Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard Wenge voor een hals bij akoestisch?

    Heeft iemand al een akoestische nylonstringed gebouwd met een Wenge hals?
    Vraag ik om 2 redenen.

    1. Bij mijn eerste zelfbouw van een electrische heb ik gebruik gemaakt van Wenge voor de hals, en dat is me prima bevallen.
    Wenge is stabiel, stijf, heeft een hoge hardheid en het werkt waanzinnig glad af, ook zonder behandeling (juist zonder behandeling)

    2. Ik heb deze week 2 prachtige balken zuiver kwartiers hout op de kop getikt (meubelmaker Romonesco).
    De ene balk is kwartiers Wenge en groot genoeg voor wel 4 halzen.
    De andere is een groot stuk kwartiers Plataan (Platanus acerifolia) groot genoeg voor een paar backs/sides + 2 halzen.

    Eigenlijk is de hier groeiende Plataan vaak een kruising van de American Sycamore met een Esdoorn.
    Zit een beetje tegen de familie van Esdoorn (Acer pseudoplatanus) Errruug verwarrend hoor, deze 2.

    Afijn, de vraag is dus of iemand hier al eens akoestisch met Wenge hals heeft gemaakt, en of er voor/nadelen zijn te bedenken om dit te gebruiken bij een Spaanse gitaar? (behalve natuurlijk dat het voor de puristen "not done" is )
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Interessant! Ik weet dat Bubinga gebruikt wordt voor bashalzen...

    Ik zie geen probleem, behalve dat splinters bij Wenge of Pangapanga (respectievelijk met gele en rode inhoudsstof) onmiddelijk zweren veroorzaken. Stabiliteit is geen probleem; gewicht misschien wel.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Daar heb je misschien een punt waar ik niet aan gedacht heb.

    Veel gebruikt in halzen van akoestische gitaren is natuurlijk Mahogany (en soms Maple of zelfs Cedar).

    Als vergelijk even het verschil in gewicht en hardheid tussen Mahogany, Maple en Wenge.

    Maple, Massa: 550-800 kg/m3 (met 550 voor Silver Maple tot 800 voor Sugar Maple) (Janka hardness 700/1450)
    Wenge, Massa: 850 kg/m3 (Janka 1630)
    Mahogany (Honduras) Massa: 500-600 kg/m3 (Janka 800)
    Mahogany (Sipo,Sapele), Massa: 600-700 kg/m3 (Janka 1510?)
    Mahogany (Cuba) Massa: 600-800 kg/m3 (Janka 800)

    Grote verschillen onderling in de zelfde houtsoorten, maar hoewel wat aan de zware kant, lijkt Wenge niet erg veel af te wijken van de gemiddelde gebruikte soorten v.w.b. gewicht.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Ik zou het gewoon proberen!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra Bekijk bericht
    Ik zou het gewoon proberen!!
    inderdaad, wie niet waagt, niet wint
    no life without music

  6. #6

    Standaard

    voor halzen weet ik het niet, maar ik weet wel dat o.a. Andrea Tacchi wengé beschouwt als een erg veelbelovende houtsoort ter vervanging van Rio palisander. Kan dus zeker geen kwaad om het eens te proberen, lijkt me.

  7. #7

    Standaard

    Paar dingen:

    - Wenge is erg zwaar vergeleken met 'traditionele' houtsoorten. Hard maple wordt niet vaak gebruikt voor akoestische gitaarhazlen, enkele modellen her en der daargelaten. Toch vaker bigleaf of als je het goed wil doe europees maples (zoals bij de archtops), is wat lichter en makkelijker te carven.

    Gewicht heeft bij een akoestische gitaar ook effect op de basale resonantie van de hals (wordt hoger bij een stijvere, en ook hardere houtsoort); of dat echt zal negatief uitpakt durf ik niet te zeggen. Er zijn zelfs bouwers die met ebben akoestische halzen maken, maar die zitten in de categorie 'eccentriek genie' en gaan vaak bewust op zoek naar een bepaalde resonantie (neck modus)

    - Europees plataan = min of meer hetzelfde als wat de amerikanen 'Sycamore' noemen. Stukken die ik heb zijn mooi, maar nogal, mja, kartonnerig zal ik maar zeggen. Maar dat is veel maple ook, dus dat mag de pret niet drukken. 'London Plane' is een kruising tussen de amerikaanse plataan (Sycamore) en de europeese plataan, niet de europeese esdoorn.

    Wat de Engelsen 'Sycamore' noemen is gewoon wat de rest van de wereled europees esdoorn noemt, Acer Pseudoplatanus. Een boom die eruit ziet als een plataan (soort van), heeft niks met het hout te maken.


    Bref, ik zou zeggen: leuk idee, probeer het maar, maar...misschien een dunner halsprofiel (gewicht omlaag), lichtgewicht tuners (idem), en wellicht een rosewood-achtige (of Wenge) als zij/achterblad; plataan is veelal niet erg zwaar, dus het risico op een neck-heavy gitaar is zeker aanwezig. Balans vind ik persoonlijk een zeer belangrijk gegeven bij het ontwerp van een gitaar.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Mattia,

    Reuze bedankt voor de info, daar heb ik veel aan.
    Nadat ik een hele reeks nylon snarige had geprobeerd, was ik het meest gecharmeerd van een Amalio Burguet.(spruce top met Esdoorn back and sides)
    Het hoog klonk als een heldere bel met veel sustain.

    Ik ben dus ook op zoek naar een akoestische nylon stringed met wat meer van dat heldere hoog en hoop dat met een combinatie van Wenge hals, Spruce top te krijgen.

    De stukken Plataan die ik heb zijn erg fijn nervig met mooie " spiegeltjes".
    Door dit als back and sides te gebruiken, hoop ik dat de gitaar wel iets meer warmte terug krijgt t.o.v. Esdoorn (dat wat harder is).
    Dat "kartonnerig" wil ik natuurlijk juist niet.
    Als dat Plataan echt wat kartonnerig blijkt te zijn, heb ik misschien een paar tientjes leergeld betaald
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #9

    Standaard

    'Kartonnerig' is niet per se een hele 'slechte' eigenschap; je moet allen wel omgaan met de eigenschappen van het hout. Voor een flatpicked guitar (meer attack, droog geluid, snijdend) is iets a la maple (de bigleafs zijn ook niet bepaald resonant vergeleken met een rosewood) ook prima geschikt.

    Wellicht een interessant stukje van Friedrich (heb ik niet zo lang geleden uit het frans vertaald voor wat lui op het OLF) voor jouw, specifiek over klassieke gitaren (is toch andere koek dan steelstrings, waar ik wat meer verstand van heb):

    http://www.xs4all.nl/~mvalente/Publi...92_ENGLISH.doc

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Mmmm, er zijn van die dagen dat ik besef maar een goed bedoelend prutsertje te zijn. Vandaag is zo'n dag.

    Dat document van Friedrich is een prachtig werk waar ik het bestaan niet van kende, maar heeel blij mee ben.

    Je hebt er een van me tegoed.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top