Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 40
  1. #11

    Standaard

    Andere snaren!
    Flatwounds laten je bas al een stuk meer richting Contrabas klinken.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Onze bassist heeft een fretloze elektrische basgitaar en dat komt erg dicht bij een contrabas geluid... De aanslag... het uitklinken....
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Bertman Bekijk bericht
    Je kan aardig in de buurt komen van een geplukte contrabas, maar het geluid van een gestreken bas kan je wel vergeten. Gestreken noten zijn veel langer dan jij ooit met de sustain van je bas haalt.
    En een strijkstok op een elektrische bas werkt niet, daar liggen de snaren verkeerd voor.
    Iemand hiervoor wel eens een e-bow geprobeerd?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #14

    Standaard

    Een e-bow werkt niet echt (eigenlijk echt niet).

    De massa van een bass-snaar is gewoon te grot voor de e-bow om hem fatsooenlijk in beweging te krijgen.
    UIteindelijk lukt het wel (na een aantal seconden),maar het is toch alsof je een vrachtoutao met een Fiat Panda probeert te slepen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    andere snaren zou ik kunnen doen, maar zou ik met diezelfde bas ook gewoon nog gewoon rock/blues/metal kunnen spelen?
    En trouwens, de meeste contra-bassisten die in de klassieke orkesten spelen die ik ken, die spelen niet met een stok maar met hun vingers, dus dat scheelt al wat in het zoeken naar het geluid.

    En ik heb net zitten googlen, maar volgens mij bestaat er geen pedaaltje waarmee je elektrisch bas kan omvormen tot contra bass.. of wel?
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  6. #16

    Standaard

    Volgens mij heb je een niet geheel correct beeld van een klassiek orkest; zie hier bijvoorbeeld. Da's nogal gebonden aan tradities, regels; men gebruikt dus contrabassen, meestal gestreken tenzij de partituur anders voorschrijft, omdat er traditioneel contrabassen werden gebruikt. Punt.

    Je kunt natuurlijk elke groep muzikanten een orkest noemen, terecht, maar als het woord 'klassiek' erbij komt, is het nogal strak omschreven.

    Meer terzake, ik denk dat de combinatie die je zoekt heel erg moeilijk te realiseren is; in feite onmogelijk. Suggesties om een beetje in de buurt te komen zijn al genoemd.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    op dit filmpje zie je ons orkest toen we een kerstconcert speelden.
    ik was toen nog gitarist.

    maar in dit soort 'klassiek' orkesten speel ik nu.

    Die snaren en manieren ga ik zeker allemaal proberen om het geluid te krijgen, maar als iemand toevallig een pedaaltje weet.. dan hoor ik het graag
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  8. #18

    Standaard

    Ah, dat doet licht op de zaak schijnen! Een mandoline-orkest; da's niet klassiek hè Ook niets mis mee, hoor; en nu begrijp ik je wens om te plukken.

    Misschien sparen voor zoiets?

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #19

    Standaard

    Een Roland V bass had dacht ik ook de functie om redelijk succesvol tussen verschillende 'stijlen' te switchen, maar als je er toch zoveel geld aan wil geven, koop dan gewoon een contrabass, dat staat toch ooh zo cool,
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kamiel Bekijk bericht
    koop dan gewoon een contrabass, dat staat toch ooh zo cool,
    Voor een beetje contrabas ben je toch al 1200€ kwijt wil je geen absolute rommel kopen, reken dan nog eens 200€ erbij om hem te laten afstellen bij een vioolbouwer (kieltje laten bijwerken, toets laten vlakker, stapel juist instellen, actie afregelen,...), en reizen met een contrabas is ECHT een uitdaging (zeker met het openbaar vervoer), om nog maar te zwijgen dat contrabas echt een wereld van verschil is met gewone basgitaar (mensuur van 42", actie van 7 à 8 mm, erg zware snaren, een hals van 4 à 5cm dik...)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top