Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 691 van 864 EersteEerste ... 191591641681689690691692693701741791 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 6.901 t/m 6.910 van 8635
  1. #6901
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2004
    Locatie
    In The Shadows
    Berichten
    20.026

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Schizo, zie ik rechts een Ventura? Hoe bevalt die? Beetje lekker Hendrix-achtige sounds uit te halen? Klinkt ie lekker ruimtelijk? Vind het moeilijk in te schatten via YouTube. Prijs van dat ding is te gek.

    gepost met Tapatrut.
    Ik vind hem te gek! Redelijk ruimtelijk, helemaal in een stereo set up!

  2. #6902
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    @Vulvasonic: niet doen!!!! Gaat vaak echt stuk!!!! Nee, als het niet expliciet vermeld wordt dat dat kan, het ook niet doen.......
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Daar is een eenvoudige test voor, Vulv: al die elektr(on)ische apparaatjes werken feitelijk op rook.
    Zolang dat er in blijft zitten gaat het goed, zodra dat er uit komt is-ie lek en dus stuk.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Overdrive, distortion en fuzz circuits bestaan bijna altijd uit slechts 4 soorten componenten:
    -weerstanden (resistors)
    -condensators (capacitors)
    -diodes
    -versterkingselement: transistor of opamp

    Al die componenten zijn beschikbaar in verschillende 'ratings': de mate waarin ze bestand zijn tegen een hoeveelheid spanning (Volt) en/of stroom (Ampere)
    Een hogere rating betekent meestal duurder en ook een fysiek grotere omvang. Meestal wordt gekozen voor de goedkoopste en kleinste versie die toch nog bestand is. Maar dikwijls wordt er dan nog een veligheidsmarge ingebouwd door net één rating hoger te gaan. Die ratings gaan ook niet per 1 volt of watt omhoog.

    Weerstanden zijn er bijvoorbeeld in 1/8Watt, 1/4W, 1/2W, 1W, 3W, 5W enz.
    Als je er eentje nodig hebt van 200mW wordt dikwijls niet voor de 1/8 (250mW) rating gekozen maar voor de 1/2W (500mW). Daardoor zou die dus ook 18V ipv 9V kunnen verdragen.
    Het is ook niet handig om voor elke weerstand de minimale rating te gaan berekenen en aangezien 1/8W en 1/2W niet zoveel in omvang verschillen en even goedkoop zijn, zullen de meeste pedaaltjes overal 1/2W of hoger gebruiken.

    Condensators zijn er in 10V, 16V, 25V, 35V, 50V, 63V, 100V, 160V, 250V, 400V en 1000V.
    10V is net goed voor een 9V pedaal maar meestal zie je veiligheidshalve 16V, maar da's dan mogelijk weer net te weinig om 18volt te gaan proberen.
    Nu staat er ook niet altijd de volledige 9V over elke condenstor in elk deel van het circuit en in de praktijk kunnen ze meestal ook veel meer aan dan de opgegeven rating. Maar 18V blijft hier een gok.

    Diodes in pedaaltjes kunnen doorgaans veel meer volts(50V of zo) aan dan wat aanwezig is dus daar zit je bijna altijd safe met 18V ipv 9V.

    Idem voor opamps. Een typische JRC4558 (in een tubescreamer en duizenden andere pedaaltjes) kan tot 36V, dus 18V is geen probleem. Hetzelfde geldt voor gelijkaardige chips (TL072, NE532 etc)

    Voor transistors weet ik het niet zo goed, misschien kan iemand daar iets over zeggen. Ik denk dat ze net als opamps minstens 18V (en meer) kunnen verdragen maar wat stroom betreft(warm worden) weet ik het niet.

    Rest nog de randcomponenten:
    toggle switches, vol, dist, tone knoppen (pots) etc: die zijn er ook in ratings maar zelfs de laagste ratings liggen al een stuk hoger dan waarvoor we ze in pedaaltjes gebruiken. Dus safe.
    aan/uit led : als iemand de weerstand in serie met de aan/uit led heel nipt berekend heeft op 9 volt zou dat ledje bij 18 volt doorbranden, maar het zou verder niks van het eigenlijke distortion circuit beschadigen.

