Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Wat is dit precies?

  1. #1

    Standaard Wat is dit precies?

    Goedenavond!

    Ik kom net van mijn opa af, en tijdens het rondneuzen op de zolder ben ik deze banjo-mandoline tegengekomen.

    Buiten dat het een Banjo-Mandoline is, weet ik er verders nog helemaal niets vanaf. Mijn opa wist zelf ook niet te vertellen hoe oud hij nu precies is. Ik had hem aangeboden om hem schoon te maken en op te knappen, voor zover het mogelijk is.

    Bij deze dus de foto's:













    Er staat dus Melody op de kop, hij heeft 17 frets en 8 snaren. Dat is verder het enige wat ik er van weet.

    Mochten jullie er iets meer van weten, en ook weten waar ik snaren en een brug kan halen, dan hoor ik het graag!
    Guitars: Fender Telecaster '67 || Fender Stratocaster Ultra '91|| Smitty HS Telecaster
    Amps: Fender Bandmaster '64 || Jackson Newcastle 30 || Fender Vibrolux '71 || 2x Two Notes Live ||
    Band: Beat The Stones || Trouble

  2. #2
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Voor snaren zou ik mandolinesnaren nemen. Vervolgens ook stemmen zoals een mandoline (GGDDAAee). Neem relatief dunne snaren, want bij die oude instrumenten is de nek vaak niet erg goed (meer).

    Leeftijd en herkomst van het instrument kan ik niet inschatten. Het is wel zo'n typisch instrument dat in elke familie wel rondgaat. Bij mij in de familie is er ook eentje, ook van mijn grootvader geweest, en die moet ergens uit de jaren '40-'50 dateren. Meestal gaat het echter wel om budget instrumenten, dus ook na opknappen: verwacht er niet te veel van.

    Afgaande op de foto zou ik sowieso de topkam wat verlagen, want je gaat met een enorm hoge actie uitkomen en dat speelt niet gemakkelijk.

    Veel plezier ermee!
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    http://www.banjohangout.org


    Effe aanmelden daar. Daar kunnen ze je vast verder helpen.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2 Bekijk bericht
    Voor snaren zou ik mandolinesnaren nemen. Vervolgens ook stemmen zoals een mandoline (GGDDAAee). Neem relatief dunne snaren, want bij die oude instrumenten is de nek vaak niet erg goed (meer).

    Leeftijd en herkomst van het instrument kan ik niet inschatten. Het is wel zo'n typisch instrument dat in elke familie wel rondgaat. Bij mij in de familie is er ook eentje, ook van mijn grootvader geweest, en die moet ergens uit de jaren '40-'50 dateren. Meestal gaat het echter wel om budget instrumenten, dus ook na opknappen: verwacht er niet te veel van.

    Afgaande op de foto zou ik sowieso de topkam wat verlagen, want je gaat met een enorm hoge actie uitkomen en dat speelt niet gemakkelijk.

    Veel plezier ermee!
    Leuk!!! Wij hadden vroeger ook zo'n mandobanjo. Inderdaad besnaard en gestemd volgens mandolien tradities.

    Reden waarom mijn moeder er wel op speelde. Wat er van het instrument is geworden weet ik niet. Van mijn moeder gelukkig wel.

    Vrienddleijke groet, Gus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Op zich is het een bijzondere variant van de mandolinebanjo.

    De opbouw van de pot is Amerikaans (geen garantie dat 'ie ook daar vandaan komt) in tegenstelling tot de hier meest voorkomende Europese constructie:

    Doordat, bij het Amerikaanse model, er een groter oppervlak van het vel kan trillen zal de weergave van de laagste tonen een stuk beter zijn dan van die poppeninstrumentjes met zo'n body van hoogstens 20 cm diameter.
    OK, het is een archtop en geen flathead, maar zo erg is dat nou ook weer niet.....

    Inderdaad de slots voor de snaren in de nut liggen erg hoog. Ongeveer de snaardikte boven de eerste fret is een goed beginpunt.
    Maar ga hier niet zelf aan knoeien als je daar geen ervaring mee hebt, vergeleken bij een gitaar is het een miniatuurinstrument en je hebt het zo verprutst....

    Heb je er ook een kam bij? Want die oude dingen zijn meestal brandhout.

  6. #6

    Standaard

    Wees maar niet bang hoor, ik ben zeker niet van plan om er zelf iets aan te doen!

    Heb er geen kam bij, en er zaten nog 3 snaren op, maar die heb ik er maar meteen afgehaald.

    Heb je misschien een adresje voor snaren en een kam?
    Guitars: Fender Telecaster '67 || Fender Stratocaster Ultra '91|| Smitty HS Telecaster
    Amps: Fender Bandmaster '64 || Jackson Newcastle 30 || Fender Vibrolux '71 || 2x Two Notes Live ||
    Band: Beat The Stones || Trouble

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Babelouba Bekijk bericht
    Wees maar niet bang hoor, ik ben zeker niet van plan om er zelf iets aan te doen!

    Heb er geen kam bij, en er zaten nog 3 snaren op, maar die heb ik er maar meteen afgehaald.

    Heb je misschien een adresje voor snaren en een kam?
    Ik weet niet waar je vandaan komt, maar 't Speeltuygh in Zwolle is goed voorzien van al dat soort accessoires en onderdelen en ze leveren ook nog eens uitstekend reparatie werk af! (Tegen zeer schappelijke prijzen, ook niet onbelangrijk)

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChazyChaz Bekijk bericht
    Ik weet niet waar je vandaan komt, maar 't Speeltuygh in Zwolle is goed voorzien van al dat soort accessoires en onderdelen en ze leveren ook nog eens uitstekend reparatie werk af! (Tegen zeer schappelijke prijzen, ook niet onbelangrijk)
    Hmm, woon zelf in de buurt van Eindhoven, dus zwolle wordt wat te ver ben ik bang.. Toch bedankt!
    Guitars: Fender Telecaster '67 || Fender Stratocaster Ultra '91|| Smitty HS Telecaster
    Amps: Fender Bandmaster '64 || Jackson Newcastle 30 || Fender Vibrolux '71 || 2x Two Notes Live ||
    Band: Beat The Stones || Trouble

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top