Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard Ervaring met boekingskantoren

    Hallo allemaal,

    Ik lees hier al een tijdje gezellig mee, maar wil nu toch eens gebruik maken van de kennis op dit mooie forum.

    Wij zijn 3 jaar geleden met een band in dialect muziek // stijl tentfeesten, boeren en feestende muziek.
    Nu hadden wij onlangs overleg met de band hoe wij de komende jaren verder willen gaan, wij beginnen tegen het probleem aan te komen dat we niet bekend worden in de meer verder gelegen regio's. Tot op een kilometer of 20 rondom ons centrum doen we wel eens optreden enzo. Maar brabant is nog veel groter dan dat natuurlijk.

    Nu kregen wij 2 jaar geleden al een aanbod van een boekingskantoor of wij ons niet bij hun wilde aansluiten, dit hebben wij toen overlegd en besloten om dat niet te doen. (voor ons eigen gevoel te onervaren)

    Nu een aantal jaar verder hadden wij het er weer eens over, nu heb ik vanmiddag eens wat afgezocht. Maar wil eigenlijk eerst wat ervaringen van mogelijke andere artiesten horen die wellicht hierbij ook aangesloten zijn.

    Even samenvattend: Wie heeft er ervaring met boekingskantoren? Maakt niet uit, als klant of als artiest.
    Het levert waarscheinlijk wel meer optredens op, maar hoe zit het met verplichtingen enzo?

    Alvast bedankt voor de reacties,

    Groeten uit Brabant!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Qua verplichtingen: maak duidelijk waar je ambities liggen, en spreek af dat boeken in overleg gebeurt en dat je dan binnen 1 dag uitsluitsel geeft. Verder moet het gewoon een gezond geven en nemen zijn, waar je allebei beter van wordt.

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Over 't algemeen goede ervaringen mee. Idd gewoon netjes over en weer de wensen en randvoorwaarden neerleggen. Als dat de 1e keer direct netjes gaat, gaat 't de keren erna ook goed in mijn ervaring.

    Bij één boekingskantoor de fout gemaakt om even voor 't opstarten iets extra in te leveren in de deal. Dat betekende twee keer voor iets te weinig ergens staan waar je bij aankomst plots zag dat je daar eigenlijk niet eens wilde staan.
    Op zich vind ik 't best om ergens te staan waar je je voor nog niet eens de helft thuis voelt als band, maar dan wel vooraf eerlijk overlegd. Geen hinderlaag-tactieken.

    We doen nog steeds wel 's wat voor dat bureautje, maar geen "eenmalige" cadeautjes meer op prijs en er is volgens mij wel bekend dat we heel gemakkelijk gewoon bij aankomst weer huiswaards gaan als ze ons nog een keer proberen beet te nemen .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2008
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    929

    Standaard

    Duidelijke afspraken maken is het motto... en vooral duidelijke afspraken maken.... duidelijke afspraken is erg belangrijk, en zorg vooral dat je dingen op papier laat zetten, met duidelijke afspraken daarin.

    heb ervaring met 2 van de grotere boekingskantoren in des landsch, bij de eerste waren wij snel klaar, doordat de duidelijke afspraken niet echt nageleefd werden, en bij de 2e loopt het wat moeizaam, ook doordat duidelijke afspraken toch wat verschillend geintrepeteerd kunnen worden...

  5. #5

    Standaard

    boekingskantoren zijn bedrijven. Die verdienen geld door een bestand met bands te hebben die verkoopbaar zijn. En een bestand aan klanten die dat zoort bands voor de juiste prijs wil afnemen. Die positie van nieuwe act bij een boekingskantoor ontstaat meestal doordat zij vaak bands op een onmogelijke plaats moeten zetten. En een band zoeken die dat doet omdat de ervaren bands het niet meer doen. Dat is niet een goede reden om een boeker te ontmoeten... realiseer je dat goed. Zorg als band voor je contact zoekt met een boeker dat je iets te bieden hebt. Bij voorkeur uniek. En check of hij je om die reden wil hebben. Dan zit het goed. De balans tussen wat jij biedt en hij wenst is in balans. Als ie bandjes zoekt om op biergooifeesten voor 200 euro te gaan staan terwijl jij jazz wil brengen dan gaat het niet goed komen...

    Dit klinkt banaal, maar is de orde van de dag!

    Ook zijn er zijn veel onervaren boekers die dus niet weten wat er mis kan gaan. En dus een band met 700 man PA op een zolderkamer in een oud kasteel met slotgracht neerzetten. Of een act met twee grand piano's in het centrum van amsterdam...

    Dat moet je als band dus doorhebben. Anders ga je nat. Even google maps, kijken of er geen braderie is waar je doorheen moet. En kijken of de decibellimiet en stroomvoorziening kan.... JA de boeker zou het moeten weten... maar bands moeten ook professioneel zijn.

    te goedkoop of te duur zijn is funest. Maar bewust op niet te veel punten (in)flexibel zijn is heel belangrijk. Maar onervaren bands zullen meestal nat gaan door kleine puntjes. Alle opgetelde problemen die het saldo alsnog negatief maken. Net 2 % meer boekersfee accepteren. Net 50 Km meer gratis reizen, net een grotere set meenemen, vergeten parkeergeld te berekenen. En ineens ben je 400 euro in de min!

