Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Microfoon Feedback in Repetitieruimte

    Goedemiddag allemaal!

    Ten eerste: Mocht dit in de verkeerde sectie staan, dan verontschuldig ik mezelf hierbij alvast!

    Als we repeteren in onze repetitieruimte, dan hebben we vaak last van Feedback door microfoons, waardoor we die op een veel lager volume moeten laten staan dan de gitaren etc. Zeer vervelend dus..

    Nu heb ik hier rondgezocht voor een aantal oplossingen, maar heb hierbij niet veel kunnen vinden. Ik zal een aantal foto's plaatsen van onze ruimte, zodat jullie kunnen zien waar ik over praat.

    We zijn begonnen in een ruimte, die eerst gebruikt was als atelier, maar een jaar of 3 leeggestaan heeft. Het werd dus eerst spinnenwebben verwijderen. Daarna zag het er zo uit:


    Vervolgens hebben we een trap gemaakt, tapijt gelegd, en extra tapijt voor waar de drummer zit.








    Een maand of 3 geleden hebben we een drumhok gebouwd, wat echt geholpen heeft qua herrie van de drummer!


    De eiermat die tegen de muur staat, is nu aan de binnenkant van de "drumbooth" bevestigd. Dat was ook de enige eiermat die we hadden..


    De eerste 5 foto's zijn van vorig jaar zomer, en we hebben sindsdien nog wat aan de ruimte veranderd, maar toch blijven we last houden van Feedback.. We hebben ondertussen al plopkapjes geprobeerd, maar die helpen maar een beetje.

    We hebben zelf nagedacht om gordijnen tegen de muur te hangen, of isolatieplaten zoals die in scholen in het plafond zitten in diamantpatroon op te hangen, maar we weten niet zeker of dit werkt.

    Zou een van die oplossingen werken, of hebben jullie betere ideeen? Ik zou ze graag van jullie horen!

    Groeten,

    Babelouba!
    Guitars: Fender Telecaster '67 || Fender Stratocaster Ultra '91|| Smitty HS Telecaster
    Amps: Fender Bandmaster '64 || Jackson Newcastle 30 || Fender Vibrolux '71 || 2x Two Notes Live ||
    Band: Beat The Stones || Trouble

  2. #2

    Standaard

    Hier trouwens nog foto's van de PA die we hebben hangen, misschien ook handig om te weten hoe die hangen.





    Zoals je ziet, hangt 1 monitor linksboven, en de andere rechtsboven. De zangeres staat met haar gezicht naar de monitoren toe, dus ze zingt richting de monitoren.
    Guitars: Fender Telecaster '67 || Fender Stratocaster Ultra '91|| Smitty HS Telecaster
    Amps: Fender Bandmaster '64 || Jackson Newcastle 30 || Fender Vibrolux '71 || 2x Two Notes Live ||
    Band: Beat The Stones || Trouble

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.697

    Standaard

    Heel simpel: zachter spelen.
    Klinkt misschien lullig, maar meestal is dat gewoon het probleem.
    En als je al een heel drumhok tegen de herrie van de drummer, sterkt dat mijn vermoeden .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Heel simpel: zachter spelen.
    Klinkt misschien lullig, maar meestal is dat gewoon het probleem.
    En als je al een heel drumhok tegen de herrie van de drummer, sterkt dat mijn vermoeden .
    Lijkt me toch sterk, als we een mixer hebben die nu ongeveer 25% open kan, en daarna meteen begint te feedbacken...

    We hebben ook rondgekeken voor bijv eiermatten, maar die dingen zijn zo godsgloeiend duur
    Guitars: Fender Telecaster '67 || Fender Stratocaster Ultra '91|| Smitty HS Telecaster
    Amps: Fender Bandmaster '64 || Jackson Newcastle 30 || Fender Vibrolux '71 || 2x Two Notes Live ||
    Band: Beat The Stones || Trouble

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2006
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.254

    Standaard

    Stand van de monitoren tegenover de mics is ook belangrijk, als je monitor weer recht in je microfoon staat te blazen gaat het fout :P

  6. #6

    Standaard

    Ik zette bij gelegenheid de zangboxen andersom, zodat ze de hoek in 'keken'; dat hielp dan ook weer een beetje.

    Nu heb ik een trio en is alles altijd goed te horen
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2004
    Locatie
    Okseldrecht
    Berichten
    954

    Standaard

    Mooi hok hebben jullie...


