Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24

Discussie: Bending Iron Ebay

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Oigun,

    Ik zag hem, maar ik weet niet of de verhoudingen juist zijn. Is moeilijk te zeggen als er geen maat bij staat.
    Voor rond de 105 Euro ga ik toch maar geen risico lopen.
    Dan toch maar de PBBA. Die ik nu heb is 19cm lang.
    Ik denk (hoop) dat het lang genoeg is om daar netjes de zijkanten mee te lijf te gaan.

    Het gereedschap heb ik inmiddels wel op orde. Nu nog eind mei een topje scoren in Zwitserland en nog een setje tuners.
    Dan kijken of ik op tijd klaar ben voor de GBM.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Grizz.., sorry jongen dat ik nu pas reageer, maar ben een beetje druk geweest afgelopen week.
    Kijk ff op mijn topic(pag. 1) voor buigijzer ! Kost geen drol ( +/- €25,-) en is zeer eenvoudig zelf te fabriceren en ook doeltreffend. Heb met 3,5mm palissander moeten buigen...
    Had ik eigenlijk nog op het Customtool topic willen deponeren, maar ben dat vergeten. Dacht overigens, dat het er al zou staan, maar zal het er binnenkort alsnog plaatsen.

    Het buisje is een tafelpootje van G..a van €3,- en een soldeerbout van 100W van €20,- Het tafelpootje moet je op lengte zagen(+/- 21cm) en ff strippen van de lak, dus lak eraf halen en boutje door bevestigings gaatje van tafelpootje om tussen bankschroef te klemmen.
    Nadere uitleg volgt spoedig.

    suc6
    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 4 april 2011 om 04:43 Reden: aanvulling (pag. 1)
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hoi Bluewey,
    Donders man, die had ik ook net weer gemist.


    Hm, dat is inderdaad super simpel, goedkoop en doeltreffend.

    Eens kijken of ik die oplossing nog kan overzetten naar mijn ALU buis. Daar zit inmiddels aan 1 kant een deksel op zodat de warmte er lekker in blijft.
    Nu nog iets fabriceren om de boel simpel vast te klemmen.
    Ik kom erop terug met foto's.
    Die soldeerbout heb ik toch al nodig, dus kan ik er net zo goed 1 bestellen die daarvoor ook bruikbaar is.
    Toptip
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Hey Grizzly,

    Wat ik er iig nog over kan zeggen is, dat de doorsnee v.h. buisje is 3cm en die zul je hoogstw.lijk wel nodig hebben i.v.m. b.v. het diepste punt van een taille of een Venetian cutaway oid, dus als je een tamelijk scherpe hoek moet maken.
    Het duurt ongeveer 10 minuten voordat het buisje op temperatuur is.

    Heb je nog vraagjes, dan hoor ik 't nog wel..
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Bluewey,

    Als ik toch een soldeerbout moet aanschaffen (Conrad heeft er een hele rits)
    wat raad je mij aan.
    Gewoon een standaard 150 watt bout, of een regelbare bout in een soldeerstation. Voordeel is, dat we dan zelf de temperatuur kunnen regelen als het wat te heet wordt. Verschil in prijs is nihil.
    Vast 150Watt


    Of Regelbaar 50 watt (temp tot 450)
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Hi Grizz,

    Het punt is, dat je die regelbare niet diep genoeg in het buisje kunt stoppen.
    Heb ze beiden en zodoende weet ik dat. Die 150W zal natuurlijk wel iets beter werken dan die 100W. Als het buisje warmer wordt, buigt het gemakkelijker met minder risico op scheuren/breken van het hout.
    150W moet je meestal apart bestellen en zijn daardoor vaak niet goedkoop !
    En in de zomer zul je merken, dat je toch al bijna je fikkers verbrand door de warmte van het hout met die 100Watter.

    Advies; eelt kweken..., komt vanzelf
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    http://soundsalon.com/Make_a_Bending_Iron.html

    Hier ook nog wat info voor zelfbouw buigijzers.
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Die soldeerbout heb ik toch al nodig, dus kan ik er net zo goed 1 bestellen die daarvoor ook bruikbaar is.
    Toptip
    Grizzly hou er rekening mee dat een 100W of 150w soldeerbout niet geschikt is om de elektronica in de gitaar te solderen. Hier voor is de regelbare 50-watter
    juist wel weer geschikt, mede omdat hij ook een fijnere punt heeft. Dus als je in gedachte had om 1 soldeerbout voor het buigijzer en het solderen van de elektronica had dan moet ik dat ten zeerste afraden. Maar misschien trek ik een verkeerde conclusie.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickenbender Bekijk bericht
    Grizzly hou er rekening mee dat een 100W of 150w soldeerbout niet geschikt is om de elektronica in de gitaar te solderen. Hier voor is de regelbare 50-watter
    juist wel weer geschikt, mede omdat hij ook een fijnere punt heeft. Dus als je in gedachte had om 1 soldeerbout voor het buigijzer en het solderen van de elektronica had dan moet ik dat ten zeerste afraden. Maar misschien trek ik een verkeerde conclusie.
    Je trekt zelfs helemaal de goede conclusie en het is een waarde vol antwoord.
    Ik heb geen hout gebakken van solderen op zich. Is niet mijn ding en ik bak er ook altijd weinig van.

    Ik heb nu een heeeel dun dingetje dat bijna niet warm genoeg wordt voor iets groters, vertinnen is bijna niet mogelijk.
    Ik dacht dat ik 2 vliegen in 1 klap kon slaan met een regelbaar station.
    Niet dus, als die station soldeer inrichting te kort en te fijn is voor wat groter werk. (het buigijzer)

    Bij Conrad moet ik boven de 25 Euro bestellen anders betaal je 6,50 verzendkosten.
    Die 150 Watt is 19,99 dus niet echt mega duur. Het station was ook 19,99, zodoende.

    Hi Zjef,
    Thanks, Ik had al eens wat plaatjes van dimmer constructies gezien. Deze is wel erg netjes gedetailleerd en met tekst erbij. Lijkt me een constructie die goed te bouwen is door een handige doe het zelver die de spullen heeft en weet wat hij doet met stroom . . . . en dat is niet mijn sterkste kant :+)
    (dat ik niet al jaren geleden ben geëlektrocuteerd is me een raadsel, ik sta vaak genoeg onder 220v )
    Laatst gewijzigd door grizzly; 6 april 2011 om 16:37
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Hey Grizz,

    Lees nu net jouw bericht pas.
    Met wat voor een soort hout wil je gaan bouwen ? Het een buigt iets moeilijker dan het ander. En ook de dikte van de sides doet er toe.
    Persoonlijk vond ik 100W voldoende en verbruikt natuurlijk ook minder stroom, alhoewel ze op de cursus 150W gebruikte. Die 150W voor +/- €26,50 valt qua prijs mee en zal ook wel iets makkelijker buigen, zoals voorheen vermeld.

    Heb momenteel nog geen spijt van mijn buigijzer keuze en zal zien hoe het met een 2e gaat. Zodoende heb ik dus in eerste instantie niet zo veel geld aan zo'n ding(buig toestand) gespendeerd. Heb her en der ook wat verkeerde adviezen omtrend 150W prijzen gekregen...
    Daarom is mijn advies om die 150W te nemen voor die paar knaken meer.., zal zeker goed werken.
    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 9 april 2011 om 02:39 Reden: grammaticaal
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top