Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard Wat hersenspinsels en muizenissen (pickup techtalk content!)

    Beste forumleden,

    het was vannacht weer zover, ik kon geen oog dicht doen. En wat maalt er dan door mijn hoofd? zelfinductie.

    Het is makkelijk te berekenen in een singlecoil hoor. echt. draai er mijn hand niet voor om. Maar zodra je het hebt over humbuckers, word de zaak al een stuk lastiger. Je krijgt natuurlijk eddy currents in de spoelen (geinduceerd door de andere spoel) en eddy's in de slugs en polepieces e.d. maar die zijn niet echt bijster interessant.

    Maar wat doen die eddy's in de spoelen, wat doen die inductiestroompjes door de spoelen? Immers, een humbucker kan je bekijken als een transformator (je zou zelfs, als experiment, 'm als transformatortje kunnen installeren; heb ik gedaan, maar de ingangsimpedantie van de amp is te laag, of de uitgangs impedantie van m'n gitaar te hoog, en de stroomsterkte VEEL te laag, om ook maar een meetbare waarde te krijgen, ik krijg alleen maar ruis).

    wie oh wie lijkt het leuk om daar eens mee te experimenten? een pickupje solderen als een mini-trafootje?

    Verder. zou je een pickup niet ook nog eenss kunnen zien als een extra magneet? immers, stroompje door spoel-> (electro)magneet. implicatie: het is alleen 'magnetisch' zolang je speelt. dus sustain wordt niet alleen gedempt door de permmagneet, maar ook door de electromagneet, die de spoel word, wat ontstaat uit de aard van de component, tijdens het spelen.

    Volgende vraag. Waarom geven fabrikanten zelden de specs op in Henry's, maar in DC impedantie? In henry's kan je veel meer aflezen; draaddikte, spoelformaat, ook impedantie... waarom dus niet? omdat het plebs niet snapt wat het, of omdat ze dan nog steeds niet snappen dat de mate van 'hot' niet perse afhankelijk is van henry's en dc-resistance?



    Volgend onderwerp.
    Dimarzio octrooien. Ik blijf erdoor gebiologeerd. Ze hebben er een paar, maar ik licht er even 3 uit die ik echt heel erg interessant en gaaf vind.

    Dual Resonance.
    Dit octrooi gaat specifiek over het hebben van 2 spoelen met ongelijke draaddikte. niet dus gelijke draaddikte maar met een mismatch in dc (ja, nu mag je wel zeggen dat de een hotter is dan de ander!!). het idee is dat de brom wel wordt gecancelled, omdat de outputs van beide spoelen ongeveer gelijk zijn (en natuurlijk de fundamentals ook) maar de harmonics zijn verschillend, en die versterken elkaar, dus je krijgt een breder, dynamischer, geluid met meer harmonics. Ik krijg veel hoon omtrent het 'hybridisen' van pickups, maar dit is precies hetzelfde!de. sterker nog, een pickup als de norton, air zone, bluesbucker, megadrive, EVO, D activator, en nog VEEEEL meer, zijn hybrids. zoek het maar op. alles met 'patent # 4501185' heeft dus 2 ongelijke spoelen.

    Air-technology
    Het idee is simpel. je wilt wel de output en tone-karakteristiek van een bepaalde magneet, maar het moet wat meer airy zijn, luchtiger, het idee van een 'aged' magneet. DImarzio kwam het de air techniek. Simpel gezegd is het dat je de slugs en alle andere metalen niet in aanraking laat komen met de magneet. de slugs zijn ook wat tapered/champhered aan de onderkant, zodat ze de magneet niet aanraken, en de screwpieces hebben een stukje plastic bij de magneet. het werkt absoluut, maar dimarzio doet het vooral bij alnico5 magneten (ze gebruiken geloof ik alleen maar alnico5 en ceramisch...). een de-gaussed alnico5 geeft precies hetzelfde resultaat, maar met minder (kans) op feedback. lucht in een pickup geeft namelijk eigenlijk altijd feedback, en dat wil je niet (dit is die irritante PIIEEEEPPPPPPP die niet fijn is). overigens is een degaussed magneet stabieler dan een magneet op volle kracht.

    Virtual Technique

    Het idee hierachter is simpel. je verhoogt de hoeveelheid metaal in het element om de inductie te verlagen. dit maakt van een brulboei een milder, zoeter, 'liever' element met fijnere karakteristieken. dit is een relatief nieuw octrooi en is veel lastiger na te maken dan de air-techniek of de dual resonance. 'jury's still pending' of dit nu wel een fijne techniek is, omdat je respons wat trager wordt.

    De dual resonance is imho de tofste, omdat je daar eigenlijk eindeloos in kan varieeren.

