standaard

    Weet niet of ie al genoemd is, maar:

    BUDDA WAH!

    heerlijk, niet te schreeuwerig zoals VOX en Crybaby naar mijn idee...
    Play like you have something to say, not something to prove... IDANCEMUSIC.COM

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    http://www.youtube.com/watch?v=Doy5rWBInKw

    De VOX 845 is betaalbaar en klinkt goed. Ik heb de duurdere (toen er nog geen keuze was). Goed ding.
    Ooit met de Morley gespeeld. Tonesuck. Niet mijn ding.
    Heb ook met de Roland gespeeld. Goed ding. Iets heel speciaals. Zou ik niet als Wah kopen. Maar als extra pedaal. Zowel op bas als gitaar FUNKY!
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Als je een Shin-ei hebt..... Is het dan niet mogelijk de onderdelen te documenteren en die nu gewoon online te kopen ergens? En dan lekker met die Shin-ei te blijven spelen?
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Als je een Shin-ei hebt..... Is het dan niet mogelijk de onderdelen te documenteren en die nu gewoon online te kopen ergens? En dan lekker met die Shin-ei te blijven spelen?
    hmm, ik heb met de gedachte rondgelopen om D-H een dergelijke opdracht te verstrekken, maar ben nog niet zeker van mijn zaak

  9. #29

    Standaard

    Die 1M ga ik proberen, misschien een keer een betere spoel.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik kan nou niet bepaald zeggen dat die Shin-ei goede wahwahs zijn/waren. Op zn best middelmatig en de oudere zelfs meer matig dan middel..

    Aan de andere kant ga ik misschien te ver in mn pleidooi voor ouwe zooi.. ik heb makkelijk praten, natuurlijk Maar het is me de afgelopen tien jaar wel duidelijk geworden dat het verrekte moeilijk is om een gitarist ervan te overtuigen dat zijn wah misschien niet zo goed is. Ik heb heel wat A/B vergelijkingen gedaan/laten doen met mijn spullen. Opvallend vaak overheerst dan toch de macht der gewoonte: wat je kent is wat je horen wil.. Zelfs als iemand zo objectief was dat ie het verschil kon horen, bleef ie zitten met het feit dat een onbekende wah zo anders reageert op zijn voeten.
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top