Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 64

Discussie: Ganjeaux

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ziet er super uit. Hoe ga je dat finishen/lakken?
    Afblussen met bourgogne?

  2. #22

    Standaard

    M'n parlor is voorlopig de enige die afgelakt werd, Barneaux. Bij mijn rommelbakken voel ik echter geen aandrang tot lakken, dergelijke afwerking wringt een beetje met het karakter van die bouwsels, naar mijn gevoel. Doch de suggestie van Oigun brengt deze intuïtie zwaar tot twijfel.

    Ik zet vanavond een proefstuk, in Hommelbier (streekspecialiteit)..




    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Bier werd vroeger vaak gebruikt als drager van pigmenten. Vooral bij bravoure afwerkingen zoals nep eiken/mahonie etc.

  4. #24

    Standaard Tsjonge!!!!!!!!

    Hi TS
    Ik maak een diepe buiging en zwaai met mijn petje. Ik heb deze op 'het kist gerijpte' met open mond gevolgd. Als je vond dat de acoustic de laatste tijd wat is veranderd, dan ligt dat daaraan.

    Mijn opa (gelukkig gaan ook kerels soms van de hak op de tak) was supergoed meubelmaker en vond dat zo normaal, dat ie nauwelijks dingen aan mij heeft doorgegeven qua kennis, en dat is wel jammer. Glaceren, houten, marmeren etc. daardoor bijna helemaal verloren garaakt.

    Hij had een 'eigen' manier van beitsen/lazuren. Daarvoor werd bijenwas en bier gebruikt. En eventueel wat pigment om het een zweem van kleur te geven.

    Ik vermoed dat de alcohol de was zacht maakte, maar zelfs dat weet ik niet echt zeker. Hij had ook een zuurkelder. En een geweer. Daarmee schoot hij hagel in het hout en daarna ging het 14 dagen de kelder in. En daarna had je ineens echt antiek. Hij vertelde het er altijd wel eerlijk bij, de domkop.
    Voor het geval iemand nog zou twijfelen: als Oi de spijker slaat, dat slaat ie m op zijn kop.

    Om dezelfde reden als waarom Karel Appel geen eieren voor zijn ontbijt at (die gingen in de verf) dronk mijn opa geen bier.

    Ik kan niet wachten om te zien wat er van dit prachtidee gaat worden!!!!!
    Vriendelijek groet, Gus

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 juli 2006
    Locatie
    Wereld
    Berichten
    568

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Ik zet vanavond een proefstuk, in Hommelbier (streekspecialiteit)..
    goeie keuze! cool ding trouwens. ik ben benieuwd naar het eindresultaat
    grunge/noise-hippie

  6. #26

    Standaard

    Verdomme, gans mijn dag naar de kl*t*n! Krijg nu pas wat zin in eten, wat betekent dat mijn kater zowat opgelost moet zijn. Gisteren een Hommelbier teveel geprobeerd..





    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Dan veronderstel ik dat het hommelbier een lekker biertje was?
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  8. #28

    Standaard



    Achterblad samenstellen.



    En intussen ook eiken balk onder handen genomen. Headstock begint vorm te krijgen.



    Hals ook.







    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Nice !!!

    Ik zie net dat 1 van de hielblokken omgekeerd ligt t.o.v. de andere 2.

    Mij is geleerd om de blokken telkens in de zelfde richting op elkaar te lijmen, en ook in volgorde hoe ze zijn afgezaagd. Hierdoor krijg je een bijna onzichtbare lijmnaad (en lijkt de hiel uit 1 stuk gemaakt)

    Ik heb ooit met de gedachte gespeeld om telkens de tekening van de jaarringen om en om te lijmen, zogezegd om kromtrekken tegen te gaan, en ben er terug van afgestapt, bij een hiel primeert het uiterlijk, boven kromtrekken (wat een beetje belachelijk is bij zo'n dik blok.)


    Ik zie een rare hoek aan je kop, wordt het een soort citer (niet sitar !) ?

    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #30

    Standaard

    Het is een overblijfsel van mijn meubelmakersopleiding, Stijn, zo'n 25 jaar geleden werd het me inderdaad ingepeperd om bij opeengelijmde stukken hout het kopshout tegenover elkaar aan te leggen, om kromtrekken tegen te gaan. Bij een gitaarhiel zou je deze tactiek inderdaad achterwege kunnen laten ten voordele van het visuele aspect. Misschien bij een volgende, wanneer ik er aan denk om een gewoonte te doorbreken?..

    De kop van de gitaarhals is een eigen bedenksel, dat al blijkt de bestaan (wat me eigenlijk niks verbaasd). Op de vorige pagina van deze draad hier was Pueblo reeds zo opmerkzaam om bij een aantal schetsen van de Ganjeuax het woord 'fado' te laten vallen. Pas toen ik fado guitare ging Google'en begreep ik wat ie bedoelde. Een raakpunt met de citer ontdek ik echter niet..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top