    Even een klein stukje marketing opengooien. Zoals bekend heeft dimarzio de x2n en de d activator x. zelfde magneet-structuur, zelfde spoelen, maar nadere dc-waarde, en compleet andere tone. ze verschillen 1.3k van elkaar. blijkbaar geeft 1.3k dus zo'n enorm verschillend geluid, maar het is hetzelfde draad, zelfde vorm spoel, zelfde magneet, zelfde polepieces.

    Ik lees wel eens 'ik wil een element dat 8.5k is, niet hoger!', en dan worden pickups van 8.6 of 8.7k al compleet afgewezen. blijkbaar word niet stilgestaan bij het feit dat een pickup altijd een marge moet hebben van 10%. als ik een pickup meet, moet ik 'm 10 keer meten, bij diverse temperaturen, en dat middelen, om de juiste waarde te krijgen. de soortelijke weerstand is immers afhankelijk van temperatuur! De weerstand hangt ook nog eens supersterk af van nog meer factoren (zoals torsie bij winden, solderjoints in het element, hoe lang de connectiestukjes zijn in het element, kwaliteit bedrading in het element, spanning van de draad op de spoel, etc etc), helemaal als het element scatterwound is, zoals bareknuckle dat doet, om d'r eentje te noemen. pas bij verschillen vanaf 0.5k kan je het (imho) pas hebben over verschillende modellen en echte fysieke verschillen. eignelijk zou het beter zijn als er zou staan hoeveel windingen het element heeft, en welke draaddikte, maar goed, dat staat ook in de inductie beschreven :P

  2. #2

    Standaard

    Het klinkt allemaal vreselijk interessant, maar ik kan je nauwelijks volgen.
    Leuk om me eens in te verdiepen als ik tijd heb.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Berichten
    6.674

    Standaard

    ik heb wel goed geslapen, maar ik kan je verhaal ook lastig volgen. Denk door het gebrek aan verstand van zaken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Ik heb een Westone Spectrum met UBC humbuckers dus met spoelen met een verschillend aantal windingen. Draaddikte zal hetzelfde zijn. Klinken fel en dat op een maple body, iets teveel wellicht voor het brugelement. Enkelspoels geschakeld krijg je wel heel Fender-achtige soundjes.

    Verder zou je misschien wat Engelse termen kunnen vertalen, ik kan het ook niet helemaal volgen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ik geloof dat je het geld dat je voorziet voor een Warmoth-project eens moet investeren in een telefoontje naar Bill Lawrence Op zijn oude website, vind je het onderdeeltje Pickupology terug. Daar zegt hij over DC-weerstand het volgende :

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bill Lawrence
    DC resistance (Rdc) tells you as much about a pickup's tone and output as the shoe size tells you about a person's intelligence!
    Over tone en output zegt hij in hetzelfde stuk :
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bill Lawrence
    Tone and output mainly depend on the relation between inductance, magnetic strength and the efficiency of the pickup, as well as the relation between the inductance of the pickup and the capacitance of the cable.
    Het is nog altijd meer uitzondering dan regel, maar steeds meer kleinere (en bovendien betaalbaardere) pickupwinders geven ook de inductiewaarde van hun elementen, naast de DC-waarde. Dit heeft ook te maken met het grote respect dat Bill Lawrence de laatste jaren vergaard heeft.
    Er zijn, mijns insziens, ook best wel wat 'pickupwetten' die voor herziening vatbaar zijn. Bv. de idee dat hoe hoger de weerstand van de pickup, hoe modderiger die zou klinken. Wat voor een brij zouden elementen met een weerstand van 17k dan wel niet moeten weergeven ? Nog eentje: humbuckers hebben potmeters van 500k nodig, single coils potmeters van 250k. Ik denk dat dit eerder pickup per pickup moet bekeken worden, en dat er best wel wat humbuckers fantastisch zouden klinken met 250k pots.

    Ik weet niet of je een humbucker als een transformator kan bezien. Ik heb die vraag ook al gesteld en ASB wees me erop dat de spoelen van een humbucker met elkaar verbonden zijn, waardoor dat niet (helemaal?) zou opgaan.


