Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 70

Discussie: Van RG naar JEM

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard Van RG naar JEM

    Hallo allemaal,

    Laatst liep ik tegen een fantastisch koopje aan. Een Ibanez RG450 made in Japan met Edge tremolo. Na een week bijna onderaan de bieders lijst te staan van de advertentie, werd ik benaderd door de verkoper of ik nog intresse had in de gitaar, het bleek alleen dat de lak van de body niet helemaal in orde was. Dus ik zei dat ik daarvan baalde maar eigenlijk was ik erg blij, want dat scheelt veer schuurwerk!!! Uit eindelijk mocht ik de gitaar hebben voor 100euro. Ik heb al een tijd het idee om een RG550 te gaan ombouwen naar JEM, alleen is dat nu dus een RG450 JAP geworden als basis.

    Hier een fotootje van de gitaar in de huidige staat:



    Gaaf hé, dat ding ziet er gewoon niet uit! Het mooie is dat de lak er dus voor ±90% al vanaf is gehaald door de vorige eigenaar. Ik heb 'm niet zelf op gehaald maar laten versturen. Toen ik 'm uit de verpakking trok, kon ik zo gaan spelen. Hij was nog bijna in tune. Kortom, een stabiele tremolo.

    Wat voor een JEM moet het gaan worden?
    Na wat smurfen op JEMsite.com kwam ik een paar mooie plaatjes tegen. Het is geen swirl o.i.d. maar eigenlijk gewoon een gepimpte strat, Tja, en ik ben eigenlijk gewoon een stratman.

    Dit moet het gaan worden, een JEM 7VSBL:


    Voor m'n volledig zelf te bouwen JEM heb ik een mallenset gekocht op www.guitarbuildingtemplates.com en deze ga ik hier natuurlijk ook voor gebruiken. Uiteraard maak ik eerst een setje werkmallen (nee, dat is niet zo mal!) om te voorkomen dat ik de orriginele set verkl.., goed, jullie begrijpen me wel.

    Hier de allereerste "werkvoorbereiding":


    Verder heb ik nog een bouwtekening met alle maten metrisch gevonden van een JEM met de orriginele neckjoint.

    Welnu, dit zijn volgens mij de meeste actiepunten:
    - handvat maken in de body
    - aanpassen en infrezen van inputcavity en oude opvullen
    - Lionclaw maken
    - hielaansluiting dunner/platter maken conform oude JEM modellen.
    - Electronica aanpassen/vervangen (zwarte plaat wordt wit met Dim Evolutions)
    - headstock spuiten in de kleur van de body
    - aanbrengen van JEM decal
    - refretjob, huidige smalle vervangen door Dunlop w6105 of Jumbo 6000
    - Scallopen van toets 21 t/m 24 (nee, deze keer niet alle 24 hoor!)
    - het nodige spuit en lakwerk om e.e.a. strak te krijgen.

    Wat ga ik niet aanpassen:
    - Het oorspronkelijke JEM-model heeft een AANJ- neckjoint (all acces neck joint) en de RG450 heeft een orriginal neck joint. Dit blijft ongewijzigd, maar krijgt wel een kleine aanpassing voor een betere bespeelbaarheid.

    Waar twijfel ik over:
    Tja, iedereen kent het model Ibanez JEM wel en iedereen weet dat ie een three of life heeft. Nu heeft Charlotte fantastisch inlaywerk laten zien met haar Les Paul en haar Dubbelneck (even haar ebben panty buiten beschouwing gelaten!!!), alleen ik weet nog niet of ik de three of life in deze hals ga proberen in te leggen. Ik heb inmiddels wel het boek: the art of inlay in m'n boekenkast (is een hele grote kast, staan al wel 2 boeken in!).

    Ben verder nog niet met de bouw begonnen, maar de planning is om dat binnenkort te gaan doen.

    Oh ja, ik hoop dat jullie me e.e.a. aan tips kunnen geven voor het maken van de Lionclaw. Ik heb gelezen op projectguitar.com hoe het kan, maar misschien zijn er medebouwers die er een goed alternatief/idee voor hebben!

    vr.gr.

    Branko

    PS.
    Mocht dit niet onder "volg het bouwproces" vallen, dan graag even naar algemeen zelfbouw verplaatsen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    wow, a man with a plan! knap hoe jij alles mooi plant en zorgvuldig voorbereidt, wou dat ik ook wat meer zo kon zijn.

    succes!