    Rest de vraag waarom 18 volt anders klinkt dan 9 volt.
    De voeding/spanning/volts bepaalt de maximale headroom van je versterkingselement (opamp of transistor)
    Met een 9volt adapter/voeding kan je een gitaarsignaal van 1 volt maximaal 9x versterken zodat je een output van 9v hebt.
    Als je een gain/versterking van meer dan 9x gaat toepassen worden de peaks van je 1 volt gitaarsignaal afgetopt/geclipped op 9 volt wat distortion geeft. De output is nog steeds 9v maar is geen 'clean' signaal meer.
    Veel opamp based distortion pedalen clippen eerst het signaal in de opamp omdat ze daar bijvoorbeeld een gain van 100x toepassen en vervolgens clippen ze het nog eens door diodes.
    Door 18V ipv 9v te gebruiken ga je iets minder opamp clipping hebben want je hebt meer headroom in je opamp maar je gaat iets meer diode clipping hebben want bij diodes ligt de headroom vast (0,6 volt voor een silicon diode) en je stuurt er nu een signaal van 18V door ipv 9V.

    Samengevat:
    Doorgaans is in een pedaal maar op drie plaatsen de volledige voedingsspanning van 9 of 18 volt aanwezig:
    1)voeding van je opamp (of transistor): de gebruikelijke opamps kunnen tot 36v aan
    2)filtering condensators van de voeding: in het slechtste geval heb je daar een 10V of 16v condensator zitten: riskant
    3)aan/uit led: mogelijk is de serie weerstand enkel berekend op 9v. Met 18v gaat die led feller schijnen ofwel doorbranden, maar verder geen schade toebrengen.

    Met bovenstaande kan je snel een redelijke goede berekende gok wagen.
    Ik google doorgaans op "OCD 18volt" oid en lees wat de gok, die anderen gewaagd hebben, heeft opgeleverd. En zelfs dan nog durf ik niet goed want wie weet gold hun ervaring enkel voor V1 en niet voor de V3 die ik dan weer heb.
    Je kan het ook de bouwer/fabrikant vragen, maar ik denk dat die meestal het veiligste antwoord gaan geven.
    De meeste van die circuits zijn zo simpel om zelf na te bouwen en dan kan je zelf de componenten kiezen met een rating die wel 18v aankan.
    Enorm bedankt. En vooral Jan. Als jij net zo traag bent met het formuleren en typen van jouw zinnen als ik met de mijne, dan heb je hier bijna een dag op zitten zwoegen. Ik weet nog niet of ik alles helemaal begrijp, maar ik begrijp voldoende om te weten dat ik maar beter geen risico's hier in kan nemen.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  3. #6903
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard Post foto's van je (zelfgemaakte) pedalboard v2.0

    Tijd voor een update! Ik heb veel gear verkocht om een basgitaar te bekostigen. Dus: terug naar basic....

    Het plankje is zelf gebouwd. Past precies in een Gamma koffer! Alles wordt gevoed met een daisy-chain met 500mA Boss adapter:






    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #6904
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Lekker! De beste drive pedaaltjes denk ik. Leuk dat ze die grote Direct Drive nu in een normaal formaat hebben!
    Wat is dat meest rechtse pedaal?

  5. #6905
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    De Suhr Koji comp. Een compressor met een blendknop. Op de Empress na, de beste compressor die er te krijgen is.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6906
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Waarom zet je de polytune helemaal achteraan? Komt wat onlogisch op me over.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  7. #6907
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Ik gebruik de polytune ook als mute. Uit de Brunetti Mercury box komt soms wat ruis :-).
    En ik hou niet van spill overs bij een delay. Stil is stil :-)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  8. #6908

    Standaard

    eindelijk kan ik zeggen ik heb een pedalboard.
    Daarvoor stonden alle pedaaltjes mooi op een rijtje.
    Nu staan ze op een zelfgemaakt board met een geweldige voeding.
    Is nog beetje plaats voor wat uitbreiding. Ben ook opzoek naar een DMM maar vind voor de oude memory mand de prijzen uit de pan swingen. dus ben op zoek naar een alternatif ben ook net een veiling mislopen over een vintage time machine. anders had deze op mijn plank gestaan.
    the noenes at myspace:
    the noenes

  9. #6909

    Standaard

    Nieuwe powerbank via pedals4all. Vet blij mee. De loopstation is ook te gek.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

  10. #6910
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerben.Rinkel Bekijk bericht
    Nieuwe powerbank via pedals4all.
    Ah, de klootzak die die neppedalen als echt aan het slijten was op marktplaats, en 2ehands.be? Raar dat hij zomaar legaal die activiteiten mag uitvoeren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top