Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 juni 2002
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    1.500

    Standaard

    Moi mensen. Ik heb onlangs mijn snaren 010 (dikte) gewisseld voor de 009. Dit bevalt me redelijk, alleen ik heb wel eens gelezen dat het (na tijdje) beter is om bijvoorbeeld 012 te spelen.
    Dit zou dan eerst 2 tot 3 maand nodig hebben om aan te wennen, maar dan speel je ook echt als een beer (en je vingers worden sterker etc. )
    Iemand enige ervaring ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Ik heb niet echt ervaring, maar het voordeel van dikkere snaren is vooral een voller geluid.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2003
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.527

    Standaard

    het is niet zo dat je ineens beter gaat spelen ofzo, maar je geluid wordt wel beter, en verder is het zo, dat als je 0,12 gewend bent, en je gaat terug naar 0,10 dat dit wel heel erg fijn licht speelt ineens, waardoor je minder moeite met spelen zult hebben en waarschijnlijk je snelheid ook omhoog zal gaan. 0.09 vind ik persoonlijk TE licht spelen, de snaren glijden gewoon onder je vingers vandaag, en de spanning is zo laag dat als je een moeilijk akkoord speelt je snel de snaren een klein beetje naar de zijkant ben zodat het akoord heel snel vals klinkt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Het maakt volgens mij niets uit, een slordig gefrette dunne snaar klinkt net zo slecht als een slordig gefrette dikkere snaar en anders om.

    Als je maar genoeg speelt wennen je vingers overal aan. Het is niet alleen maar kracht wat een rol speelt.

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Er is een heleboel gezeik over dikkere en dunnere snaren, maar 't gaat gewoon om wat je fijn vindt spelen en welk geluid je zoekt.

    Als je op dezelfde gitaar dikkere snaren zet en ze op dezelfde toonhoogte houdt, dan zal 't geluid aan de ene kant voller worden en wat meer sustain krijgen door de extra massa. Aan de andere kant wordt de snaar strakker aangedraaid, dus heeft hij minder 'bewegingsvrijheid'. Dit kan zelfs negatieve gevolgen hebben voor je geluid en de gewonnen sustain wordt door dat effect weer beperkt... de balans kan ook omslaan.

    Voor bepaalde manieren van spelen is 't lekker (bijna noodzakelijk) om een strak gespannen setje op je gitaar te zetten, voor andere manieren juist weer minder (bijna dodelijk). Vooral bij lager stemmen zijn dikkere snaren wel handig om geen losse elastiekjes te krijgen.

    Gewoon lekker wat setjes proberen, maar probeer ze dan wel lang genoeg om een beetje te kunnen wennen.

  6. #6

    Standaard

    Iedereen die een beetje nadenkt moet kunnen bedenken dat dikkere snaren een voller geluid geven; dit is waarheid als een koe.

    Maar wat ik nog mis in dit topic is ...STIJL.

    Je zou naar mijn mening je snarendikte aan je stijl moeten aanpassen. Als je bijvoorbeeld een solofreak bent, zou ik altijd voor 009 gaan en als je meer een ritmefreak bent, dan uiteraard voor een dikkere set.

    En als je een tremololocking systeem hebt, kun je niet zomaar switchen tussen verschillende diktes aangezien je tremolo dan anders gaat staan vanwege spanningsverschil = niet aan te raden.

    Om te oefenen met dikke snaren zodat je een licht gevoel krijgt op dunnere snaren kun je altijd eerst akoestisch gaan spelen en dan op electrische gitaar.

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Op 2003-05-15 04:35, schreef Megalodon:
    Je zou naar mijn mening je snarendikte aan je stijl moeten aanpassen. Als je bijvoorbeeld een solofreak bent, zou ik altijd voor 009 gaan en als je meer een ritmefreak bent, dan uiteraard voor een dikkere set.
    Dit deel ben ik 't niet helemaal mee eens. Ik ben ook niet vies van een solootje, maar ze klinken toch echt beter met .012 dan met .009. Dat komt wel door stijl, maar niet solo/slag. Ik vind 't geluid met die dikkere snaren meer bij mijn soort blues passen. Dus komt wel door stijl, maar dan meer in de zin van genre. Soleren op .012 ipv .010 of zo is qua spelen gewoon wennen.

    Wel is 't volgens mij zo dat als je toch je geluid voor een goed deel met allerlei distortions, boosts, compressors, delays en andere fx laat werken, dat 't op een bepaald punt bijna onzin is om met .011 ipv .009 te gaan spelen.

    Wat ik ben vergeten... de gitaar zelf. Sommige gitaren gaan bij een bepaalde snaardikte plots veel beter klinken. M'n blueshawkje vind ik met .010 net niet echt wat hebben. Met .011 begon 't te leven en nu met .012 klinkt-ie echt heerlijk. Bij m'n ibanez en strat is .010 gewoon best en voegde de .011 en .012 niet echt veel toe. 't Verschilde wel, maar 't verschil had duidelijk minder winst dan bij de blueshawk.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Ik speel zelf ook 012, sinds februari ofzo, ik heb daarbij ook mn action verhoogt tot ongeveer 5 millimeter op de 12e fret. Het verschil met 011 is behoorlijkg root, vooral de G snaar (024). Ik moest er een week of twee aan wennen en inmiddels kan ik redelijk goed full step bends maken en ik merk ook dat door die dikkere snaren mijn techniek, coordinatie en vooral kracht enorm vooruit zijn gegaan. Dit merk is vooral als ik weer speel op een gitaar met 010 of 009 of op een klassieke gitaar. Door de grotere kracht in je vingers zijn grepen op de kalssieke gitaar makkelijker te pakken en loopjes speel ik sneller en strakker op de electrische. Bij mij heeft het dus duidelijk wel geholpen voor mn techniek, maar het hoeft niet per sé voor iedereen zo te zijn.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 april 2003
    Locatie
    groningen
    Berichten
    486

    Standaard

    Persoonlijk vind ik dikkere snaren ook bij soleren lekkerder spelen. De spanning is vaak wat hoger waardoor je wel meer kracht nodig hebt, maar als je daar aan gewend bent kun je (naar mijn ervaring dan) ook sneller spelen. Opduwen is eerst moeilijker, maar dat corrigeert vanzelf.
    Nadat ik was overgestapt op 0.11 kon ik ook op akoustische gitaren ineens veel meer dan eerst. Dus voor mij zijn er alleen maar voordelen aan dikkere snaren (knappen ook minder snel en klinken beter).

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    87

    Standaard

    ik hoor iedereen over verschillende diktes, maar ik hoor niks over verschillende lengtes. Een gitaar met 24 frets is toch langer dan een 22 frettige? En een .10 op een 24 is toch strakker dan op een 22?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top