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    100 euro? waarom heb ik dat nou nooit?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard

    Hé, ben je nu ineens op snelheid?? Ik zou zo denken dat je andere prioriteiten had op dit moment .

    Word wel heel gaaf denk ik. Ben zelf een erg groot Ibanez fan, maar meer van de JS series (omdat ze qua bespeelbaarheid op een strat lijken). Maar inderdaad zeg, voor euro 100,-, dat vind ik nou nooit hé .

    Ik ga 'm uiteraard weer volgen.

    Hoe is het met je PRS? Hoe lang moet je nog voor dat ie in elkaar mag?

    Alles goed met de kleine?

    (zo, even wat vragen gedumpt )

  5. #5

    Standaard

    Dude, die trem alleen al is ruim 100 (of meer) waard. Strak!

    Verder kan ik je niet echt ergens bij helpen, ben niet zo thuis in de pointy metal superstrats.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard Updeetje

    Hallo allemaal,

    Eindelijk weer een avondje kunnen besteden aan dit project. Het is niet veel wat ik heb gedaan, maar toch weer een beetje.

    Een week of 2 geleden heb ik de gitaar uit elkaar gehaald, alle hardware bekeken en schoongemaakt etc. Dit ligt nu netjes in een doosje te wachten....
    Daarna heb ik de restanten van de lak er afgehaald. De lak barste min of meer vanzelf al van het hout af, dus dat was in principe vrij snel gepiept.

    Vanavond Ben ik bij de bouwmarkt geweest (werkvoorbereiding noem ik dat altijd!!!). Ik heb een spuitbus metgrondverf en metallic blue gehaald. Beiden zijn nito-cellulose spuitlakken. Verder heb ik nog een epoxy houtvuller gehaald om diverse beschadigingen aan de body bij te werken.

    Verder heb ik m.b.v. de mallen die ik heb het een en ander afgetekend.

    Foto 1:
    de aanpassing die aan de nekhiel moeten gebeuren. Eigenlijk vrij sinpel, deze wordt ca. 4-5mm dunner.


    Foto 2:
    De nieuwe cavity voor de input en de hartlijn hoe de input moet worden geboord. Dat is dus best schuin!!! Ook zie je hier de oude input die dicht moet worden gemaakt.


    Foto 3:
    Hier zien we dan de monkey-grip die de gitaar krijgt en een grove indicatie van de Lionclaw.


    Foto 4:
    Op de laatste foto heb ik de tremcavity al een beetje aangepast en recht gestoken met een bijtel. Hier lijm ik een klosje maple in (ca 73x18x14mm = lxbxh) waarna ik genoeg hout heb om de claw erin te maken.


    Wat de claw betref, daar ben ik nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen. Ik heb de oplossing van www.projectguitar.com gelezen, maar die vind ik best nog wel lastig. Zijn er nog mensen die andere ideëen of ervaringen hebben om zo'n claw te maken?

    vr.gr.

    Branko
    Laatst gewijzigd door oknarb180; 11 december 2007 om 00:14

  7. #7

    Standaard

    Gaaf project en een hele nette prijs voor deze gitaar!

    Ik vind zelf overigens de grip van een JEm7pbk wat mooier..

    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Waar is die 'Lionclaw' goed voor? Ziet er tof uit!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey da's grappig,

    Die heb ik ook en gebruik ik als voorbeeld, tenminste qua body en dan voornamelijk, op het handvat na. Maar de claw is wel handig om te kunnen zoien hoe dat moet worden.

    Ik heb 'm pas sinds vorige week zondag (stond op marktplaats) en er moet nog e.e.a. aan gesleuteld worden qua afstelling. Afgelopen zondag op een versterker gehoord. Wat klinkt dat ding geweldig zeg.

    Waarom het een lionclaw is geworden weet ik niet precies, maar ik denk dat men een extra diepe tremcavity wilde. Door deze vorm wordt het ook nog eens sierlijk om naar te kijken.

    vr.gr.

    Branko
    Laatst gewijzigd door oknarb180; 11 december 2007 om 00:34

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Met die lionclaw kan je trem verder naar boventrekken omdat de finetuners van de Floyd dan niet tegen de body komen, maar in die lionclaw zakken. Dan kan je dus diep diven, maar ook erg ver omhoog met de trem.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top