Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Presence vs Treble

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard Presence vs Treble

    Ik weet theoretisch wat beide dingen doen. Treble zit gewoon in de tonestack en de presence regelt de hoeveelheid hoog in de negatieve feedback. Hoe hoger de presence staat, hoe minder hoog er in de feedback zit hoe minder hoog er wordt gecanceld dus hoe meer hoog er wordt uitversterkt in de eindtrap.

    Nu ben ik benieuwd naar bevindingen en meeningen over deze twee 'functies'? Draaien we liever de treble of de presence open wanneer we meer hoog willen?

    Ik heb altijd het idee dat precense wat meer crisp geeft dan treble maar dat kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    In de praktijk komt het wat mij betreft neer op hoog vs. tophoog. Maar met de presence meer open komt een amp ook vaak wat levendiger over.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    De presence is nogal gain- en volume-afhankelijk; veel meer dan de treble knop.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik heb het idee dat presence, naast tophoog, ook over de hele bandbreedte werkt.
    Ik ben geen fan van presence, weer een knop waarover ja na moet denken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2009
    Berichten
    2.429

    Standaard

    Ik heb geen idee wat ze precies doen, maar ik vind ze altijd wel handig om het scherpe van je geluid af te krijgen zonder dat het dof wordt. Volgens mij is dat presence hoger en treble lager, maar het kan ook andersom zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ik vind het persoonlijk nogal verschillen per merk/type versterker maar ook wat voor speakers er achter hangen
    Op mijn Marshall JMP2203 top zet ik de presence meestal laag, hooguit op 2.
    Op deze amp draai ik liever de treble meer open, naar 5 of zo...
    Dat geeft een mooi helder en transparant hoog
    Veel presence op deze amp geeft een gemeen dichtgesmeerd hoog...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    De presenceregeling kan ik wel een beetje uitleggen als dat help voor het begrip. De tegenkoppeling is er om de vervorming tegen te gaan. De versterking neemt namelijk niet lineair toe maar heeft een zekere kromme. Deze niet lineaire vervorming kan worden tegen gegaan door de totale versterking afhankelijk te maken van relatief meer lineaire componenten zoals weerstanden. Deze tegenkoppeling gaat wel ten koste van de versterking net als een tonestack. Maak je deze tegenkoppeling afhankelijk van een instelling dan kan de versterking worden opgeschroeft maar de niet lineaire vervorming neemt ook toe. Deze regeling kun je bovendien frequentie afhankelijk maken waarmee de presence regeling is geboren. We elimineren dus de tegenkoppeling voor de hogere frequentie's. Het gevolg is dat de versterking en de vervorming toeneemt naarmate de frequentie hoger is. De toneregeling heeft een heel ander gedrag afhankelijk van de uitvoering.

    Deze veronderstelling klopt dus wel....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik heb altijd het idee dat precense wat meer crisp geeft dan treble


    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 22 maart 2011 om 09:04
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Oke bedankt frans! Dat maakt het inderdaad al weer een stuk duidelijker. Toch eens wat gaan spelen dan met de verhoudingen tussen presence en treble.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2009
    Locatie
    Ede (gld)
    Berichten
    1.532

    Amp !

    Bij mij ( Peavey vk100)

    Geeft de precense ook meer "crisp" zoals voorgaand genoemd wordt. Het mooiste vind ik het bij clean tokkelen of soleren. Ik merk dat ik hem bijvoorbeeld bij het spelen van dire straits iets hoger zet omdat het dan die lekkere bite geeft. Ik vind het persoonlijk een hele feine optie omdat het bij een buizenversterker het grootte verschil bloodlecht ten opzichte van "de meeste" transistorversterkers, namelijk dat het veel dynamiek in het geluid geeft.
    Ik vind het dus alleen prettig bij clean! Wanneer ik snel akkoorden speel of overstuurd dan vind ik het niet zo mooi want dan wordt het geluid er onaangenaam schel van. Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn treble aan de hoge kant staat, dat vind ik persoonlijk mooi.

    Dit is mijn omschrijving, van pre amps, eind trap etc etc heb ik de balle verstand, ik ben puur een gebruiker

  10. #10

    Standaard

    Ik vind het persoonlijk een hele feine optie omdat het bij een buizenversterker het grootte verschil bloodlecht ten opzichte van "de meeste" transistorversterkers, namelijk dat het veel dynamiek in het geluid geeft.
    No hard feelings Rooker, maar dit is een gedrocht van een zin (qua spelling, niet opbouw) !
    Let there be rock.

    For sale : niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top