Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard ES-335 style gelamineerde top

    Hallo allemaal,

    Na best veel te hebben gelezen op allerlei fora over zelfbouw denk ik dat het tijd voor mijn eigen wordt. Het gaat een ES-335 style worden, hiervoor heb ik al verscheidene blueprints. Of ik de neck zelf ga maken weet ik nog niet, dus ik wil met de body gaan beginnen. Ik kan voor de top en back twee dingen kiezen, namelijk:
    Gewoon zonder 'arch', of wel met 'arch'. Het liefst het laatste. Nu ligt hier het probleem, ik heb een aantal build-threads gezien waarin verschillende bouwwijzen voor deze arch worden gebruikt, een dik stuk hout en deze in de vorm van een arch schaven, of een dunner stuk meer 'buigen'. Dit laatste wil ik doen om in de buurt van de ES 335 te blijven. Wat voor hout moet ik hiervoor gebruiken en hoe moet ik het vormen? Moet ik fineer halen en verschillende lagen op een mal lijmen of één stuk met de juiste dikte en dit op een mal vormen. Hetzelfde geldt voor de zijkanten, ook uit fineer of iets dikker spul? Alle tips, links, literatuur, foto's, specificaties van en over (de bouw van) gitaren als een ES 335 stel ik heel erg op prijs.

    Alvast heel erg bedankt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 mei 2009
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    1.605

    Standaard

    Lees oigun's hollowbody topic in volg het bouwproces een goed door.
    ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิ

  3. #3

    Standaard

    Dat topic is zeker handig, het gebruik van bijvoorbeeld de vacuüm zak is iets wat ik ook wil gaan gebruiken.
    Echter, als de top en back mooi gebogen zijn met een mal, hoe zorg ik dan dat het centerblock precies goed aansluit op de top en back? Als er sprake is van een recht centerblock en een gebogen top sluit dit lijkt mij niet goed aan. Of hoort dit los van elkaar te staan? Is er een manier om het center block precies goed te vormen, dus niet uit de losse hand proberen in de buurt van de bolling te komen, maar gewoon echt een perfect fit?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    google es wat op andere bouwforums, ik weet dat er topics zijn waar een 335 wordt gebouwd. bij 335 worden de holtes tussen top / bottom en centerblock opgevuld, maar er zijn veel mogelijkheden.

    Als eerste bouw vind ik het wel erg ambitieus hoor. zo een body maken is een stuk moeilijker dan een halsje bouwen. Als je de hals niet zelf bouwt, lijkt het me niet evident een bestaande hals te matchen (gelijmde verbinding)

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Juist, die eerste had ik al gevonden maar die tweede niet, ondanks dat ze bij dezelfde serie horen, ach ja. Thanks. En ambitieus is het zeker, maar wil het toch gaan proberen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top