Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 12 van 12
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ik heb hier ook weleens een topic over gemaakt. Aantal preamp buizen en sound maar is helaas nooit reactie op gekomen.
    Ik was ook benieuwd wat het verschil in sound zou zijn tussen 2 buizen flink oversturen (top en bodem afvlakken) of dat je er 4 pakt die je minder overstuurt en tussendoor afzwakt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik heb hier ook weleens een topic over gemaakt. Aantal preamp buizen en sound maar is helaas nooit reactie op gekomen.
    Ik was ook benieuwd wat het verschil in sound zou zijn tussen 2 buizen flink oversturen (top en bodem afvlakken) of dat je er 4 pakt die je minder overstuurt en tussendoor afzwakt.
    Topic blijkbaar nooit gezien, want ik zou er waarschijnlijk op geantwoord hebben, gezien ik het zelf interessant vind.

    Enkele dingen moet je wel rekening mee houden denk ik. Eerst en vooral kan je niet zomaar zeggen '2 buizen'. In veel gevallen zijn signaalpaden in de preamp voor een deel gescheiden, in andere gevallen niet. ENGL bijvoorbeeld heeft meestal gelijklopende paden voor de verschillende kanalen. Uitzondering hierop is voor zover ik weet alleen de savage120. En ook niet alle preamplampen worden gebruikt om gain mee te 'maken', vaak dienen ze als fx loop buffer of reverb buffer, en of course fasedraaiers!
    Je kan dus beter spreken in gain makende gainstages oid. Dus neem nu een ENGL Powerball: 4 preamplampen, een dient als fasedraaier. Drie over: Een dient als fx loop buffer (een gainstage voor send, een gainstage voor return). Twee over: dit zijn allemaal gainstages voor de eigenlijke preamp. Twee lampen, ook wel vier gainstages.

    Nu als we enkel over gainstages in de preamp van één enkel kanaal spreken: ook hier best een onderscheid maken. Naar een volgende gainstage gaan kan je langs de anode of langs de cathode. Langs de anode maak je het meeste gain, langs de cathode zo goed als geen gain, maar vaak wordt dit gebruikt om er een toonregeling achter te zetten. Gedeeltelijk omdat dit voor een andere sound zorgt (heb het horen beschrijven als compressed), en omdat je toonregeling dan eerder 'actief' is. Ik denk niet dat dit echt de juiste beschrijving is, maar in ieder geval is de load die hij vormt wel klein(er).

    Wat er nog niet besproken is, dat is hoe je de gainstage 'ingesteld' hebt. Je kan door de weerstanden aan de anode en cathode te regelen, de gainstage meer of juist minder versterkend maken. En dan kan je tussen verschillende gainstages in nog grotere of kleinere spanningsdelers zetten. Dit laatste is denk ik waar Thiez het over heeft. Je zou dus met veel dingen rekening moeten houden hier. Enerzijds kan je meer gainstages maken, maar je kan ook gewoon proberen om je gainstage op zich een grotere versterkingsfactor te geven door de genoemde weerstanden aan anode en cathode te variëren, en dan de spanningsdelers groter maken, waardoor er minder gain doorkomt tussen de trappen. Onder de vier gainstages, denk ik dat je ervan mag uitgaan dan wanneer je meer gain tussen de stages doorlaat, je amp wel harder zal oversturen, maar ik denk niet dat dit als aangename oversturing klinkt. Eens boven vijf gainstages, denk ik dat het toevoegen van gainstages en verlagen van de 'gaindoorlaat' tussen de stages in, noise tot gevolg heeft. Kijk maar naar de 5150 bijvoorbeeld.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top