    Om je nog wat meer kopbrekens te bezorgen : ik heb hier een topic geopend om de binnenkant van Bills nieuwste MicroCoils te laten zien. Deze zijn wat hoger dan normale single coils, maar de spoel zelf is amper een derde van de typische single coil. Toch klinken de MicroCoils - voor zover youtubefilmpjes kunnen laten horen - behoorlijk geweldig.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 november 2007
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    573

    Standaard

    Ik wil van deze mogelijkheid gelijk even gebruik maken om de problemen in de kernreactor in Japan eens op te lossen. Dat kan met bovengenoemde technieken?

    niet?....oh...ik snap er wekelijk geen hout van...Ik ga maar eens een boek lezen ofzo, kijken of ik kan mee kan praten, klinkt allemaal erg interessant namelijk!
    2 Fenders, 3 Gibson's,1 Ibanez prestige special edition,1x Taylor 310 1 Marshall DSL, en een Fender blues deluxe, en GAAAAAAAAAAAAAAAAN

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Helaas snappen 99/100 mensen niet waar je het over hebt. Trouwens, zonder pickup covers heb je minder eddy currents en difffusie van het magneetveld door de ferro-magnetische eigenschappen van het materiaal van de cover.
    Trouwens als je goedkope humbuckers hebt kun je sowieso beter de covers er af halen. De goedkope metaal soorten eten veel van je tone weg.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Hey , het is ook een "content" , soort van wedstrijd wie de grootste heeft zeg maar. Ofzo ....... nou ben ik even de draad kwijt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2001
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stratie Bekijk bericht
    Ik wil van deze mogelijkheid gelijk even gebruik maken om de problemen in de kernreactor in Japan eens op te lossen. Dat kan met bovengenoemde technieken?

    niet?....oh...ik snap er wekelijk geen hout van...Ik ga maar eens een boek lezen ofzo, kijken of ik kan mee kan praten, klinkt allemaal erg interessant namelijk!
    Weet je wat nou het mooie is: het enige dat 99,9% van de mensen interesseert is "klinkt het vet?". Ik begrijp de beroepsdeformatie van Orph wel (voor zover ik me kan herinneren zit ie aan de natuurkunde kant van het opleidings/arbeidsspectrum), ik heb hetzelfde op medisch vlak. Uiteindelijk is het een interessant, doch volkomen academisch "raadsel". Leuk voor in je hoofd. Of niet, als je er mee wakker ligt. Ik ga altijd pitten met een MP3-speler op mijn hoofd met een luisterboek of CD, kop leeg maken/houden voor het slapen gaan. Heb blijkbaar ergens iets van Asperger in mijn DNA

    Mooi, je kan aan het eind van de rit het gedrag van een pickup voorspellen en testen in een laboratorium-opstelling. Daarmee kun je een wetenschappelijk-theoretische benadering geven van het gedrag. Maar o.a. door de reeds genoemde temperatuur doet die pickup continue wat anders. In zeer beperkte mate, maar toch. Vervolgens zit je met het volume waarop je speelt en de invloed die dat heeft op perceptie van frequentiegebieden (Fletcher-Munson curve), de jus uit de muur (invloed op je buizen), de temperatuur van je buizen, het feit dat buizen sowieso soms elke dag met een ander been uit bed lijken te stappen, de leeftijd van de magneten, waar je je op de wereld bevindt in relatie tot magnetisch veld en aanwezigheid van apparatuur. Die temperatuur doet uiteraard ook wat op de circuits in je amp en je kabels. Of je op dat moment een lekkere laag cerumen in je oor hebt. Of je ALCOHOL genuttigd hebt (fysiologisch dempingsmechanisme op de spiertjes van je middenoorsbeentjes!!!). Dan natuurlijk nog je gitaar en je snaren. Ik zal ongetwijfeld nog een heleboel parameters vergeten zijn...Dan ben ik nog blij dat ik geen klassiek gitarist ben en me bezig moet houden met de juiste methode om mijn nagels te knippen of het nuttigen van chitine-supplementen om de sterkte ervan te verbeteren.

    Toon: ongrijpbaar, slechts maakbaar tot op zekere hoogte, maar onderhevig aan een plethora aan invloeden. Zelfs als je een parameter verandert, weet je dan wel zeker dat al die andere constanten gelijk zijn gebleven . Science is a bitch! If you study an object you change it . Or maybe it changes you...Buitengewoon interessant, maar ik ben blij dat dit niet een van de zaken is waar ik wakker van kan liggen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Beste forumleden,

    Maar wat doen die eddy's in de spoelen, wat doen die inductiestroompjes door de spoelen? Immers, een humbucker kan je bekijken als een transformator (je zou zelfs, als experiment, 'm als transformatortje kunnen installeren; heb ik gedaan, maar de ingangsimpedantie van de amp is te laag, of de uitgangs impedantie van m'n gitaar te hoog, en de stroomsterkte VEEL te laag, om ook maar een meetbare waarde te krijgen, ik krijg alleen maar ruis).
    Misschien werkt dit niet omdat de spoelen te vergelijken zijn? dus bijna 1:1 gewonden, dan ga je nooit iets transformeren.

    2/3 van de tekst snap ik trouwens een beetje Heb je ook al een oplossing voor het energie probleem bedacht?
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top