Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard Vraagje over aankoop lintzaag

    Hallo Hallo! Ik zit te twijfelen om een lintzaagje te kopen. Ik zie in veel builds dat ze voor vanalles en nog wat handig blijken. Nu zit ik wel met plaatsgebrek + aangezien ik voorlopig niets professioneels doe met houtbewerking kan ik ook geen JET ofzo gaan kopen.

    Zou deze weggesmeten geld zijn? Of zou het eerder een leuk hebbeding zijn voor de hobbyist bouwer?
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik heb net dezelfde, enkel in het blauw en van een ander merk.
    Niet ongelofelijk geweldig, maar goed te doen als je maar een paar gitaren per jaar bouwt. Ik vind het net wat te zwak, om er bijvoorbeeld een elektrische gitaarbody door te proppen...

    Dus vooral niet bezuinigen in lintzaagjes, bot - laten slijpen of vervangen !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Weggegooid geld niet, ik heb zelf een hele tijd met zo'n kleintje gewerkt.
    Maar je zal waarschijnlijk zeer snel een wat grotere willen hebben, halshout op maat zagen wordt al moeilijk/onmogelijk op zo'n ukkie. De maximale zaaghoogte de kracht en de ruimte die je hebt op de tafel zijn erg beperkt. Van het merk powerplus heb ik nog nooit gehoord, pas op of je er wel onderdelen voor kan bestellen. Voor ongeveer het zelfde bedrag kan je er ook een van bijvoorbeeld Gude kopen, ook geen topkwaliteit maar al jaren in omloop.
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb lang getwijfeld tussen een lintzaag en een tafelzaag. Uiteindelijk voor een tafelzaag gegaan en daar heb ik geen spijt van. Ik heb gemerkt dat je de meeste dingen die een lintzaag doet, perfect kan doen met een goede wipzaag icm bovenfrees.

    Die tafelzaag gebruik ik echt heel veel.

    Edit: for the record; die Powerplus lintzaag NIET kopen. ik heb ze gehad (een halve dag). was ongelooflijk slecht, volstrekt onbruikbaar. teruggebracht, laten afstellen, nog steeds heel slecht. bespaar jezelf gevloek.
    Laatst gewijzigd door barno; 3 april 2011 om 12:05

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik heb lang getwijfeld tussen een lintzaag en een tafelzaag. Uiteindelijk voor een tafelzaag gegaan en daar heb ik geen spijt van. Ik heb gemerkt dat je de meeste dingen die een lintzaag doet, perfect kan doen met een goede wipzaag icm bovenfrees.

    Die tafelzaag gebruik ik echt heel veel.

    Edit: for the record; die Powerplus lintzaag NIET kopen. ik heb ze gehad (een halve dag). was ongelooflijk slecht, volstrekt onbruikbaar. teruggebracht, laten afstellen, nog steeds heel slecht. bespaar jezelf gevloek.
    Barno bedankt voor de tip Het zal dan toch de wipzaag/bovenfrees methode blijven maar in de plek misschien een klein tafelzaagje zoeken... Die kleine dingen die je op een werkbank kan zetten iets handig? Of zou ik maar meteen een groter exemplaar kopen (paar weken langer wachten en in tussentijd ruimte maken...)?

    /edit: niet vergeten de rest ook te bedanken natuurlijk! (even vergeten)
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Bodydelen met een tafelzaag zagen (body uit meerdere delen zeg maar) gaat denk ik beter dan met een lintzaag; ik denk dat je beter vlak blijft.
    Maar als je een body netjes uit wilt figuurzagen, werkt een lintzaag toch wel stukken beter dan een decoupeerzaag, want die dunne zaagbladen buigen altijd alle kanten op, zeker bij (hard) essen bijvoorbeeld, waardoor er niks meer fatsoenlijk haaks is. Als je daarna toch freest met de bovenfrees, is dat natuurlijk al een minder groot probleem.

