Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    6 februari 2003
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    87

    Standaard

    Hoi

    kan iemand mij vertellen of het volgende kan

    ik heb een subway blues rocket met een 8 ohm uitgang (hier zit de 10" speaker in van de combo zelf) daarnaast zijn er nog 2 x een 4 ohm uitgang. nu wil een extra cabinet er aan hangen maar die is 8 ohm kan ik die gewoon in 1 van die twee 4 ohm stoppen.

    groetje srupke

  2. #2

    Standaard

    Je moet die interne speaker ook aansluiten op de 4-ohm uitgang en de andere externe speaker op die andere 4 ohm uitgang want twee speakers van 8 ohm geven 4 ohm en zo moet je de versterker op 4 ohm plaatsen en in jouw geval zijn dat die twee 4 ohm-uitgangen .

  3. #3

    Standaard

    geen probleem.

    veide speakers aan de 4 oohm uitgangen hangen
    ik he de subway rocket gehad en een 8 ohm 1x12 cab...

    geeen probleem.

    de regel is een zwaardere last mag maar een lichtere niet.

    nocki

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    6 februari 2003
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    87

    Standaard

    He nocki bedankt

    Hij werkt perfect man hoe doet de caliber het. ps 1 vraagje ik krijg een harde plok als ik van kanaal sckel met een pedaaltje. ik speel thuis wel zonder geaarde stekker. heeft het daar mee te maken

    Massul Rupke

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Op 2003-05-19 20:48, schreef Nocki:
    ...de regel is een zwaardere last mag maar een lichtere niet.

    nocki
    Bedoel je nou dat de speakerimpedantie hoger of lager mag zijn dan de ingestelde impedantie op de versterker?

    Marc

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    26 december 2002
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    54

    Standaard

    hoger. op een speakeruitgang van 4 ohm mag je dus een cabinet van 8 ohm hange
    mijn valvestate top heeft twee 4 ohm speakeruitgangen en daar hangt ook gewoon een 8 ohm cab op...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Klopt, maar dat werkt alleen zo bij een transistor eindversterker.
    Bij buis kun je het beste de impedantie gelijk instellen aan de impedantie van de belasting.
    Als dit echt niet lukt zorg dan altijd dat de impedantie van de belasting (speaker(s)) lager is dan die is ingesteld op de versterker.

    Marc

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    6 februari 2003
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    87

    Standaard

    Hoi allemaal, nu ben ik dan toch de weg kwijt moet ik zeggen. ik zal mijn situatie is uittekenen

    Versterker uitgangen
    ________ _________ _________
    | 8 ohm | | 4 ohm | | 4 ohm |
    --------- --------- ---------

    de speaker van de combo hangt aan de 8 ohm uitgang en de speaker is zelf ook 8 ohm

    Nu wil ik een extra kabinet aansluiten die ook 8 ohm is.

    welke combinatie maak ik nu???
    1. het 8 ohm kabinet in de 1 van de 40hm uigangen stoppen
    2. de interne 8 ohm speker uit de 8 ohm uitgang halen en beide speaker in de 4 ohm uitgangen.
    3. wellicht nog iets anders?
    Groetjes Rupke

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 april 2003
    Locatie
    krimpen
    Berichten
    385

    Standaard

    een buizenversterker dient juist belast te worden .dus geen te lage impedantie en geen te hoge.een4 ohm speaker op een 8 ohm uitgang zetten zorgt ervoor dat nje versterker veel te heet wordt.en dan gaat hij kapot.en goed ook.bij een b v 16 ohm speaker op een 8 ohm versterkeruitgang gaan er vonken overslaan in je eindtrafo.marshall heeft hele goede eindtrafo s en daar gaat het lang goed ,maar op een gegeven moment gaat ook daar de trafo kapot.bovendien bij een foute aansluitng gaat de verserker anders versterken.niet mooi.hoe hoger het ohmage hoe beter je geluid.meer boventonen dus

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2003
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.089

    Standaard

    Twee speakers van 8 ohm in serie geschakeld levert 16 ohm op. Parallel schakelen levert: 1/ (1/8 + 1/ = 4 ohm.

    Parallel is dus de enige oplossing voor jou.

    Voor het geval dat je niet weet wat het is:


    Parallel:

    (speaker 1)
    >---|
    (speaker 2)

    Serie:

    >----o----o


    De o's stellen de twee speakers voor, wat bij serie dus het doorlussen voorstelt, wat bij sommige cabs kan. Bij jou dus niet ivm je versterker. De > is de speakeruitgang. Gebruik dus de uitgang van 4 ohm voor alle duidelijkheid.


    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: De Teng op 2003-05-20 14:59 ]</font>

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top