Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard fender stratocaster body

    Landgenoten,

    Sinds kort speelt het idee in m'n hoofd om een gitaar te maken die echt 100% naar m'n style is.
    Ik heb een japanse stratocaster uit 79 oid en ben wel weg van het fender stratocaster geluid en de hals speelt erg fijn.

    Op internet zijn er erg veel body's en halzen te vinden en ook slagplaten met pickups etc. voor weinig geld.
    Ik vraag me alleen af of dat wel spullen zijn die echt van fender komen en/of dezelfde kwaliteit hebben.
    Als ik een ash body koop, maakt het dan uit of het een echte fender is of een copy, er zit prijsverschil in maar in principe zou het geluid hetzelfde moeten zijn toch?
    Zelfde als met de hals

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2010
    Locatie
    Markelo, Overijssel
    Berichten
    283

    Standaard

    GELUID is noooit hetzelfde!!

    met die 3th-party bodies en nekken moet je uitkijken dat ze wel bij elkaar passen. ook zal het niet precies hetzelfde zijn als een echte fender hals en body.

    als je de body en hals goed uitkiest op hout, gevoel en dat ze bij elkaar passen moet het goed zijn

  3. #3

    Standaard

    Het hoeft niet 100% hetzelfde te voelen/klinken want dat kan natuurlijk niet, maar je begrijpt wel ongeveer wat ik bedoel toch?
    Als ik bijvoorbeeld de bedrading en pickups etc. van m'n japanse stratocaster in die zelfgemaakte strat zou stoppen zou het wel ook gewoon super moeten klinken aangezien het dezelfde vormen en houtsoorten zijn?.


    Wat ik van plan ben te kopen is het volgende.

    Body: Ash Body with quilted maple top
    Hals: C profile - bird's eye maple neck with rosewood finger board

    Volgens de site :
    ''These are all brand new parts that are licensed by Fender and made by a company called Mighty Mite. They have been making replacement parts since the 70's.''

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuwy Bekijk bericht
    Ik heb een japanse stratocaster uit 79 oid
    niet helemaal.. de eerste japanese fenders werden vanaf 84 gemaakt (en squiers vanaf 82)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuwy Bekijk bericht
    Volgens de site :
    ''These are all brand new parts that are licensed by Fender and made by a company called Mighty Mite. They have been making replacement parts since the 70's.''
    Mighty mite is redelijke kwaliteit voor het geld.. gemaakt door cort in Korea, dus verwacht dezelfde kwaliteit als de wat oudere squiers en andere cort gitaren (Cort is net als Samick een van de grootste ghost builders)

    Ik heb een b/e maple neck van MM die prima is, maar verwacht wel dat je wat fret ends moet bijwerken, en de nuts zijn ook niet echt goed gesneden.. dus die zou ook vervangen moeten worden.

    All parts is een stapje omhoog (in Japan gemaakt) maar voor nog iets meer geld kun je Warmoth, Musikraft, Edenhaus, USACG (niet licensed) etc krijgen..
    ...Two weeks later, I found the Funk in bed with a Conger Eel. At first I thought it was a sea anemone, but under closer inspection, I realized that it was a funky ball of tits from outer space.

  5. #5

    Standaard

    En die duurdere klinken dan ook echt beter?
    Waar zou dat dan aan liggen, zijn toch dezelfde vormen en houtsoorten??

    Heb je een foto van die nek? (kan ook met een prijsje via pm)

    Las net trouwens dat die mighty mite nekken al beter kunnen klinken dan sommige fender nekken.. (las ik op een amerikaans forum)
    Laatst gewijzigd door Stuwy; 2 februari 2011 om 15:00

  6. #6

    Standaard

    Ik wil je die neck wel verkopen, maar ik woon in Texas, dus denk niet dat het de extra verzendkosten waard is

    de meeste guitar techs willen waarschijnlijk wel frets vijlen en een nieuwe nut snijden voor tussen de 60 - 100 euro...

    Duurdere halzen zijn vaak van beter hout, beter afgewerkt, en meer custom options (neck profiel, nut width, fb radius, fretsize,) en exotische hout opties..

    of ze beter kinken? is moeilijk te zeggen..
    ...Two weeks later, I found the Funk in bed with a Conger Eel. At first I thought it was a sea anemone, but under closer inspection, I realized that it was a funky ball of tits from outer space.

  7. #7

    Standaard

    Hmm, Texas is wel een eindje weg helaas.

    Gisteren was ik bij iemand die ook bezig was met een stratocaster, hij had een body die er mooi uitzag maar het was gewoon een houten plaat op een plank triplex dus was echt b-kwaliteit.
    Ben bezig met speuren en ik vind het moeilijk om uit te vogelen wat goed is.

    Dit vind ik echt een mooie finish (een goede gitaar mag ook best aandacht trekken vind ik ):


    Maar er staat dan maple top of maple cap waardoor ik twijfel om hem te kopen, is nog geen 200 dollar.. ben bang dat dat ook een plankje 'maple' is aan de voorkant en de rest b-kwaliteit hout.
    Er staat wel dat het (swamp) ash bodies zijn.

    Ook blijkt dat de nek de meeste invloed heeft op de toon (las ik), zit te denken om een orginele fender nek te kopen en hem te laten monteren ipv zelf knoeien.
    Laatst gewijzigd door Stuwy; 3 februari 2011 om 19:00

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuwy Bekijk bericht
    ...Maar er staat dan maple top of maple cap waardoor ik twijfel om hem te kopen, is nog geen 200 dollar.. ben bang dat dat ook een plankje 'maple' is aan de voorkant en de rest b-kwaliteit hout.
    Er staat wel dat het (swamp) ash bodies zijn.
    Je zit in de categorie 'zelfbouw' : waarom de body (om te beginnen) niet zelf bouwen?
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Hou er rekening mee dat een maple top niet standaard is en dat gaat wel de klak beïnvloeden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuwy Bekijk bericht
    En die duurdere klinken dan ook echt beter?
    Waar zou dat dan aan liggen, zijn toch dezelfde vormen en houtsoorten??

    Heb je een foto van die nek? (kan ook met een prijsje via pm)

    Las net trouwens dat die mighty mite nekken al beter kunnen klinken dan sommige fender nekken.. (las ik op een amerikaans forum)
    het is allemaal wat complexer dan dat. hout is organisch materiaal, twee gitaren gemaakt van dezelfde boom kunnen (zullen) verschillend klinken. "dezelfde houtsoort" zegt vrij weinig. Swampash van tegenwoordig klinkt totaal anders dan dat van 50 jaar geleden (andere groeiomstandigheden, hout wordt vroeger gekapt enz...) het is wel een indicatie: zo zal essen meestal iets helderder en minder bassig klinken dan mahonie bv
    Bij duurdere firma's is er vaak een meer selectieve kwaliteitscontrole op het hout.
    Internet kan zeer handig zijn maar forums waar mensen spreken in termen van "beter dan fender" moet je altijd mee opletten. Ten eerste is dat heel vlug geroepen en ten tweede is het veelal heel subjectief, niet te controleren/bewijzen enz... Mensen hebben over het algemeen ook de neiging zelfbouw/assemblage overdreven op te hemelen ter compensatie van de hoeveelheid werk die ze erin hebben gestoken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top