Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 15 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 150
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    *Vind ik leuk*



    Goe bezig !
    Vergeet niet uw klankgat uit te frezen voor ge aan de bebalking begint, anders kan het wel eens heel moeilijk worden.
    En in een LOO zit een zeer dunne bebalking. Gewoon het plan volgen en ge krijgt waarschijnlijk een goede benadering van de oude blues sound.

    Ik weet niet welk plan je gebruikt, maar ik zou toch gaan voor de halfhoutse verbinding bij de X-bracing (en neit 1 lange en 2 korte er tegenaan)
    En werk de X en overlangse dwarsbalken in in de lijmreepjes.
    De rest kan je afsteken naar +/- 1 mm. (Niet 0mm want dan snij je door je lijmnaad en dat is niet mooi ... Oog voor detail !!!)

    s.
    ja straks doe ik het gat.
    De X bracing heb ik al gemaakt met zo'n half om half verbinding.

    Ik zit alleen in dubio ivm het lijmen van de bracings: moet ik nu echt zo'n schotel maken met een curve voor onder de go bar of zou het ook zonder kunnen zoals deze (beginner, dus let niet op zijn mega bebalking ) het doet?

    http://www.youtube.com/watch?v=NH3pU...eature=related

    thx voor de tips over afwerking braces: heel nuttig voor mij. btw, ik gebruik dat grellier plan ook.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Goh, ik vind het super handig zo onder de gobar.
    Zeer goedkoop, en geen schrik dat je met zware klemmen het fragiele klankblad beschadigd.
    Als je de schijf beplakt met grof schuurpapier heeft ze een 4-ledige werking:

    - Balkjes schuren in de juiste kromming
    - Lijmen van balkjes onder de gobar (klankblad beschermen tegen het schuurpapier door er papier tussen te steken)
    - Later kan je de zijkanten + binding in exact dezelfde bol kromming schuren als het klankblad.
    - Bij het lijmen van het klankblad gebruik je de schijf als klemmal.

    Dus Je hebt er 2 nodig. Eén van 2 mm diep voor het klankblad (radius 500mm) En een van 6mm diep voor de rug !

    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #43

    Standaard

    Hi Barno,

    Go-bar is simpel. Maar de braces met radius klem ik op het achterblad, ook zonder radius-dish. Een 'tafeltje' maken van klemmsia's werkt perfect.


  4. #44

    Standaard

    Gaat goed, Barno!

    Voor de bebalking van m'n parlor volgde ik ook gewoon de tekening die ik voorhanden had. Radius aftekenen volgens de afmetingen op het plan en schaven op wat ze hier een futselplank noemen.
    Verlijmen en opspannen doe ik door middel van een rechte lat (multiplex) bovenop de balk en een taai latje essenhout dat het blad stevig tegen de radius aandrukt.



    Om in te pikken op wat Stijn hier verklaart: ik ben wel nieuwsgierig naar jouw oordeel, Barno, in hoeverre de bracing van mijn parlor een bepaalde (ouwe) bluesklank bepaald/benaderd, maar daarvoor moet je -uiteraard- de gitaar in handen hebben.. Wie weet, misschien, ooit..?





    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik had al materiaal gekocht om een Go bar te maken, dus ik zal dan ook maar een plank gaan uithollen voor de kromming. (twee kanten voor twee verschillende radiï). Ik heb trouwens niet de juiste klemmen om het te doen zoals loose fur.
    Voor de klemlatjes voor de go bar had ik gedacht aan essen (elesticiteit), goeie keuze?

    zie er wat tegenop om dat voor één gitaar te doen, maar mss bouw ik hierna toch nog eentje om de fouten uit de eerste bouw uit te wissen

    Het enige waar ik nu geweldig tegenopkijk, is de juiste hoek verkrijgen aan de halsverbinding, maar daar zal ik ten gepaste tijde uw aller raad nog wel voor vragen.

    at loose fur: acoustisch bluesgeluid: tja, is iets raars. de ouwe bluesmannen speelden in't algemeen op budget gitaartjes waar zeker geen rijke, gedefinieerde klank uitkwam. Ik heb zelf een prewar harmony gitaartje dat een geweldige porchblues klank heeft, maar ik denk niet dat de gitaar zware luthier kwaliteiten heeft. Wat ik wel hoor daar is het oude, droge hout, dat bijdraagt tot die authentieke wat krakkemikkige klank.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Gaat lekker!! Mooie strakke rosette. Hoe ga je die radius uithollen voor de holle plank?

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Gaat lekker!! Mooie strakke rosette. Hoe ga je die radius uithollen voor de holle plank?
    ik heb een paar youtube filmkes gevonden met ingewikkelde setups maar ik ga het doen met een bovenfrees en dan een beetje het omgekeerde principe van een top carven. Daar zag ik een beetje tegenop maar het moet dan maar

  8. #48

    Standaard

    Godzilla, een member op Cigar Box Nation, doet het met deze Radius Generator.



    Deze heerlijke gekkigheid heeft iets van de slinger van Foucault..





    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 18 maart 2011 om 20:04
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Tee, dit plaatje is geweldig...

    Ik vrees dat er op het geheel wel wat veel speling en rek zal zitten...


    Ik heb een solara gemaakt die hol is. Gewoon uitgeschaafd met een vioolmakerschaafje (met bolle bodem) . Als je het manueel doet is het best in multiplex hout omdat het doorbreken van de verschillende lagen de diepte visualiseert als hoogtelijnen op een landkaart.

    Volg de schaamteloze link naar mijn eigen bouwtopic hierover
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-gitaar/page11

    Het duurt echt niet zo lang, een namiddagje denk ik om er één te maken.

    Hans
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Godzilla, een member op Cigar Box Nation, doet het met deze Radius Generator.



    Deze heerlijke gekkigheid heeft iets van de slinger van Foucault..





    Tee.

    hi la risch
    past ook goed bij zijn nickname

    ik woon in sixties achtig plat dak huis, dus dit gaat toch niet lukken

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top