Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard Gibson Mark-53 sunburst 1977

    Zo. Eindelijk heb ik er èèn, en nog een zeer fraai exemplaar ook.
    Ik loop er al een paar jaar naar te zoeken, maar ze worden maar mondjesmaat aangeboden
    (slechts 1424 stuks geproduceerd) en door de leeftijd vaak in mindere conditie.
    Deze stond onlangs op Marktplaats, en, hoe is het mogelijk: vlakbij mijn woonplaats.
    Geboden, gemaild, en gebeld maar er werd helaas niet opgenomen...
    een paar dagen later belde de verkoper gelukkig terug, ik was de eerste belangstellende.
    Gelijk een afspraak gemaakt om te komen kijken, ik had nog wel mijn bedenkingen want
    "er zat een microfoon in" en op de onduidelijke foto's meende ik een hele rare plek te zien.

    Daar aangekomen haalt een oudere heer een bijna net zo oude koffer tevoorschijn
    en ja hoor: weliswaar vies en vettig en snaren uit de vorige eeuw, maar "there she is".
    Echt een "barnfind", weinig beschadigingen, een plekje aan de kop en wat lakscheuren
    maar helemaal heel en compleet en origineel en onverkloot.
    Prachtige verhalen erbij, hoe hij er aan gekomen was, over oude vrienden, de oorlog,
    gelakte piano's en toonhout, het Westen versus Groningen, schitterend gewoon.
    Ik mocht de gitaar wel kopen, maar moest beloven dat ik er heel goed voor zou zorgen...
    dus heb ik de vraagprijs op de koffietafel gelegd en gezegd dat dat helemaal goed zal komen.

    De Mark series van Gibson is weer zo'n vreemde eend in de bijt, ik heb daar een zwak voor.
    Het hele verhaal kun je hier vinden: kort samengevat, eigenlijk was het het zoveelste Norlin-drama.
    Voor mij is het de acoustische gitaar waar ik letterlijk van gedroomd heb, en ze stelt niet teleur.
    Dankzij de iets kleinere body en de redelijk slanke neck speelt het zeer comfortabel,
    en met een nieuw setje Martin Marquis 012 klinkt het lekker vol, bijna jazzy.

    Genoeg gepraat, jullie willen foto's zien, toch?











    Laatst gewijzigd door Midwolda; 26 maart 2011 om 21:07
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Het is werkelijk een weerzinwekkende gitaar!!!


    Gefeliciteerd!

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Apart en heel mooi! Gefeliciteerd!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Thanks guys, ik ben er ook zéér mee in mijnen nopjens.

    Nog wat specs: top solid spruce, sides & back solid maple, neck 3-piece maple, rosewood fingerboard.
    Er zit wel ergens achterin een microfoontje ingebouwd, maar ik kan het niet goed zien.
    Het enige wat je er van ziet aan de buitenkant is de jackinput op de zijkant van de lower bout.
    Klinkt versterkt wel goed geloof ik, maar de snaren zijn net nieuw, over een week nog maar eens proberen.
    Die snaren (012's) zijn blijkbaar iets dikker dan wat er af kwam, want de trussrod had een tikje nodig.
    De frets zijn trouwens vergelijkbaar met die van m'n The Paul, breed en laag, heerlijk.
    Alleen wat minieme plekjes op de eerste twee frets, dat gaat nog jaren mee zo te zien.

    Wel weer wennen hoor, want ik heb m'n vingertoppen verpest met al dat elektrisch spelen...
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 27 maart 2011 om 09:02
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    super zo'n zoldervangst

    de body en zelfs de brug vind ik erg mooi, de headstock en de rode bies in de rozette minder, maar who cares

    en nu terug eelt kweken

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Die rode biezen zijn een beetje het trademark van luthier Richard Schneider,
    de man die samen met wetenschapper Michael Kasha (MK!) aan de wieg stond van de Mark Series.
    Zijn MK Customs (handbuilts) hadden volledig rode bindings langs body, neck, head en trussrodcover.
    De binding rond de body van bovenstaande gitaar is wit-zwart-wit-rood-wit.

    De kopvorm vind ik juist prachtig, lekker eigenwijs, ik ben gek op niet-standaard Gibson's
    (hier hangen ook nog een The Paul, een Marauder en een S-1, allen i.z.g.st.).
    Volgende wens: een Sonex? een BluesHawk? een W.R.C.?

    Oh nee, eerst eelt kweken, that's right.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 27 maart 2011 om 09:03
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Teardrop burst (heet dat zo?) plus een geweldig mooie brug, "ouderwets" logo op de kop en nou eens niet zo'n vieze sticker in het klankgat.

    Visueel is ze helemaal top, als ze ook zo speelt...

    *jaloers*

    Gefeliciteerd!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Heeft zo wel wat weg van de LG-reeksen van bodyvorm, inderdaad wel heerlijke formaten van gitaar!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Prachtige gitaar Ton! en een hele aparte uit de Norlin years

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    nice, ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de bebalking van zo'n gitaar, als ze geïnspireerd is op het Kasha-Schneider idee. Hoe zou gibson dat hebben geïnterpreteerd?

    Heb er wat over opgezocht, maar niet direct gevonden....



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top