Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard 60 Hz brom in humbucking mode, of ligt het aan de versterker?

    Tsja, hier kan ik nu wel gek van worden... Net klaar met een oude Charvel solderen, alles klopt, en uitgerekend in de humbucking stand (serieel) heb ik een 60Hz brom, en in parallel mode niet. De humbucking stand is ook écht humbucking, qua geluid dan.
    Gitaar is voorzien van een nieuwe push-push pot, volledig afgeschermd, en voor zover ik weet geen ground loops. De afscherming maakt contact met de aarding door de potmeter.

    Voor de volledigheid moet ik melden dat twee andere (zelfgesoldeerde) gitaren hetzelfde effect geven; zelfs een originele Artist uit 1981 geeft een brom, maar dan weer in parallel mode, net als een Kramer die ik heb. Ook daar weer brom in parallel mode, maar weer niet in serieel.

    Het kán natuurlijk (mede) liggen aan mijn woonkamerversterkertje, een Marshall 15DFX. Zit in een ongeaard stopcontact.

    Nu heb ik twee vragen: kan ik de versterker schoner krijgen door er een netfilter in te bouwen, of heeft dat weinig zin bij gebruik van een ongeaard stopcontact? En mocht het toch aan de gitaren liggen dat de boel bromt, zoja waar zou het dan aan kunnen liggen; ofwel: wat zie ik over het spreekwoordelijke hoofd?

    Alvast dank voor het lezen :-)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Zolang je op ongeaarde stopcontacten speeld blijf je bijgeluiden houden...
    Heb je nergens een geaard stopcontact in de buurt?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Ik denk dat je ongeaarde stopcontact de dader is, maar bromt ie ook als je aan het spelen bent? Als ie dan alsnog bromt dan is het denk ik iets anders.
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  4. #4

    Standaard

    Ik heb idd de versterker in een geaard stopcontact gedaan en daarmee was de 60Hz brom in humbucking modus ook over, wat me op zich niet verbaasde.

    Blijft op zich de vraag nog wel waarom-ie wél kon gaan brommen op een ongeaard contact, zou theoretisch toch niet kunnen? En helpt een netfilter nou ook iets wanneer in een ongeaard stroomnetwerk gewerkt moet worden?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top