Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Een 6 mm freesje is prima hoor!
    Wat de vorige post al aangaf: een truss rod die op papier 5,5mm is gaat in de praktijk gewoon richting 6mm.....

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Wel de mijne zit er redelijk dicht bij. De Rod is 5,6mm breed op die blokken.
    Nuja juiste diepte en wat siliconen of iets dergelijks aan de blokjes zal de truc wel doen zeker... Of anders moet ik men dremel nemen en die eens deftig gaan misbruiken, daar heb ik met het bovenfreesstuk een freesje van 3,2mm bij...
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Dat gaat een Dremel niet trekken, een sleuf van dik 40cm lang, 1cm diep en 6mm breed..... In hard esdoorn.....

    Gewoon met een 6mm freesje doen, eventueel een dun stukje fineer aan de einden van de truss rod, maar dat gaat waarschijnlijk niet nodig zijn.

  4. #14

    Standaard

    Barno: wat doe je dan met een tafelzaag in de gitaarbouw?

    Een lintzaag is uitermate handig, maar liefst wel zo groot mogelijk. Liever een oude tweedehands zaag van formaat daan een nieuw prulding dat maar 5 cm diep kan zagen. Dan kun je inderdaad beter een wipzaag hebben. Lintzaag is handig voor bodies (veeeeel makkelijker en nauwkeuriger dan wipzaag), verzagen van topjes/passende afdekplaatjes/ruw uitzagen van halsdelen, ga zo maar door. Voor rechte lijnen net iets minder goed dan een tafelzaag. Maar veel rechte lijnen zijn er in een gitaar niet.

    Een tafelzaag lijkt me uiteindelijk wel handig voor erbij, naast de lintzaag, maar dan heb ik een 'cabinet saw' nodig, iets stevigs waarmee ik ook secuur fretslots zou kunnen zagen, handig voor kerfed lining (akkoestische bouw) en enige andere toets-gerelateerde acties - maar mijn volgorde van essentiele machines blijft bovenfrees - boormachine - lintzaag (de laatste twee zijn min of meer even belangrijk)

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Barno: wat doe je dan met een tafelzaag in de gitaarbouw?
    Jigs maken: daarvoor moet je recht kunnen zagen, of onder hoek enz... Enfin ik gebruik die tafelzaag heel vaak.

    Ik zag en zie niet geweldig veel voordelen van een lintzaag tov een goede decoupeerzaag.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Ik zag en zie niet geweldig veel voordelen van een lintzaag tov een goede decoupeerzaag.
    Ik heb een DeWalt decoupeerzaag, en die staat niet in de schaduw van mijn lintzaag. De lintzaag is mijn meest gebruikte elektrische gereedschap.
    Die decoup blijft tegenwoordig altijd in de kist en komt er alleen nog uit als ik groot plaatmateriaal moet zagen.
    Ik zou echt nooit meer zonder willen (en kunnen)
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Jigs maken: daarvoor moet je recht kunnen zagen, of onder hoek enz... Enfin ik gebruik die tafelzaag heel vaak.

    Ik zag en zie niet geweldig veel voordelen van een lintzaag tov een goede decoupeerzaag.
    Kom eens proberen!
    Het allerbelangrijkste is een echt goed blad goede spanning en alles netjes afgesteld. Je kunt een body echt op een mm van de mal zagen zodat het frezen daarna een peulenschil is.
    Met een decoupeerzaag (zelfs met jouw blue-bosch) is het toch een stuk lastiger.
    Laatst gewijzigd door oigun; 5 april 2011 om 22:25

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    WTF !!!

    En gewoon out of the blue ???
    Zalig !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Ik heb een DeWalt decoupeerzaag, en die staat niet in de schaduw van mijn lintzaag. De lintzaag is mijn meest gebruikte elektrische gereedschap.
    Die decoup blijft tegenwoordig altijd in de kist en komt er alleen nog uit als ik groot plaatmateriaal moet zagen.
    Ik zou echt nooit meer zonder willen (en kunnen)
    tja, iedereen heeft zo zijn eigen bouwmethodes en voorkeuren natuurlijk. ik zou ook graag een lintzaag hebben, maar heb er geen. maar na meer dan 20 gitaren kan ik vaststellen dat ze niet ècht onmisbaar is. Dat is volgens mij enkel een bovenfrees.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.524

    Music

    Hey Allemaal,

    Ik heb een jaar of twee geleden een metabo ( voorheen elektra beckem) lintzaag aangeschaft,met de grootst mogelijke doorlaat tussen tafelblad en de geleiding van de zaag erboven.

    Ik heb er tot op heden geen spijt van,je gaat naar de Af in Arnhem,koopt gewoon en flinke balk mahonie,en met de lintzaag kun je deze dan in kleine brokjes zagen,alsof je door een pakje boter heen gaat zo makkelijk.

    Voor de lintzaag deed ik dit wel eens met een decoupeerzaag,maar het nadeel is,dat als je een balk van 20 cm hebt,dat je van 2 kanten af moet zagen om er doorheen te komen,en de zaagsnede wordt er nooit mooier op.
    Ook kun je met de lintzaag economischer werken,doordat je met een dun blad in de machine bijna kunt figuurzagen,dus zo min mogelijk afval hebt.

    Zo had ik nog een blok mahonie staan voor het toekomstige project Lp signature Gary Moore,van 8 cm dik,iets van 40 cm breed,en de lengte van iets langer als een losse LP hals,uit dit blok heb ik een hals kunnen zagen,een blok van een halve body,maar dan 8 cm dik,en dit blok weer doorgezaagd om een bookmatched Lp body te kunnen maken,en nog een mooi stuk rechthoekig over gehouden voor later gebruik.

    Ik vindt vooral het zagen van een hals een uitkomst met de lintzaag.

    Kortom,ik wil hem niet meer missen

    groetjes Charlotte

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top