Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard nieuwe pickups aansluiten

    hallo,
    ik heb lipstick pickups voor mijn strat besteld en heb ze inmiddels binnen, en wilde ze gaan installeren maar nou zag ik dat bij de single coils die er al in zaten maar 2 draden aan zaten: 1 witte die naar de schakelaar ging en een blanke die op de volume pot behuizing werden gesoldeerd. maar bij de pickups die ik nu heb zitten er drie draaden een blanke een rode en een witte nou is mijn vraag dus of ik die witte en blanke het zelfde moet aansluiten als voorheen maar wat moet ik dan met die rode ?
    ben echt een retard qua elektronica dus help me alstublieft

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Lipstick in een Strat

    Anywho...

    Bij je lipstick zit de blanke draad aan het metalen kapje en deze moet je iig met aarde verbinden.
    Bij de single coil die er al inzat is dat meteen de 'min' van de elementspoel. Bij de lipstick is deze 'min' dus apart als een van de andere draden. Betekent dat je de rode of witte draad bij de blanke draad aan aarde moet solderen en de andere aan de schakelaar.

    Natuurlijk maakt het uit welke waaraan, maar als er nergens staat vermeld of wit of rood de 'min' of 'cold' is merk je het gauw genoeg aan het geluid i.c.m. met een ander element. Dan heb je in de tussenstand een uit-faze geluid.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Dus de blanke draad en de min draad gewoon op de behuizing van de volume pot solderen ?

  4. #4
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Je kunt ook om het te proberen, je lipstick aansluiten buiten je gitaar om. Dus nog niet inbouwen. Bij de ingang en plug. Iets met een verlenging maken waar je het op kan solderen. Om te horen of deze niet verkeerd om zit (tegenphase) Plus een ander element aanzetten anders kan je het niet horen/vergelijken.
    Snaren op je gitaar laten en element er voor houden op de goede plek. Klinkt ie goed dan is + en - goed of andersom. De gevonden min bij een aardepunt aansluiten. Dan pas je element inbouwen. Lijkt wat omslachtig maar helemaal inbouwen en afbouwen en er daarna er achterkomen dat de + en - toch andersom hadden gemoeten is meer/vervelender werk.
    Laatst gewijzigd door Bert Gitaar; 2 februari 2011 om 09:48

  5. #5

    Standaard

    oke,
    ik heb nog eens even goed naar de verpakking gekeken en daar staat op:
    the pickup has two conductors the red wire should be soldered with bare to ground the white wire is the hot lead

    dus dit zou betekenen dat ik de rode en de blanke draad gewoon kan solderen op de potmeterbehuizing toch?
    en dan de witte naar de schakelaar?

  6. #6
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raguitar123 Bekijk bericht
    oke,
    ik heb nog eens even goed naar de verpakking gekeken en daar staat op:
    the pickup has two conductors the red wire should be soldered with bare to ground the white wire is the hot lead

    dus dit zou betekenen dat ik de rode en de blanke draad gewoon kan solderen op de potmeterbehuizing toch?
    en dan de witte naar de schakelaar?
    Klopt, rood is dan de min en wit de plus (hot) naar je schakelaar.

  7. #7

    Standaard

    oke,
    echt super bedankt anders was ik er denk ik niet uitgekomen zal even een foto'tje posten als ze erin zitten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top