Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard Project Bruichladdich

    Dit wordt even een bulk-upload topic. Ik durfde er eigenlijk niks over te posten tijdens het bouwproces, want ik had een donkerbruin vermoeden dat dit project gedoemd was te mislukken

    Al een hele tijd ben ik van plan om eens iets te gaan doen met bootjes in flessen. In een grijs verleden heb ik dat ooit eens gedaan, op lagere-schoolleeftijd, vanuit een bouwdoos. Helemaal voorgekookt, een bootje van plastic, maar het werkte wel. Maar toch: dat moet toch stoerder kunnen?
    Voor dit doel heb ik dus in de loop der tijd een aantal lege flessen op de kast bewaard die me wel geschikt leken, en een boekje aangeschaft over hoe je zoiets wat serieuzer aanpakt. Ik vind alleen dat ik eerst wat meer moet weten van die grote zeilboten. Hoe dat een beetje werkt met zeilen en touwtjes en dergelijke. Dat helpt vast ook voor het broodnodige inzicht bij het bouwen van zo’n bootje in het klein.

    Intussen was het hele gitaarbouwen ook flink van de grond gekomen, dus het idee van die bootjes is een beetje op de achtergrond geraakt. Ik heb wel eens gefilosofeerd over een combinatie van de twee, maar ik zag toch niet hoe ik een klankkast door zo'n flessenhals zou moeten krijgen. Of in de fles in elkaar zetten. Dat moet ik niet eens willen proberen voordat ik het gewoon met een bootje heb gedaan.
    Maar toen kwam er een vlaag van inspiratie (of was het verstandsverbijstering?) langs waardoor ik dacht dat ik er toch maar eens iets mee moet gaan doen. Op de kast staat al een tijdje een whiskyfles van het merk Bruichladdich. Bij die distilleerderij maken ze een aantal verschillende soorten whisky, waaronder deze met de naam "Rocks". Omdat het water door een hele dikke laag rots heen is gesijpeld of zo. Hoedanook, op het etiket staat dus: Bruichladdich "Rocks"...
    En toen viel het kwartje: waarom blind staren op een klankkast als ik ook een elektrische gitaar zou kunnen nabouwen? Een zeer herkenbaar klassiek model natuurlijk, dus een Gibson of een Fender of zo. Na wat wikken en wegen leek het me wel wat om er een stoere Strat van te maken. Dat is toch de eerste associatie die ik bij die tekst op het etiket heb. En wel zo makkelijk ook, omdat ik er zelf eentje heb waar ik de maten goed van kan opnemen.

    De assemblage zal in de fles moeten gebeuren, dus niet zoals je normaal doet bij een bootje. Dat je hem buiten de fles in elkaar zet, dan naar binnen wurmt, en alleen nog maar de mast omhoog hoeft te trekken. Maar ook bouwen binnen een fles is iets wat bij bootjes af en toe schijnt te gebeuren, als het echt niet anders kan. Dus ik ben niet helemaal gek

    dd. begin januari 2011
    Concreet: Als ik het goed heb uitgerekend, kan ik hem op schaal 1:8 maken. Dan kan de body nog net dubbelgevouwen (of in twee losse helften) door de hals heen. Ik denk dat ik hem dekkend zwart maak, een sunburst zie ik niet gebeuren op zo’n klein dingetje. Esdoorn nek, palissander toets. Ik denk dat ik een donkere toets mooier vind dan een helemaal maple hals. En dan hoeft er ook geen skunkstripe aan de achterkant. Ik heb nog wel een pakje diverse kleuren fineer, waar vast wel iets in zit wat lijkt op palissander. Witte slagplaat, SSS-configuratie, tremolo, het standaardspul.
    Hier en daar zal ik wel wat ongebruikelijke materiaalkeuzes maken, ik hoop dat men mij dat niet kwalijk zal nemen. De body wordt bijvoorbeeld ook van massief esdoorn!