    Opmerkingen:
    1. Microfoon. Welke microfoon(s) gebruiken jullie. Erg belangrijk dat een mic het geluid van 1 richting oppikt, een zg richtingsgevoelige mic. Overweeg een Shure SM58 of kloon oid.
    2. Opstelling speakers. De zangboxen zijn gericht op de voorkant van de zangeres, zou dus te vergelijken moeten zijn met zangmonitors bij een optreden. Gaat het daar wel goed met jullie microfoon en geluidsniveau? Je kan de speakers ook eens opstellen als monitors, dus omhoog naar de hoek gericht.
    3. Demping. Ik zou de achterwand (dus tegenover de boxen) eens goed dempen. Het zou ook kunnen dat het geluid reflecteerd tegen de achterwand en daarom die feedback. Denk aan vezelplaat, of kampeer slaapmatjes oid.
    4. Met de EQ een bepaalde band eruit filteren. Tehringer heeft van die EQ units die rondzingen detecteren en automatisch uitfilteren, zijn niet duur.
    5. Zachter spelen?

    1 en 2 en 5 zijn heel makkelijk te proberen, misschien dat dat al helpt.

    Succes
    Laatst gewijzigd door crapton; 18 maart 2011 om 09:34
    Me Crapton, you ...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Voor demping zou je ook een gordijn voor de achterwand kunnen ophangen. Kant-en-klaar van de Kwantum is niet duur en ook nog best makkelijk op te hangen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9

    Standaard

    Mooi hok hebben jullie...
    Dankje! Er zit al veel bloed en zweet in, nu de tranen nog

    Bedankt alvast voor alle tips mensen!

    1: We zingen door 2 microfoons: een geleende SM58, en door een goedkoop iets, wat het redelijk doet. 2 nieuwe komen er spoedig! Maar het rare is, juist door de SM58 hebben we die feedback!

    3: De "achterwand" hebben we voor een gedeelte afgedekt, daar is namelijk de ingang. 2 Openslaande deuren, waar we al 1 gordijn hebben hangen, maar we zijn nog op zoek naar een 2e. Of het gordijn wat er al hangt open of dicht is, scheelt al wat. Ik ga dus snel op zoek naar een 2e.

    4: De EQ op de mixer staat al bijna helemaal dicht, en vooral qua hoge tonen, als we die ook maar iets omhoog draaien, hoef je niet eens iets te zeggen, en je hebt een gruwelijke piep in je oren. We maken trouwens gebruik van een TOA MX-401 Mocht er qua demping niets lukken, dan is zo'n Tehringer (ik neem aan behringer? xD) een laatste redmiddel.

    Je kan de speakers ook eens opstellen als monitors, dus omhoog naar de hoek gericht.
    Hoe bedoelen jullie precies? Nu staan ze omlaag en rechtvooruit gericht, hoe zouden we het dan kunnen proberen? Het omhoog richten snap ik wel, maar naar de hoek? We hebben de monitors aan kettingen opgehangen, waarmee we de hellingshoek van de monitors kunnen verstellen, de hoek moet dus geen probleem zijn om te verstellen.
    Guitars: Fender Telecaster '67 || Fender Stratocaster Ultra '91|| Smitty HS Telecaster
    Amps: Fender Bandmaster '64 || Jackson Newcastle 30 || Fender Vibrolux '71 || 2x Two Notes Live ||
    Band: Beat The Stones || Trouble

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.697

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Babelouba Bekijk bericht
    1: We zingen door 2 microfoons: een geleende SM58, en door een goedkoop iets, wat het redelijk doet. 2 nieuwe komen er spoedig! Maar het rare is, juist door de SM58 hebben we die feedback!
    Als die goedkope minder gevoelig is dan de SM58, hoeft dat helemaal niet zo raar te zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Babelouba Bekijk bericht
    Hoe bedoelen jullie precies? Nu staan ze omlaag en rechtvooruit gericht, hoe zouden we het dan kunnen proberen? Het omhoog richten snap ik wel, maar naar de hoek? We hebben de monitors aan kettingen opgehangen, waarmee we de hellingshoek van de monitors kunnen verstellen, de hoek moet dus geen probleem zijn om te verstellen.
    Met de speakers van de zangeres/microfoons afgericht in plaats van ernaartoe. Dus naar de dichtstbijzijnde muur toe... zodat de zangeres tegen de snoer-ingangen aankijkt.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top