Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 690 van 864 EersteEerste ... 190590640680688689690691692700740790 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 6.891 t/m 6.900 van 8635
  1. #6891
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2004
    Locatie
    In The Shadows
    Berichten
    20.026

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Dat zal te maken hebben met de kostprijs van het product Rick.
    Dat is echt onzin... Het heeft vooral te maken met winstmarges die bedrijven hanteren. Een groot bedrijf als Roland/Boss heeft uiteraard een grotere D&R afdeling en meer personeel, dus de kosten zijn hoger, maar zij kunnen ook groter inkopen met hogere staffels, dus die kosten zijn weer lager. Hun afzet markt is groter dus het verdienmodel is totaal anders. Per saldo zal het dus echt niet veel uitmaken. De kleine bedrijven hebben minder lasten wat betreft D&R, personeel, huisvesting, etc... maar die krijgen dat elders wel weer voor hun kiezen; hogere inkoop door minder grote staffels, langere productie tijden door minder grote fabrieken en personeel, hogere marketing koste door lagere naamsbekendheid.

    Verkoopprijzen hebben veel minder te maken met kostprijzen dan je denkt...

  2. #6892
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Nou dat had ik dus ook...... en hij heeft twee loops - desnoods één voor de amp, en de ander in de loop...... Errug veel woar veur je geld!

  3. #6893
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schizo910 Bekijk bericht


    De boel weer eens omgegooid...
    Lekker bordje, Skiets!
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 18 oktober 2017 om 05:34
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  4. #6894
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Nog even over het volgende. Ik las dat die 5F6 pedaaltjes, net als de meeste (alle wellicht zelfs?) Catalinbread bakkies gevoed kunnen worden met zowel 9 volt als 18 volt. Ik vroeg me af..., kun je zoiets ook doen bij andere pedaaltjes? Willekeurige 9 volt pedaaltjes bedoel ik dus. Of loop je dan het risico de boel naar de kloten te helpen?
    Ik bedoel, vroeger propte ik bewust een bijna lege batterij in mijn merkloze wah-wah. Klonk waanzinnig goed! Maar dan stop je dus minder voltage in een pedaal dat 9 volt kan hebben. Maar meer, is dat veilig? Of bouwen ze die Catalinbreads zo dat ze werken op 18 volt, waardoor je ze met een gerust hart ook op 9 kan laten lopen?

    Ja sorry, ik begrijp helaas nog steeds bitter weinig van elektronica. Ik weet hoe ik mijn rotzooi moet aansluiten en wat het doet, maar daar houdt mijn kennis wel zo'n beetje op. Het lijkt me echter wel geinig om eens te kijken op wat voor wijze de voltage van invloed is op het geluid van mijn pedaaltjes. Heb je weer eens wat te doen. Maar ik heb natuurlijk geen zin om risico's te lopen.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  5. #6895
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    @Vulvasonic: niet doen!!!! Gaat vaak echt stuk!!!! Nee, als het niet expliciet vermeld wordt dat dat kan, het ook niet doen.......

  6. #6896
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Daar is een eenvoudige test voor, Vulv: al die elektr(on)ische apparaatjes werken feitelijk op rook.
    Zolang dat er in blijft zitten gaat het goed, zodra dat er uit komt is-ie lek en dus stuk.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #6897
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Schizo, zie ik rechts een Ventura? Hoe bevalt die? Beetje lekker Hendrix-achtige sounds uit te halen? Klinkt ie lekker ruimtelijk? Vind het moeilijk in te schatten via YouTube. Prijs van dat ding is te gek.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  8. #6898
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    @Tabula Rasa: ik heb de Digitech Ventura Vibe ook, en hij is echt tof! Ik heb ook een MXR Hendrix Univibe, maar die is minder vet dan de Digitech. Bij Thomann zijn ze nu volgens mij spotgoedkoop (-50%). Doe er je voordeel mee.........

  9. #6899
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Top! Ik ga ff kijken.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  10. #6900

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    met zowel 9 volt als 18 volt. Willekeurige 9 volt pedaaltjes bedoel ik dus. Maar meer, is dat veilig?
    Ja sorry, ik begrijp helaas nog steeds bitter weinig van elektronica.
    Overdrive, distortion en fuzz circuits bestaan bijna altijd uit slechts 4 soorten componenten:
    -weerstanden (resistors)
    -condensators (capacitors)
    -diodes
    -versterkingselement: transistor of opamp

    Al die componenten zijn beschikbaar in verschillende 'ratings': de mate waarin ze bestand zijn tegen een hoeveelheid spanning (Volt) en/of stroom (Ampere)
    Een hogere rating betekent meestal duurder en ook een fysiek grotere omvang. Meestal wordt gekozen voor de goedkoopste en kleinste versie die toch nog bestand is. Maar dikwijls wordt er dan nog een veligheidsmarge ingebouwd door net één rating hoger te gaan. Die ratings gaan ook niet per 1 volt of watt omhoog.