    Hmmm... de slagplaat is in het echt op zijn breedst 20 cm, dus als dat een plat plaatje blijft, moet ik naar 1:10. En dan wordt het wel een erg klein prutsdingetje. Dan moet de slagplaat dus een beetje flexibel blijven, en de elementen apart er in.
    Een schaal van 1:8 lijkt wel een mooie maat te worden. Valt mooi in de fles; hij komt een beetje schuin te staan, maar niet heel erg schuin. Lijkt wel te gaan kloppen.
    De slagplaat wordt dan 25 mm. op z'n breedst, en moet dus wat buigen.

    Intussen heb ik een officiele Fender tekening van een '62 vintage stratocaster opgehaald. Geschaald naar een lengte van 12,5 cm. en een paar keer afgedrukt om te knippen en plakken.

    24-1-2011
    De eerste onderdelen zijn uitgezaagd. Twee helften van de body en een nek. Nog niet op dikte, en nog niet precies in vorm, maar het blijkt wel allemaal uit mijn kleine plankje te kunnen. En nu dus zorgen dat het netjes gaat passen. Vlak, recht, haaks en zo, net als in het echt, maar nu op zo'n klein stukje.



    Na wat vijlen en schuren beginnen de twee helften van de body de juiste vorm te krijgen. De naad zit alleen net niet in het midden, zodat de ene helft wat minder makkelijk door de hals gaat dan de andere (als in: nog net niet) Hopelijk gaat dat wel passen als ik de boel heb afgerond.

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    13-2-2011
    Een heel eind opgeschoten de afgelopen dagen. De twee helften van de body zijn nu afgerond, mooi glad, er zit alleen nog een kleine naad als je ze tegen elkaar duwt. Ik weet niet of ik die er nog uit ga krijgen.



    Verder: de grootste helft bleef maar net niet door de hals van de fles passen, dus daar heb ik uiteindelijk de dikke onderste bult van de vorm iets kleiner gemaakt. Je ziet het niet, maar het model klopt dus niet helemaal meer. Maar zo zitten er nog wel meer onnauwkeurigheden in.
    De hals is voorzien van een toets, ik weet niet zeker wat voor hout het is. Het zou best palissander kunnen zijn, maar misschien ook wel iets anders. Hij komt uit een setje "van alles een beetje" fineer, dus je weet het niet.



    Vervolgens de hals vormgegeven



    En de tunergaatjes geboord. Met het kleine handboortje, 0,8 mm. Werkt goed! Neck pocket uitgegraven, misschien is hij iets te diep geworden, en moet er nog een fineertje tussen.

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Verder met de toets. Een gleufje voor de topkam gevijld (met een topkamvijltje natuurlijk! 0.016")



    En daar een heel dun stukje been in gezet.





    Positiestipjes met een boortje, en inkleuren met witte stift.



    Ook de fretgleufjes gemaakt, eerst met een mesje aangegeven:



    Nog iets dieper met mijn allerscherpste vijltje, en dan de frets er op.



    Fretdraad van het bekende merk D'addario (PL009...)

    En natuurlijk de zijkanten netjes afwerken!



    En dan is-ie zo:

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    De elementen worden ook van been. Alweer zo'n onorthodoxe materiaalkeuze, maar het ziet er wel goed uit.



    Ik moet nog wel verzinnen hoe ik de pooltjes ga doen. Zilver gelpen pakt niet op been, maar ik zie het niet echt zitten om er allemaal gaatjes door te boren en er daadwerkelijk allemaal metalen pennetjes doorheen te duwen. Hele kleine putjes boren, zilvermarker er overheen, en de bovenkant weer wit schuren, dat doet het wel.



    Het was misschien nog mooier geweest om de bovenkant zo te vijlen dat er zes bobbeltjes ontstaan, maar ik weet niet of me dat zou lukken. Is misschien nog een poging waard, want het ziet er een beetje raar uit met die kuiltjes.

    Tussendoor nog even wat cosmetica aan de kop:



    De slagplaat is (na een paar mislukte pogingen) redelijk gelukt door drie laagjes papier (wit/zwart/wit) op elkaar te plakken.



