Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Moet een gelijmde/gezette hals een hiel hebben?

    Moet een gelijmde/gezette hals een hiel hebben?

    Ik vind een gelijmde hals constructief veel mooier maar ik heb een hekel aan die hiel omdat de het de bereikbaarheid van de bovenste frets vermindert.

    Uw deskundige mening graag.

    Um abraço,

    Adriano.

  2. #2

    Standaard

    Ik denk niet dat het echt moet, maar ik denk dat die er meestal wel zit om te voorkomen dat de hals te 'vroeg' gaat buigen; niet al bij de 19de maar pas bij de 15de/16 de fret bv.

    Maar da's maar mijn gedachte.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Er zijn plenty gitaren met set neck zonder hoekige hiel waarbij de hals naadloos overloopt in de body, alsof het een neckthrough was. Het is alleen pak meer werk.

    deze heeft confrater oigun gebouwd, is set neck


  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Er zijn plenty gitaren met set neck zonder hoekige hiel waarbij de hals naadloos overloopt in de body, alsof het een neckthrough was. Het is alleen pak meer werk.

    deze heeft confrater oigun gebouwd, is set neck
    Maar er zit wel iets van een hiel aan; en hoe dikker de hals, hoe minder die zal buigen onder de spanning van de snaren. Ook op de foto die je toont zal het ongeveer 16de a 17de fret zijn waar de hals richting de dikte van de body gaat.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Maar er zit wel iets van een hiel aan; en hoe dikker de hals, hoe minder die zal buigen onder de spanning van de snaren. Ook op de foto die je toont zal het ongeveer 16de a 17de fret zijn waar de hals richting de dikte van de body gaat.
    ja, het lijkt me logisch dat er ergens een overgang moet komen naar de body, tenzij je een hals van 45 mm dik ofzo de baas kan

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ja, het lijkt me logisch dat er ergens een overgang moet komen naar de body, tenzij je een hals van 45 mm dik ofzo de baas kan
    Natuurlijk, maar de hals had in dit geval ook nog langer dun kunnen blijven en dan een 'trapje' vormen op de plaats waar de body eigenlijk begint. En ik vermoed dat, of vraag me eerder af of, dat zo is omdat de hals anders over een te lang gebied buigt.
    Waarom hebben Fender-halzen die 'gebeitelde' hiel? Alleen voor het oog?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    geen idee, zelf zou ik denken voor het oog idd. bij een strat gaat het echt maar over klein stukje dat je nodig hebt om van de ronding van de hals naar een platte hiel te gaan. bij mijn tele's met hele dikke halzen is daar zelfs geen verloop in dikte.

    oude supro's hadden het niet, de hals liep gewoon door en lag als het ware in een kommetje op de body. then again, die supro's zijn geen toonbeeld van stabiliteit

    als je minder invloed wil van de truss rod hoog aan de hals, zou men dan de truss rod niet beter niet helemaal tot in de pocket laten doorlopen?
    Laatst gewijzigd door barno; 5 februari 2011 om 02:32

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    als je minder invloed wil van de truss rod hoog aan de hals, zou men dan de truss rod niet beter niet helemaal tot in de pocket laten doorlopen?
    Denk ik niet, eigenlijk; want dan heb je een stuk hout zonder truss-rod dat wel die hele spanning op moet vangen. Geheid dat de hals daar dan na verloop van tijd een knik gaat krijgen, stel ik me zo voor.

    Hebben 'echte' tele's niet dat hieltje dat strats hebben?
    Bij een strat is die laatste paar centimeter de dikte weliswaar niet echt groter, maar diagonaal (ik hoop dat ik me duidelijk genoeg uitdruk) is er wel extra materiaal; het ronde profiel gaat daar over in een rechthoek.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Denk ik niet, eigenlijk; want dan heb je een stuk hout zonder truss-rod dat wel die hele spanning op moet vangen. Geheid dat de hals daar dan na verloop van tijd een knik gaat krijgen, stel ik me zo voor.

    Hebben 'echte' tele's niet dat hieltje dat strats hebben?
    Bij een strat is die laatste paar centimeter de dikte weliswaar niet echt groter, maar diagonaal (ik hoop dat ik me duidelijk genoeg uitdruk) is er wel extra materiaal; het ronde profiel gaat daar over in een rechthoek.
    jawel, tele's en strats hebben idd dat hieltje, bij guttlins maak ik het ook en dan merk ik dat gewoon de makkelijkste manier is om de overgang mooi te maken zodat je zeker een volledig vlak hebt als de hals de pocket induikt.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    jawel, tele's en strats hebben idd dat hieltje, bij guttlins maak ik het ook en dan merk ik dat gewoon de makkelijkste manier is om de overgang mooi te maken zodat je zeker een volledig vlak hebt als de hals de pocket induikt.
    Ik zal 'de blauwe' nog eens van de muur halen en opnieuw afstellen en voltooien; die heeft een heel dunne hals die pas bij de 19de fret de body bereikt. Ze hangt al veel te lang aan de muur; ik ben benieuwd hoe het daar uiteindelijk qua halskromming blijkt uit te pakken.

    Bij mijn tele heb ik overigens niet dat hieltje gemaakt. Het leek mij weer makkelijker om vloeiend naar het 'contact-rechthoekje' met de hals-pocket toe te werken.
    Geen probleem daar, maar de body loopt ook tot de 16e fret. En uiteindelijk weinig verschil met een echte; de hals wordt toch aanmerkelijk dikker onder die laatste paar frets.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top