    Het verschilt ook per regio. De kop van Noord Holland is vergeven van de schandalige afpersers. (ik noem geen namen)
    Maar er zijn ook organisaties als de "vecta" waar je in ieder gevaal aan kan zien dat je met een ervaren boeker te maken hebt. (niet per se goed, maar ervaren)

    Kortom ik kan hier uren over praten.... maar ik geef er ook cursus in....dus als tipje van de sluier hou ik het er even bij.
    Laatst gewijzigd door showband; 25 januari 2011 om 18:20
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Cool topic!
    Wanneer is een band in general aan een boekingskantoor toe, of verschilt dat per boekingskantoor? Als je als band 1 optreden per maand wil doen, zijn er dan überhaupt boekingskantoren die daar brood in zien?
    En moet je voor jezelf aan naam hebben gemaakt, of maakt dat het alleen maar iets makkelijker?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Cool topic!
    Wanneer is een band in general aan een boekingskantoor toe, of verschilt dat per boekingskantoor? Als je als band 1 optreden per maand wil doen, zijn er dan überhaupt boekingskantoren die daar brood in zien?
    En moet je voor jezelf aan naam hebben gemaakt, of maakt dat het alleen maar iets makkelijker?
    nog eentje dan...

    Je bent toe aan een boekingskantoor als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
    1) de hele band wil en zal zich committen aan een deal. Dus no bullshit. Wat je zegt ga je allemaal doen. Dit is heeeeel belangrijk en minstens net zo zeldzaam. Bijna altijd zal een band die meer wil gaan spelen na een half jaar alsnog bandwissels krijgen van leden die zich de gevolgen niet goed realiseerden!

    2) Het minimale niveau van jouw band is goed genoeg om het publiek tevreden te stellen.
    Dus niet wat je kan, of "hoe goed is jouw band in de studio". Nee, voor een boeker moet het niveau van je band altijd "goed genoeg" zijn. Dus ook als er mensen griep hebben, vermoeid zijn en sacherijnig zijn door persoonlijke tegenslagen. Als het koud is op het podium buiten en je handen zowat vastvriezen. Als het een akoestische rampenzaal is, als je gitaargeluid eens niet lekker klinkt enz enz DAN moet het goed genoeg zijn. Altijd dus! En je top is beter dus daarover no sweat.

    3) als je iets kan bieden wat een boeker kan verkopen. Dat kan alles zijn. Verzoeknummers spelen, extreem breed repertoire, een onvoorstelbare show of desnoods een extreem lekker wijf op zang.

    Voor de rest moet je gewoon een deal uitwerken. Als je max 1 optreden in de maand wil doen? Dan moet je dat compenseren. In dit geval bijvoorbeeld een boeker een groter percentage gunnen omdat hij al het reclamewerk werk voor 12 optredens per jaar max moet doen. En je bent nog onbekend ook.... Dan haal je hem misschien over. Maar als je een bekende nederlander in de band hebt dan komt ie wel bij jou... en dan ben jij ineens de man die eisen kan stellen. Zo werken zakendeals.

    Er zijn trouwens vele standaard valkuilen. En duidelijke kansen. Maar het voert te ver. En ik wil m'n workshops ook verkopen.
    Laatst gewijzigd door showband; 25 januari 2011 om 18:39
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Cool topic!
    Wanneer is een band in general aan een boekingskantoor toe, of verschilt dat per boekingskantoor? Als je als band 1 optreden per maand wil doen, zijn er dan überhaupt boekingskantoren die daar brood in zien?
    En moet je voor jezelf aan naam hebben gemaakt, of maakt dat het alleen maar iets makkelijker?
    Hangt enorm af van welk boekingskantoor je hebt: dat moet bij je band en genre passen. Ik neem aan dat showband echt werkt met boekers die coverbands met een complete avondvullende productie veel wegzetten tegen gezonde tarieven. Daar is een relatief grote markt voor. Onze boeker doet alleen niet-mainstream bands met eigen materiaal die een cd te promoten hebben. Dan zijn van beide kanten de eisen en mogelijkheden heel anders. De meeste niet-coverbands die ik ken hebben sowieso niet het probleem dat hun boeker TEVEEL gigs kan regelen ;-)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2007
    Locatie
    Naaldwijk
    Berichten
    128

    Standaard

    Boekingskantoren voor bandjes met eigen werk zijn zoiezo wat moeilijker te vinden toch?
    In de coverband wereld is er meer een markt voor(Helaas)

    Heel dat gedoe van boekingen regelen gaat veel tijd kosten
    Als je als band er allemaal achterstaat ook betreft de hoeveelheid optredens maximaal zou ik er graag
    mee in zee gaan
    - EBMM Steve Morse Y2D, Gibson Studio Les Paul Premium Plus, PRS tremonti SE (signed by the real Marc Tremonti)
    - Blackstar Stage 100

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Hangt enorm af van welk boekingskantoor je hebt: dat moet bij je band en genre passen. Ik neem aan dat showband echt werkt met boekers die coverbands met een complete avondvullende productie veel wegzetten tegen gezonde tarieven. Daar is een relatief grote markt voor. Onze boeker doet alleen niet-mainstream bands met eigen materiaal die een cd te promoten hebben. Dan zijn van beide kanten de eisen en mogelijkheden heel anders. De meeste niet-coverbands die ik ken hebben sowieso niet het probleem dat hun boeker TEVEEL gigs kan regelen ;-)
    Dat klinkt inderdaad meer als iets waar mijn band tegenaan zal lopen.
    Maar eerst zelf maar eens zorgen dat we wat optredens krijgen .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Laga Bekijk bericht
    Boekingskantoren voor bandjes met eigen werk zijn zoiezo wat moeilijker te vinden toch?
    In de coverband wereld is er meer een markt voor(Helaas)

    Heel dat gedoe van boekingen regelen gaat veel tijd kosten
    Als je als band er allemaal achterstaat ook betreft de hoeveelheid optredens maximaal zou ik er graag
    mee in zee gaan
    Je bedoelt als je een boeker was? Ik zou dat alleen doen als de band geld in het laatje kan brengen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top