Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: Bas direct in PA

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2009
    Locatie
    Rotterdam, Zuid-Holland
    Berichten
    336

    Standaard Bas direct in PA

    Hallo allemaal,

    ik heb binnenkort een optreden, maar nog geen goede versterker voor mijn basgitaar. Is het mogelijk om de bas direct op de PA aan te sluiten? Zonder dat ik een versterker nodig heb?
    Ik heb namelijk niet zulke bakken geld op m'n rekening en als ik nu een versterker zou kopen zou dat dan ook niet een supermooi ding zijn.

    Wat kunnen hier de nadelen van zijn? Zat zelf te denken dat m'n kabel dan misschien midden door het publiek heen moet ofzo, wat nou niet bepaald handig zou zijn.

    Groetjes.

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.706

    Standaard

    Het hangt wel een beetje af van wat voor PA 't is (bas over een stagepass 300 gaat niet veel worden ), maar 't hoort over 't algemeen wel te kunnen.
    Gewoon ff vooraf bellen/mailen en vragen of ze een DI'tje voor je basgitaar hebben daar. Dan moet 't goedkomen.
    Misschien ff investeren in een goedkope... http://www.feedback.nl/shop/categori...%27s/100006454

    Kabels van mixer naar podium zijn als 't goed is wel vooraf al netjes getrokken.
    Zo'n DI is een kastje waar je dan inprikt op 't podium en dan gaat er uit dat kastje een snoer naar de PA. Net als dat er snoeren van de microfoons naar de PA gaan. Die staan over 't algemeen toch ook niet strak midden door 't publiek gespannen .

    Bas wordt juist heel vaak door zo'n DI heen de PA in gegooid. Ook als er wél een basversterker is. Dan dient het kastje direct als een soort van splitter: één signaal naar PA, één signaal naar je amp.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  3. #3
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Inderdaad niet zonder een DI je bas zo in een mengpaneel prikken.
    Daar zijn ze over het algemeen niet zo blij mee.

    b.v. deze low budget Bass DI Altijd handig om te hebben voor dit soort situaties. En je kan zelf nog wat bijsturen/regelen.

    http://www.bax-shop.nl/bass-pedal/be...t-details.html

  4. #4

    Standaard

    P.A. bedrijven hebben altijd een hele sloot DI's mee, dus waarom zelf kopen? Nou ja, eventueel voor repetitie misschien.

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.706

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn-w Bekijk bericht
    P.A. bedrijven hebben altijd een hele sloot DI's mee, dus waarom zelf kopen? Nou ja, eventueel voor repetitie misschien.
    PA bedrijven hebben idd genoeg van die zooi. Ook in kroegen met een vaste PA (anders dan een veredeld zangversterkertje) hebben ze vaak wel een DI'tje liggen.

    Maar denk juist die kroegen met een zangversterkertje of een mixertje en een paar aardige speakertjes en één monitor als PA. Dan is een DI precies zo'n dingetje dat weinig kost, makkelijk meesleept en heel handig kan zijn.
    Vooral als je nog geen goede versterker hebt...
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  6. #6

    Standaard

    kan dat? ja het kan, geen probleem. Een goedkope DI box kost 10 euro dus dat zou nog nuttig zijn.
    Doe er wel even een set snoertjes bij XLR-XLR en Jack-Jack in de tas.

    het probleem wat je waarschijnlijk tegenkomt is dat je jezelf niet of slecht hoort. Kort en simpel. En of het naar je zin klinkt is zeer te betwijfelen.

    uitleg:
    De PA moet jou dan je geluid op de monitors teruggeven.
    -Niet elke PA heeft daarvoor genoeg monitors voor bij zich.
    -En zelfs dan wordt vaak de mix gedeelt met anderen.
    -Die anderen zitten misschien niet op een hoop bas in hun mix te wachten.
    -Ook zijn de meeste monitors niet gebouwd op lage tonen maar juist op middeninformatie. Je zal je noten dus wel goed kunnen onderscheiden maar echte bas op het toneel krijgen is maar de vraag.
    -naast een drumstel basgitaar uit een monitor horen vereist echt wel een potente monitor. Die zul je in het begin van je carriere zelden tegenkomen.
    -bij standaard optredens wordt meestal de monitormix over dezelfde tafel gedaan als de zaalmix. Jouw toonregeling van je monitormix zal dus waarschijnlijk die van de zaal zijn. Dat is dus niet optimaal voor de aanwezige monitorbox. Daar verander je dus niets aan in zo een geval.
    Laatst gewijzigd door showband; 31 maart 2011 om 12:07
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  7. #7

    Standaard

    Idd het monitoren van die bas zou veel eerder het probleem bij -kleinere- pa setjes/bedrijven zijn dan het inprikken/uitversterken van die bas.

    Het is dus van belang om van te voren te weten of je überhaupt een eigen monitorgroep kan krijgen, dwz je eigen persoonlijke monitormix, dat hangt dan van de mixer af, en of er een monitor beschikbaar is. Als dat laatste dan niet het geval is, zou je kunnen overwegen een extra monitor bij te huren. Wel actief btw, anders heb je er in het slechtste geval nog niets aan.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  8. #8

    Standaard

    Beetje off topic,

    Maar je zou ook kunnen overwegen om via marktplaats een goedkope amp te kopen. Je zegt: "als ik nu een versterker zou kopen zou dat dan ook niet een supermooi ding zijn"

    De vraag is: Moet dat perse? Ik ben al heel lang bassist bij een band, ik heb destijds voor een paar honderd euro tweedehands een peavey basversterker gekocht. En dat werkt nog steeds prima!

    Als je later dan een "serieuze" basversterker wil kopen verkoop je hem toch gewoon weer?

    Ik heb zelf zoiets:

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Soms hoeft het niet duur te zijn.

    http://www.speurders.nl/overzicht/mu...-78726374.html

    40 euro. Zelfbouw, netjes met flightcase materiaal. Ga erheen, speel erop, is het wat, voila.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2009
    Locatie
    Rotterdam, Zuid-Holland
    Berichten
    336

    Standaard

    Ik heb ongeveer zo'n 200 euro te besteden, maar dan ook geen cent meer om eerlijk te zijn.
    En er zijn volgens mij zat mooie versterkers te vinden, maar ik vraag me zelf af of deze wel luid genoeg zijn om mezelf goed te horen op een podium. Want anders ben ik nog niks beter af dan met een DI via de PA.

    Zag trouwens op Marktplaats een mooie minirig van Ashdown, 100 watt. Is het weer helemaal aan de andere kant van het land. Dat heb ik nou altijd... : (

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top