Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Hout

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    6 juli 2001
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    20

    Standaard

    Kunnen jullie vertellen uit wat voor hout jullie gitaren zijn gemaakt en wat voor klank dat heeft?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2001
    Locatie
    amsterdam
    Berichten
    514

    Standaard

    Pfff, info over hout valt wel van het net of uit boeken te halen, nogal een groot onderwerp. Beste kan je hout halen bij een gitaarbouwer, dan is het al redelijk geselecteerd. Gibsons gebruiken vaak mahonie en Fenders elzen of essen en voor die Floyd Rose dingen veel linde en populier. Voor halzen mahonie of esdoorn. Maar in feite is veel hout geschikt, van Balsa tot tulp...

  3. #3

    Standaard

    Goh, hout is een "hot issue" als het om gitaren gaat. Zoals al eerder gezegd worden de meeste gitaren gemaakt van essen of iets dergelijks. Mijn persoonlijke mening in hout is dat het moet klinken. Klop maar eens op verschillende gitaren in een winkel, ze zullen allemaal een andere klank hebben. Als het "plop" zegt dan heb je hout dat voor geen meter klinkt. Je moet echt een levendige "doeff* horen, dan weet je dat de klank van het hout voldoende sustain geeft. Als je naar duurdere gitaren kijkt, valt je al direct op dat er andere houtsoorten worden gebruikt. Denk maar aan Paul Reed Smith etc, die gebruiken bijvoorbeeld palissander etc, hout wat al jaren in de fabriek ligt te drogen (da's overigens ook niet onbelangrijk). Last but not least ben ik van mening dat je voor je hals en body twee soorten hout moet nemen die qua zachtheid totaal verschillen (je moet ze ook nog eens in cartier tegen elkaar lijmen). De meeste van mijn gitaren hebben bijvoorbeeld een essen body, met een elsen hals met daarop een fretboard van rosewood. Klinkt heel aardig. Ibanez bouwt al zijn gitaren met zogenaamd Basswood, een kruising tussen essen en nog iets (even de naam kwijt). kortom, houtsoorten zijn zeker van belang. Mocht je zelf ooit gaan bouwen, kijk eens op de site van Warmoth, die hebben echt hout, klasse 1A

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    6 juli 2001
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    20

    Standaard

    Ik heb zelf al best wel wat onderzoek gedaan enzo, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen. Ik heb trouwens al een houthandelaar waar ik het ga kopen. Die heeft echt de beste soorten hout. Ik heb daar dingen gezien die ik nog maar op heel weinig gitaren heb gezien. Bijvoorbeeld een stuk Brasilian Rosewood(de beste voor fretboard) waar ze maar in gestopt zijn met kloven omdat ze zagen moesten blijven slijpen, zo hard! Hij had een stuk vrij zeldzaam citroengeel essenhout met een structuur waar je een uur met je mond open naar staat te kijken. Echt geweldig!

  5. #5

    Standaard

    Wauw, dat klinkt niet verkeerd. Braziliaans Rosewood voor je fretboard, wauw. Volgens mij zat dit vroeger ook op de Fender Stevie Ray Vaughan maar dat kan ook Palissander uit Brazil geweest zijn. Heej, ik ben nu wel benieuwd hoe die handelaar van jou aan zo'n hout komt. Ik weet dat er al jaren een wet is die de import van exotische houtsoorten, waar dit hout ook onder valt, tegenhoudt. Heeft die handelaar dat al een hele tijd op voorraad of hoe zit dat. PRS en Fender die hebben een houtvoorraad van meer dan tien jaar oud en dat mag dus wel nog. Nieuw vervaardige gitaren met exotisch hout mogen ook niet meer worden geimporteerd. In ieder geval succes met bouwen!!

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    6 juli 2001
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    20

    Standaard

    Die man reist de hele wereld over op zoek naar hout, als hij een boom ziet die hij wil hebben, koopt hij hem, koste wat kost. Hij heeft bomen staan van 7500 jar oud, maak daar eens een gitaar van!! Hij heeft een taxus van een half miljoen gulden!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2001
    Locatie
    amsterdam
    Berichten
    514

    Standaard

    Voor gitaartoetsen wordt bijna altijd braziliaans rosewood gebruikt, Gibson gebruikt voor zijn dure modelen ook ebbe (dat zo hard is dat het met diamantzagen bewerkt moet worden). De SRV heeft een board van Pau Ferro trouwens.
    Taxus is geen boom maar een struik en dat hout wordt veel gebruikt voor blokfluiten. Dat een boom oud is zegt niks over de kwaliteit maar de tijd die tussen het kappen en verwerken zit wel. Vroeger kon hout veel langer opgeslagen worden waardoor het vocht verdampte, er lucht in de nerf kwam en zo het geluid beter kan resoneren. Met de grote produkties van nu moet men ovendrogen en da's ongeveer hetzelfde als wijn proberen oud te maken. Daar zullen ze trouwens ook wel een manier voor gevonden hebben...

  8. #8

    Standaard

    ja idd dat verhaal klopt hier boven.

    elke hout soort heeft wel zo zijn eigen klank.

    het tis een beetje een lang verhaal om alles hier neer te pennen en je zou ook zelf al wel motten weten hoe sommige hout soorten klinken.

    tip:koop is een boek ofzo over dit onderwerp.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Iron Duke,

    Kun je geen standaard onderdelen kopen bij Vox Humana of een andere leverancier van gitaaronderdelen?
    Lijkt mij, zeker voor een eerste zelfbouw,iets aande veilige kant. De meeste body`s zijn dan afgewerkt tot aan de filler toe.Voor dat je fouten maakt met b.v. de verdeling van de frets ( mensuur ). Liever een gitaar teveel( heb je toch nooit) dan hout beschadigd wat je maar een keer kunt verwerken.
    Als je nou toch aan de gang gaat of ervaring hebt, wat zou je denken van birdseye maple voor de neck en body ?
    Mooi blank afwerken met vergulde elementen en stemmechanieken.

  10. #10

    Standaard

    ja maar volgens mij gaat het hem meer om de ultieme hout soort(of 1 die je zeer goed is) te vinden,of heb ik het verkeerd??.

    tegenwoordig heb je ook soundcompound klink erg goed net zo goed als welke hout soort ook en misschien wel meer sustain+je hoeft niet meer elke keer lopen aftestellen+je hoeft er geen boom voor om te kappen :smile:


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top