Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: Binding frezen.

  1. #1

    Standaard Binding frezen.

    Af en toe komt het onderwerp hier voorbij: het frezen van een binding, of de zoektocht naar een hulpmiddel om dit frezen tot een goed einde te brengen. Telkens weer weet deze zoektocht me te intrigeren en wordt ik geprikkeld om mee te denken.
    Afgelopen week ging er opnieuw een forumlid op zoek naar een goed hulpmiddel om zich te behelpen bij deze opdracht. Hierbij liet ik een schets achter van een freeshulpstuk dat het volgens mij goed moest doen.
    Ik werd echter zelf te nieuwsgierig naar de werking van dit hulpje zodat ik vannamiddag even de tijd nam om de schets in werkelijkheid uit te bouwen (alhoewel ik momenteel of in de nabije toekomst helemaal geen binding heb uit te frezen..)

    Jammer dus dat ik geen gitaarbody bij de hand heb om mijn freesopstelling uit te testen, maar de proef met een sigaarkistje (om toch een beetje een volume in de hand te hebben) was alvast een erg positieve ervaring. Het werkt vlot en er bestaat geen risico op ingelopen volglagers.
    Eén ding kan mis gaan, en dat gebeurd wanneer de spanschroeven eventueel los komen te zitten. Maar dat zal met goeie spanschroeven –zoals op de foto- wellicht niet gebeuren, eventueel kun je het model op de zool van de bovenfrees verzekeren door middel van schroeven of dubbel klevend plakband.

    Kostprijs van dit niemendalleke? Een kleine 250 cm² mdf afval en de tijd dat het bij StewMac duurt om een freeshulp verzendingsklaar te maken, of: 15 minuten (ja, u leest het goed).

    Bovendien lijkt het me op elke -stevige- bovenfrees te passen (dus NIET op tondeuses à la Dremel & co).













    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nice!

    de vraag is of het draagvlak (dat kleine blokje) genoeg is om een gecurvde gitaarbody stabiel genoeg te houden. je moet nl constant de druk zijdelings strak houden en tegelijk de body tegen het plankje geleiden.

    mss moet dat blokje idd zoals al gesuggereerd werd, zijdelings gezet worden en wat langer?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Standaard

    Tee.., mio complimenti !!!

    Het idee ziet er verdomd goed uit, en zo ook het gefreesde ! Lijkt me nie verkeerd en er staat natuurlijk ook meer dan genoeg kracht op de freesmachine en de onkosten zullen idd wel meevallen op deze manier.

    Mijn aanvullend ideetje...; het kleine steunblokje en het grote steunblok een beetje afronden op de hoeken, tegen beschadiging van het spruce/bovenblad.., en ik zie dat je het kleine blokje op top al 'n beetje afgerond hebt, toppie !

    Mijn grote vraag gisteren was en is nog steeds; hoe heb je die zware freesmachine op z'n kop goed en degelijk genoeg vast gezet ???

    PS; je hebt overigens wel veel licht in je werkruimte..
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  4. #4

    Standaard

    Kleine en grote geleider werden reeds wat afgerond /-geschuind (de grote geleider heeft nog een wrijfvlak van een paar millimeter breed(is misschien moeilijk te zien op de foto's) zodat ie de rondingen van de zijkant mooi kan volgen.
    Persoonlijk ondervond ik dat de kleine geleider voldeed qua afmeting,de grote, haakse geleider biedt immers de grootste steun en is degene die meest van tel is bij het langs glijden.
    Maar dit is slechts een snelle proefopstelling, misschien brengt verder uitzoeken en/of proberen (door anderen) nog verbetering?

    Bij mij lukt het om de bovenfrees gewoon in de (grote, houten) bankschroef van m'n werkbank te spannen..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Goed idee jongen.., go on like that ! Begreep natuurlijk dat dit 'n concept is.., thx

    en suc6
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Mooi gedaan Tee,

    Zoals zo vaak lijkt het ook hier weer van toepassing: "Keep it Simple"

    Dat frezen vind ik ook altijd wat eng.
    Het gaat mij te hard, een missertje is al snel fataal.
    Ik heb een prachtige bovenfrees constructie met geleiders, lagers contragewichten etc. En dan zie ik jouw simpele constructie en denk dat het makkelijker werkt . . . .
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Goed dat je het geprobeerd hebt.

    Is de vertikale steun gelijmd?

    Hoe zou je de diepte van de inleg instellen. door het geheeld te verplaatsen en opnieuw te klemmen. Misschien sleuven met bouten voorzien.

    Ik heb frezen met kogellagers in verschillende diamters (als verticale steun)
    Maar ik heb ze nog nooit gebruikt wegens het enorme gewicht van mijn bovenfrees en de inherente "oncrontroleerbaarheid" van zo'n gevaarte.

    De omgekeerde frees in de bankschroef lost dat probleem natuurlijk al op, dat is het geniale in je concept. Ook de lange verticale steun is misschien zelfs beter dan een meeloopkogellager.
    Ik moet als volgende stap frezen en ga waarschijnlijk zoiets proberen!

    tanxelot
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Ik heb nog nooit een poging gewaagd om een binding te fresen, maar kan je niet gewoon een kantenfrees gebruiken met een kleinere volglager?
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Ik heb nog nooit een poging gewaagd om een binding te fresen, maar kan je niet gewoon een kantenfrees gebruiken met een kleinere volglager?
    Ja, dat doe ik ook. Heb uit een el-cheapo setje een lagertje gehaald et voilá.
    Ik gebruik een kantenfreesje met drie mesjes dat werkt super.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Ik heb nog nooit een poging gewaagd om een binding te fresen, maar kan je niet gewoon een kantenfrees gebruiken met een kleinere volglager?
    ja, maar het punt van TS was iets te maken dat je kan gebruiken bij een gitaar met een gebogen top.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top