Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 72
  1. #21

    Standaard

    Waarom hou je zo hardnekkig vast aan die 50 euro? Het advies is tweeledig: koop een sm57 of 58: die zijn robuust, kunnen tegen een stootje, etc. Dan roep jij dat die te duur zijn (dat kan). Nou, koop dan iets goedkoops dat makkelijk te vervangen valt. Het wordt toch geen toppertje, dus waarom 50 euro uitgeven als je met 9 klaar bent?

    Overigens, of je mensen die geen respect voor (andermans) spullen kunnen opbrengen moet faciliteren in dat gebrek is een andere vraag .

  2. #22
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Ik weet niet wat voor jongeren dat zijn, maar iedere jongere moet leren dat er spullen zijn waarmee je niet kunt gooien omdat ze breekbaar zijn of zodanig van constructie dat je er voorzichtig mee moet omgaan.

    Ik heb ongeveer 60 microfoons en ik neem CD's op waarvan in recensies wordt vermeld dat het 'audiofiele' CD's zijn. Daar ben ik hardstikke trots op en daarvoor heb ik microfoons die tot de beste van deze planeet behoren en waarvan sommigen vele duizenden euro's hebben gekost.

    Ik weet dus hoe een topmicrofoon klinkt en ik weet ook hoe een heel goedkoop barrel van Behringer klinkt. Zo hoorde ik een opname van een contrabas die gemaakt was met een Behringer condensatortje van een paar tientjes en dat klonk verassend goed.

    Behringer levert een meetmicrofoon voor 5 tientjes die spatrecht meet tussen 20hz en 20 khz, kom daar eens om bij DPA en je bent een paar duizend euro verder.

    Het hele verhaal valt of staat dus met de manier waarop de jongelui met de spullen omgaan. En denk niet dat een dynamische microfoon het leuk vindt om herhaaldelijk op zijn muil te vallen hoor, ook de SM58 wordt daar niet beter van en de exemplaren met deuken in de bol klinken vaak niet tof meer en zingen snel rond op de monitors.

    Het is misschien beter om de dames en heren duidelijk te maken dat een microfoon een gevoelig instrument is waar je voorzichtig mee dient om te gaan, net als met allerlei andere apparatuur dat niet tegen water, grote schokken, harde wind of baldadige jongelui bestand is.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #23

    Standaard

    Ik werk in een doorverwijscentrum, de jongeren blijven maar een paar maand bij ons. Het is een beetje schipperen tussen wat haalbaar is of niet. Koop ik een microfoon van 50 euro, kan best dat die jaren goed blijft, kan ook na een paar weken stuk zijn. Is dan meestal aan de jongere of zijn ouders om te betalen maar niet altijd. In ieder geval, ik begin met de goedkope dan maar.
    Bedankt.

  4. #24
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Ik ken de situatie uit de praktijk. Ik werk bij de muziek- en theaterschool in Rotterdam, waar ook jongeren met microfoons werken. Een condensator lijkt inderdaad af te vallen, te kwetsbaar en fantoomvoeding. Blijft over een dynamische mic. Ik heb in die situatie met zowel Shure sm58 als de genoemde Behringers, en de shure gaat meestal enige jaren mee, de Behringers haalt het halve jaar niet. Toch is het door de lage prijs best een optie, vervangen blijft betaalbaar. Een tweede probleem waar ik veel tegenaan liep was diefstal; microfoons zijn geliefd en erg makkelijk te jatten. Alweer een reden om voor een goedkope te gaan.
    Groot nadeel is dat het voor zang wel te doen is, maar als je een ruimtelijke opname wil maken met spraak, zang en bv. gitaar, de kwaliteit echt om te huilen is. Dit soort opnames vraagt echt om een ander soort microfoon. Je zal hoe dan ook ergens een flink compromis moeten sluiten.
    Ik buig voor niemand. Ik heb een slechte rug.


    Te koop: Cort Actionbass , zie advertentie!

  5. #25

    Standaard

    Laatst dezelfde discussie gehad met een andere beheerder. Het is toch niet zo moelijk om die bands aansprakelijk te stellen? Ik wordt tegenwoordig al om een ID gevraagd als ik om een oefenruimte vraag (ik begrijp nu eigenlijk pas waarom ).

  6. #26
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Nee, geen beginnen aan. Dat werkt goed in een oefenruimte, waar bandjes zelfstandig opereren, en verantwoordelijk zijn voor de spullen. Maar zodra je richting jongerenwerk opschuift wordt het steeds moeilijker, het draait dan niet meer om de spullen of de muziek die je maakt, maar om het jongerenwerk. De slijtage aan de spullen is iets waar je van tevoren al rekening mee houdt. Ga je de jongeren aansprakelijk stellen dan komen ze de volgende keer niet opdagen, en dan schiet je je doel voorbij.
    (Neemt niet weg dat ze het best mogen horen als ze de boel weer eens naar de klote geholpen hebben.)
    Ik buig voor niemand. Ik heb een slechte rug.


    Te koop: Cort Actionbass , zie advertentie!

  7. #27
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Nou heb ik een jaar of tien PA gedaan en ik ben nog nooit een microfoon kwijtgeraakt en ook in de studio is nooit een microfoon gejat.

    Er wordt wel eens per abuis een gitaarsnoer meegenomen, maar ze blijven ook wel liggen dus dat compenseert elkaar. Ook kom ik regelmatig weer eens een stemapparaat tegen die ik niet ken en ook niet weet van welke band dat geweest kan zijn. Ik word ook nooit gebeld en zo hoop ik dat er nog eens iemand zijn dual rectifier vergeet, of zijn Soldano.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #28

    Standaard

    veel voorkomend is nu dat menzen het interieur van een echte shure vervangen door dat van hun chinese 20 euro microfoon.

    Soms zelfs 1op1 vervangen.
    een SM57 van dap in je microfoonkoffer vinden terwijl je niet weet wanneer dat is gedaan.

    Als oefenruimte ken ik al bijna geen enkele tent meer in de stad die nog serieuze microfoons verhuurd om deze reden. Dat vallen gebeurt toch elke dag. Maar dat maakt niet zo veel uit want vocalisten die met oefenruimtemicrofoons werken in plaats van hun eigen horen toch niets. Je kan alleen geen goede gebruiken want die worden gekanibaliseerd door de gebruikers.

    Maar goed. Een perfecte oefenruimte microfoon kost ergens rond de 120 euro. Staat bij bands met duizenden euro's eigen materiaal. En NOG vinden muzikanten een investering voor een perfecte, degelijke microfoon niet meer dan 50 euro waard....

    Kopen ze ook remblokjes voor hun auto op die manier?.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #29

    Standaard

    Ik heb nog een vraagje dat misschien veel zal verduidelijken. Ik kan gewoon een filmpje met geluid opnemen met mijn fototoestel. Dat klinkt uiteraard niet zo schitterend. Dus als ik nu die Behringers of iets van rond de 20 euro koop, zal het geluid dan iets beter zijn dan met dat fototoestel?
    Het is een begin en later (als het project een beetje goed loopt) komt er vast wel wat budget vrij voor betere microfoons.

  10. #30
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    @ Showband

    Een echt goede zangmicrofoon kost het dubbele daarvan en als je echt hoge eisen stelt aan je vocalmike dan zit je zomaar boven de 500 euro. Ik zie mensen als Ilse deLange zingen op een Neumann bijvoorbeeld.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top