Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard Onzichtbare elementen in solid body

    Ben ik weer met een raar ontwerpplan.

    Ik wil in de gitaar die ik ga bouwen (solid body) de elementen van onder in de body steken zodat ze van de voorkant niet te zien zijn. Tussen de snaren en de body zit dan weinig ruimte en waar het element zit is de body maar 1,5 mm dik.

    Het wordt een notenhouten body die ik met olie of met blanke lak ga bewerken.

    Weet iemand of dit al eerder gedaan is en is het een haalbaar idee?

    Groeten,

    Adriaan.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    weet ik niet, maar je kan ook voor een piezobrug gaan natuurlijk
    no life without music

  4. #4

    Standaard

    Mn ervaring met een piezobrug is dat die een zwak signaal afgeeft maar inderdaad een alternatief.


    Groeten,

    Adriaan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2009
    Locatie
    Almere
    Berichten
    406

    Standaard

    zoek eens op "stealth pickups"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Het wordt wel es gedaan, ook bij bassen. Het probleem is dat heel wat technieken moeilijk worden als de snaren dicht op de body zitten, het speelt oncomfortabel, fingerpicken is virtueel onmogelijk enz...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard


    Fender Marauder... Had 4 elementen onder de slagplaat
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8

    Standaard

    Het kan en het is al gedaan, zoals is gebleken; maar waarom zou je het willen? Je gooit een hele rijkdom aan afstelmogelijkheden qua geluid overboord.

    Slagplaat heel dicht bij de snaren moet je ook niet willen, zoals Barno al heeft uitgelegd (en dat is mijn ervaring ook); daar ga je niet blij van worden.

    Misschien dat je de elementen zou kunnen 'opvoeren' door ze met krachtigere magneten uit te rusten. Maar het 'waarom' blijft zich aan me opdringen; wat mij betreft volgt vormgeving uit functionaliteit. Als er ergens een element zichtbaar is omdat het anders niet kan, dan zij dat zo. Accepteer het en maak er iets moois van. Dat denk ik dan.
    Wat is er mis mee dat je de onderdelen van de machine kunt zien?

    Edit:

    Neem zo'n motor als deze:



    Wat weggewerkt kon worden, is weggewerkt. Maar zowat alle essentiële onderdelen zitten vol in het zicht. In zijn genre erg mooi, vind ik.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 12 februari 2011 om 01:56
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Wat een waanzinnig motor

    "vormgeving volgt functionaliteit" : ik vraag me af of het functioneel is dat die (hete) uitlaat daar zo ter hoogte van je benen zit (of misschien vergis ik me, ik snap niets van motoren).
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  10. #10

    Standaard

    Wanneer vormgeving functionaliteit moet volgen dan is de motorfiets hierboven net een heel slecht voorbeeld. Dit monster heeft immers slechts één functie, en die is: een prijs wegkapen bij één of andere motorbeurs of op een bikerfestival. Dubbel geplooid achter het stuur van dit amper afgeveerd, oncomfortabel vehikel red je het trouwens niet tot bij dit evenement, daarvoor is de benzinetank te klein. Vandaar dat dergelijke motorfietsen ook altijd op een aanhangwagen aangevoerd worden, meestal onder een degelijke hoes, beschermt tegen regen en vuil. Ze worden puur gebouwd tot visueel vertier (en daar is niks mis mee, voor alle duidelijkheid). Hun biotoop is een zonnige zeedijk met veel horecazaken.

    Een goeie middenweg vinden tussen functie en schoonheid is echter niet makkelijk, bij puur functioneel dreigt veel saaiheid, ook/vooral bij hedendaagse (motor)voertuigen.
    In de jaren ’50 van de vorige eeuw werkte men nog met potlood en gum, ligt daarin het geheim van een evenwichtig visueel en praktisch ontwerp? Mijn motorfiets, uit 1952, brengt me op comfortabele wijze tot ver buiten de landsgrenzen, en ik raak er maar niet op uitgekeken..







    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top