Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    mm nee, esdoorn is doorgaans een pak zwaarder dan mahonie. ik ken geen enkel merk dat volle esdoorn bodies gebruikt en dan heb ik het over planken van meer dan 45 mm dik. de allereerste electrische gitaar ever had trouwens een esdoorn body maar dus wel hollowed out (bigsby)
    Het gewicht van esdoorn lijkt het grootste bezwaar, welke houtsoort zou jij aanraden?

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Slechts gepapegaai van internet, neem het van je aan. Misschien steek ik 'm bij Rikkers binnen, zal wel in de papieren gaan lopen denk ik. Wel een idee, even advies inwinnen, en wellicht heeft ie iets goeds liggen.
    Mijn ervaring met esdoorn is dat het hard is, maar goed bewerkbaar, er bestaat ook rock-maple, dat zal erg hard zijn.
    Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen of het alleen daaraan lag, maar ik heb ooit een Fender MIJ strat gehad, met basswood body en maple hals, en die had minder bite dan de typische stratsound. Klonk wolliger, minder fel. Zelfs in vergelijking met een Chinees kopietje van €80.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    De Anderson Mad Cat heeft een esdoorn body met een klein streepje walnoot. Even zwaar als een Les Paul. De reissue die ik heb heeft een walnoot/esdoorn/essen body en is vrij licht dus daar zal het essen debet aan zijn hoewel ik begrijp dat het esdoorn juist de afwijkende klank geeft tov een essen tele.
    En ja, strakker en meer attaque dan een gewone essen tele.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    mm nee, esdoorn is doorgaans een pak zwaarder dan mahonie. ik ken geen enkel merk dat volle esdoorn bodies gebruikt en dan heb ik het over planken van meer dan 45 mm dik. de allereerste electrische gitaar ever had trouwens een esdoorn body maar dus wel hollowed out (bigsby)
    De L6-S van Gibson en wat Marauders hadden een full-maple body. Ongeveer even dik als een LP junior, maar met een gewicht van 4 à 5 kg niet echt licht, neen.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb 5 solid quilt en flame maple gitaren (Anderson, ESP, Claim, en no-brands) en toevallig (echt toevallig) zit er geen 1 bij die zwaarde is dan een gemiddelde elzen Body, ik heb ook wel eens een Fender Jorgenson strat en een ESP Lynch Kamikaze gehad (beiden solid maple) en die waren echt loodzwaar dus er is nogal wat verscheidenheid in het gewicht in esdoorn. ik merk wel dat de lichte esdoorn bodies niet het hoog hebben dat je zou verwachten bij een solid esdoorn body
    life sucks and then you die

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen of het alleen daaraan lag, maar ik heb ooit een Fender MIJ strat gehad, met basswood body en maple hals, en die had minder bite dan de typische stratsound. Klonk wolliger, minder fel. Zelfs in vergelijking met een Chinees kopietje van €80.
    Zou ook een briek stuk hout kunnen zijn. Weet niet welk hout dit is, LC comet mk1, maar het is geen mooi stuk. Erg zacht en haast poreus. Vooralsnog vind ik het toekomstige gewicht geen probleem, vind 'm nu ook al zwaar, zit steeds meer te azen op esdoorn, hoeft niet bookmatched te zijn of anderszins mooi, ga 'm verven.
    Laatst gewijzigd door tmms; 10 juni 2016 om 16:54

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    mm nee, esdoorn is doorgaans een pak zwaarder dan mahonie. ik ken geen enkel merk dat volle esdoorn bodies gebruikt en dan heb ik het over planken van meer dan 45 mm dik. de allereerste electrische gitaar ever had trouwens een esdoorn body maar dus wel hollowed out (bigsby)
    Anderson, Charvel. mighty mite en Schecter hebben allemaak solid maple bodies gebruikt, ik kan niet even linken naar mijn esdoorn gitaren maar you get the idea
    anderson

    schecter
    [IMG]RR8A8Euu--/a_exif/v1450809284/nmxghnrmhlzslwc1nz05.jpg[/IMG]
    ESP

    Fender

    Jackson

    Hamer
    [IMG]http://i.ebayimg.com/00/s/NjQwWDQ4MA==/z/mKkAAOSwd0BVtVBx/$_1.JPG?set_id=880000500F[IMG]
    charvel rosewood top, esdoorn back
    life sucks and then you die

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Rickenbackers zijn doorgaans 100% esdoorn, (wel hol).

    Als oplossing voor het gewicht zou je dunner kunnen bouwen dan een strat of LP. SG's zijn dunner dan LP's of strats. Een LP is aan de rand 53 mm (mijn LP) plus de topwelving. Mijn eigen gitaren zijn 43mm plus top. Dat is 20% dunner, voelt echt niet vreemd "dun" aan.



    p.s. een solid flame maple gitaar zouden ze moeten verbieden eeuwig zonde! daar haal je zeker 2 tops of een hele berg fineer uit. Dat flame hoor je toch niet.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Rickenbackers zijn doorgaans 100% esdoorn, (wel hol).

    Als oplossing voor het gewicht zou je dunner kunnen bouwen dan een strat of LP. SG's zijn dunner dan LP's of strats. Een LP is aan de rand 53 mm (mijn LP) plus de topwelving. Mijn eigen gitaren zijn 43mm plus top. Dat is 20% dunner, voelt echt niet vreemd "dun" aan.



    p.s. een solid flame maple gitaar zouden ze moeten verbieden eeuwig zonde! daar haal je zeker 2 tops of een hele berg fineer uit. Dat flame hoor je toch niet.
    Ik heb het net andersom, 2 jaar terug op de gitaarbouwers beurs had Rick van Massave een stuk quilted groot genoeg voor een 1 delige body en daar zijn 2 tops van gemaakt
    life sucks and then you die

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    warmoth die ik een tijdje geleden heel goedkoop op gitaarmarkt heb kunnen kopen

    mijn anderson

    mijn esp

    mijn hamer chaparal

    de rest kon ik zo snel niet even vinden
    life sucks and then you die

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top