    Drie laagjes karton wordt te dik, want hij moet nog kunnen buigen om door de hals heen te kunnen. De schroefjes er op getekend, en de gaten voor de elementen uitgesneden. Hij is er niet helemaal ongeschonden en glimmend uitgekomen, maar ik denk wel goed genoeg. Je moet er ook rekening mee houden dat je de boel uiteindelijk toch niet van heel dichtbij kunt bekijken, en dat het allemaal wat vertekend zal worden.

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5

    Standaard

    Dit wordt Nummer 1 bij Verkiezing Gitaar van 2011!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    14-2-2011
    De tuners zijn af! Een lang blokje been, ingevijld zodat er zes blokjes op een plaatje ontstaan, gaatjes in de zijkant:



    Met dikke zilvermarker ziet het er meteen een stuk beter uit:



    Na een paar experimenten de knopjes met pennetje uit een dun plakje been gezaagd, en het pennetje rond gevijld tot het in het gaatje past.



    15-2-2011
    Knoppen uit been worden ook best mooi. Hoef je ook niks meer aan te doen, ze hebben meteen de juiste kleur. Ik heb nog een beetje in de bovenkant gekrast, en volgekliederd met gouden gel-pen. Vervolgens de bovenkant weer schoongepoetst, en de goede verstaander moet maar snappen dat er "VOLUME" en "TONE" hoort te staan.



    En de keuzeschakelaar is ook uit been geworden. Ik maak steeds meer van been. Het werkt erg goed, lekker stevig, goed te bewerken, en je kunt er behoorlijk gedetailleerd in werken. Hout gaat toch vrij snel splinteren, en op deze schaal is dat nogal funest.

    Dan de brug, weer zo'n beer op de weg...Ik heb hem uiteindelijk flink versimpeld, maar hij ziet er toch redelijk overtuigend uit. Ook hier heb ik weer mijn toevlucht gezocht in been. Een plaatje met een opstaand randje, en (min of meer per ongeluk, maar wel handig) een beetje schuine onderkant. Daarmee lijkt het net alsof de brug door de snaar- en tremolo-spanning een beetje opwipt. Een gaatje er in voor de tremolo-arm, en een gleuf voor de ruimte voor de snaren. Vervolgens een heel dun plaatje er bovenop, waar ik de zadels mee wil nabootsen. Het zijn (net als de stemschroeven) geen zes losse blokjes, maar een plaatje van zes aan elkaar. Wel twee trapjes van drie gevijld, zodat het zes losse zadeltjes lijken. En aan de achterkant zes gleufjes ingezaagd, zodat daar uiteindelijk de snaren doorheen kunnen (en dan onderdoor, door de gleuf in de brugplaat, naar het volgende zadeltje toe weer omhoog...)



    Op elkaar geplakt en zilver gekliederd:



    De tremolo-arm was naar verwachting vrij eenvoudig uit een paperclip te knippen. Alleen de knop aan het eind was weer een priegelwerkje. Een staafje van 5 mm. lang bij 1 mm. dik, met een gaatje onderin om de arm in te plakken.



    De volledige mockup ziet er al behoorlijk overtuigend uit, moet ik zeggen. Ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan! Alleen op de foto's zie je de onvolkomenheden wel erg goed. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal wat minder op in real life.

    Laatst gewijzigd door Woml; 21 februari 2011 om 22:30
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7

    Standaard

    Dit méén je niet?!
    Echt...
    Ik ben met stomheid geslagen.


    VET werk!

    EDIT: is ze al gelakt?
    It's not the fall that kills... It's the sudden stop at the end.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    890

    Standaard

    Dit vind ik een van de gaafste en meest originele projecten van de laatste tijd! Echt een geniaal idee, en een fenomenale uitvoering. 't lijkt me echt een crime om al die onderdelen in die fles tot een geheel te smeden. Bravo!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2003
    Locatie
    Tienray
    Berichten
    2.568

    Standaard

    ben twee keer terug op de stoel moeten gaan zitten. Massive respect!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Berichten
    6.648

    Standaard

    Dit is echt geweldig! Hoe cool is het eindresultaat ook!
    Echt geweldig! Erg leuk bouwverslag ook.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top