    Weerstanden zijn er bijvoorbeeld in 1/8Watt, 1/4W, 1/2W, 1W, 3W, 5W enz.
    Als je er eentje nodig hebt van 200mW wordt dikwijls niet voor de 1/8 (250mW) rating gekozen maar voor de 1/2W (500mW). Daardoor zou die dus ook 18V ipv 9V kunnen verdragen.
    Het is ook niet handig om voor elke weerstand de minimale rating te gaan berekenen en aangezien 1/8W en 1/2W niet zoveel in omvang verschillen en even goedkoop zijn, zullen de meeste pedaaltjes overal 1/2W of hoger gebruiken.

    Condensators zijn er in 10V, 16V, 25V, 35V, 50V, 63V, 100V, 160V, 250V, 400V en 1000V.
    10V is net goed voor een 9V pedaal maar meestal zie je veiligheidshalve 16V, maar da's dan mogelijk weer net te weinig om 18volt te gaan proberen.
    Nu staat er ook niet altijd de volledige 9V over elke condenstor in elk deel van het circuit en in de praktijk kunnen ze meestal ook veel meer aan dan de opgegeven rating. Maar 18V blijft hier een gok.

    Diodes in pedaaltjes kunnen doorgaans veel meer volts(50V of zo) aan dan wat aanwezig is dus daar zit je bijna altijd safe met 18V ipv 9V.

    Idem voor opamps. Een typische JRC4558 (in een tubescreamer en duizenden andere pedaaltjes) kan tot 36V, dus 18V is geen probleem. Hetzelfde geldt voor gelijkaardige chips (TL072, NE532 etc)

    Voor transistors weet ik het niet zo goed, misschien kan iemand daar iets over zeggen. Ik denk dat ze net als opamps minstens 18V (en meer) kunnen verdragen maar wat stroom betreft(warm worden) weet ik het niet.

    Rest nog de randcomponenten:
    toggle switches, vol, dist, tone knoppen (pots) etc: die zijn er ook in ratings maar zelfs de laagste ratings liggen al een stuk hoger dan waarvoor we ze in pedaaltjes gebruiken. Dus safe.
    aan/uit led : als iemand de weerstand in serie met de aan/uit led heel nipt berekend heeft op 9 volt zou dat ledje bij 18 volt doorbranden, maar het zou verder niks van het eigenlijke distortion circuit beschadigen.

    Rest de vraag waarom 18 volt anders klinkt dan 9 volt.
    De voeding/spanning/volts bepaalt de maximale headroom van je versterkingselement (opamp of transistor)
    Met een 9volt adapter/voeding kan je een gitaarsignaal van 1 volt maximaal 9x versterken zodat je een output van 9v hebt.
    Als je een gain/versterking van meer dan 9x gaat toepassen worden de peaks van je 1 volt gitaarsignaal afgetopt/geclipped op 9 volt wat distortion geeft. De output is nog steeds 9v maar is geen 'clean' signaal meer.
    Veel opamp based distortion pedalen clippen eerst het signaal in de opamp omdat ze daar bijvoorbeeld een gain van 100x toepassen en vervolgens clippen ze het nog eens door diodes.
    Door 18V ipv 9v te gebruiken ga je iets minder opamp clipping hebben want je hebt meer headroom in je opamp maar je gaat iets meer diode clipping hebben want bij diodes ligt de headroom vast (0,6 volt voor een silicon diode) en je stuurt er nu een signaal van 18V door ipv 9V.

    Samengevat:
    Doorgaans is in een pedaal maar op drie plaatsen de volledige voedingsspanning van 9 of 18 volt aanwezig:
    1)voeding van je opamp (of transistor): de gebruikelijke opamps kunnen tot 36v aan
    2)filtering condensators van de voeding: in het slechtste geval heb je daar een 10V of 16v condensator zitten: riskant
    3)aan/uit led: mogelijk is de serie weerstand enkel berekend op 9v. Met 18v gaat die led feller schijnen ofwel doorbranden, maar verder geen schade toebrengen.

    Met bovenstaande kan je snel een redelijke goede berekende gok wagen.
    Ik google doorgaans op "OCD 18volt" oid en lees wat de gok, die anderen gewaagd hebben, heeft opgeleverd. En zelfs dan nog durf ik niet goed want wie weet gold hun ervaring enkel voor V1 en niet voor de V3 die ik dan weer heb.
    Je kan het ook de bouwer/fabrikant vragen, maar ik denk dat die meestal het veiligste antwoord gaan geven.
    De meeste van die circuits zijn zo simpel om zelf na te bouwen en dan kan je zelf de componenten kiezen met een rating die wel 18v aankan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top