    @Barno: als jij een scarf joint maakt voor een achteroverhellende kop, zaag jij die dan ook op de tafelzaag? Dan moet je wel een flinke zaag hebben; de keren dat ik zo'n scarf joint op de tafelzaag gemaakt heb, heb ik de laatste paar cm met de hand gezaagd; uitgangsmateriaal was wel 10 a 11cm breed, zodat ik niet naderhand "oren" aan de kop hoefde te lijmen.
    Voor dit doel zou ik nog best een lintzaag willen hebben, alhoewel ik me afvraag of je een hals blank van ca 10 a 11cm breed (hoog, bij het zagen van de scarf joint) wel door zo'n klein lintzaagapparaat zou kunnen rossen..

  7. #7
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Als het enkel voor dat soort dingen is kun je je beter de aankoop besparen.
    Zo'n klein zaagje is echt maar om hout van een cm of 2 hoogstens 3 maximaal (en das al veel denk ik) door te zagen. Anders gaat die zaag al heel snel allerlei kanten opgaan die je niet wilt.
    Een scarf joint zaag je naar mijn mening nog het snelst met een goede (trek)zaag.
    Dick.biz heeft mooie japanse trekzaagjes die goed kunnen dienen.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Bodydelen met een tafelzaag zagen (body uit meerdere delen zeg maar) gaat denk ik beter dan met een lintzaag; ik denk dat je beter vlak blijft.
    Maar als je een body netjes uit wilt figuurzagen, werkt een lintzaag toch wel stukken beter dan een decoupeerzaag, want die dunne zaagbladen buigen altijd alle kanten op, zeker bij (hard) essen bijvoorbeeld, waardoor er niks meer fatsoenlijk haaks is. Als je daarna toch freest met de bovenfrees, is dat natuurlijk al een minder groot probleem.

    @Barno: als jij een scarf joint maakt voor een achteroverhellende kop, zaag jij die dan ook op de tafelzaag? Dan moet je wel een flinke zaag hebben; de keren dat ik zo'n scarf joint op de tafelzaag gemaakt heb, heb ik de laatste paar cm met de hand gezaagd; uitgangsmateriaal was wel 10 a 11cm breed, zodat ik niet naderhand "oren" aan de kop hoefde te lijmen.
    Voor dit doel zou ik nog best een lintzaag willen hebben, alhoewel ik me afvraag of je een hals blank van ca 10 a 11cm breed (hoog, bij het zagen van de scarf joint) wel door zo'n klein lintzaagapparaat zou kunnen rossen..
    als ik ooit veel geld heb, komt er natuurlijk een lintzaag, maar dan wel een grote zodat ik ook tops kan zagen. als ik ze dan heb, zal ik ze ook wel gebruiken om bodies uit te zagen, maar dat kan volgens mij echt bijna even makkelijk met een wipzaag. Je blijft ook bij een lintzaag iets weg van de outlines om daarna met de mal en bovenfrees de zaak op maat te brengen. dus ik zie geen verschil.

    scarf joint: ik doe het altijd met de hand. ik heb nog geen trekzaag maar met een gewone zaag kan het ook: wel regelmatig van kant wisselen. op 10 minuten is dat klaar. heb het es met een lintzaag gedaan, daarna nog een halfuur moeten schaven...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Oke bedankt! Nog snel een geheel ander vraagje... ik zit met een hot rod truss rod (5,5mm breed), moet ik dan echt een freesje hebben van 5,5mm diameter? dunste dat ik in huis heb is 6mm en ze hebben er geen andere bij guitarsupplies (freesjes)
    Laatst gewijzigd door Zatar; 3 april 2011 om 16:23
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zatar Bekijk bericht
    Oke bedankt! Nog snel een geheel ander vraagje... ik zit met een hot rod truss rod (5,5mm breed), moet ik dan echt een freesje hebben van 5,5mm diameter? dunste dat ik in huis heb is 6mm en ze hebben er geen andere bij guitarsupplies (freesjes)
    Je zou ook kunnen kijken of je een freesje van bv. 4mm kunt vinden bij de bouwmarkt. Je freest dan 2 banen, en daarmee kun je de trussrod er lekker strak in maken.
    Die 5,5mm...is dat de maat "op papier" of de werkelijke maat? Heb met die hotrods al vaker gezien dat er nogal wat tolerantie zit op de blokjes waar de schroefdraad in zit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top