Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Brom versterker, aarde of iets anders?

    Geachte iedereen,

    Ik ben sinds kort trotse bezitter van een Fender Vibro Champ XD.

    Deze versterker maakt wel een erg vervelend bromgeluid. Bij de voorbeelden op deze website lijkt het het meest op de 'ratel'.
    http://www.popschoolmaastricht.nl/co...kraak_ruis.php

    Hij maakt dit geluid als er geen kabel is ingeplugd op de input en het komt dus door de versterker zelf.

    Is dit een typisch geval van geen aarding? (die is namelijk niet aanwezig) of zou het eerder komen door apparatuur als een computer die in de buurt staat?
    Shut Up 'N Play Yer Guitar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman
    Erg goede gitarist inderdaad, als het goed is heb ik die gitarist nog wel ergens liggen..ik zal vanavond wel even zoeken.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    het kan allebei...
    maar mijn Blackstar HT-20 heeft hetzelfde "probleem" en die is wel geaard.
    dus probeer je amp eens op een andere plaats/ruimte te zetten.

    wat je ook nog kunt doen, is een patch kabeltje in je effectsloop steken en kijken of het daaraan ligt.
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  3. #3

    Picker

    Ik heb mijn versterker inmiddels geprobeerd in twee andere ruimtes waar wel aarding aanwezig zijn. De ruis blijft toch aanwezig. En is erg storend. De versterker heeft geen fx-loop.

    Mijn vader stelde voor om de versterker te aarden via de verwarming. Gaat dit helpen? Hoe moet dit?

    Is ruis bij buizenversterkers normaal? Of heb ik een fout exemplaar?
    Shut Up 'N Play Yer Guitar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman
    Erg goede gitarist inderdaad, als het goed is heb ik die gitarist nog wel ergens liggen..ik zal vanavond wel even zoeken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Op zich kan een versterker wel wat ruisen. zeker op een hoger volume. Bij mijn versterker een bassman 100 ziet gewoon een ontwerp fout door de transformatoren naast elkaar te plaatsen waardoor ze bij elkaar een beetje storen.

    En ik denk niet dat het ook maar iets uitmaakt om de versterker te aarden via de verwarming aangezien je al aangeeft dat de versterker ook ruist(?) in een geaard stopcontact.

    Maar is de storing die je hebt hard? en is het hoog of laag?
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  5. #5

    Picker

    De versterker ruist op een gelijk niveau als de volumeknop heel hoog, laag of zelfs dicht staat. Het is wel hard genoeg om storend te zijn als ik op slaapkamerniveau speel.

    Zou het een productiefout kunnen zijn?
    Shut Up 'N Play Yer Guitar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman
    Erg goede gitarist inderdaad, als het goed is heb ik die gitarist nog wel ergens liggen..ik zal vanavond wel even zoeken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    heb je computers, tl buizen en dergelijke in de buurt staan kan ook aardige bijgeluiden veroorzaken.
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  7. #7

    Standaard

    Ik heb net even met Dirk Witte gebeld waar ik hem heb gekocht.
    Die zei dat een versterker - als er niets ingeplugd is - eigenlijk helemaal (bijna) geen ruis zou moeten maken. Het zou goed kunnen dat er iets met de buizen mis is.

    De ruis komt ook met de buizen op zegmaar. Dus de ruis komt pas als de buizen warm zijn.

    Ik ga er gewoon eens mee langs.
    Shut Up 'N Play Yer Guitar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman
    Erg goede gitarist inderdaad, als het goed is heb ik die gitarist nog wel ergens liggen..ik zal vanavond wel even zoeken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Brom kan opgepikt worden door slechte afscherming, door lek tussen de elektroden in een buis, slechte voeding, ontbreken van aarde etc. DE effectsloop heeft hier niets mee te maken, hoe goed ook bedoeld. Als je via een geaard stopcontact werkt heeft het ook geen zin om de CV daarmee lastig te vallen. TL verlichting, spaarlampen en PC's zijn ook vervelende bronnen van storing. Als het verplaaatsen naar een andere lokatie niets uitmaakt zal het waarschijnlijk aan de amp zelf liggen. Het feit dat je het niveau niet kan regelen ondersteunt die conclusie. Maak trouwens geen verwarring met ruis want dat is heel iets anders en vergt ook een totaal andere aanpak.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David1223 Bekijk bericht
    Ik heb net even met Dirk Witte gebeld waar ik hem heb gekocht.
    Die zei dat een versterker - als er niets ingeplugd is - eigenlijk helemaal (bijna) geen ruis zou moeten maken. Het zou goed kunnen dat er iets met de buizen mis is.

    De ruis komt ook met de buizen op zegmaar. Dus de ruis komt pas als de buizen warm zijn.

    Ik ga er gewoon eens mee langs.
    Lijkt mij een wijs besluit
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  10. #10

    Picker

    Ik ben inmiddels bij de Dirk Witte geweest en daar maakte de versterker gek genoeg geen ruis/ratel/het-geluid-waar-ik-last-van-heb.

    Dus nu zat ik nog wat te lezen op het internet en het zou kunnen komen door de elektriciteitsaansluiting die wij thuis hebben. Dat daar op de een of andere manier, vanwege andere apparaten op dezelfde groep of dat de sinus te hoekig is. Dat de oplossing een 'power conditioner' zou kunnen zijn?

    Wat denken jullie daarvan en waar kan je die kopen in Nederland?
    Shut Up 'N Play Yer Guitar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman
    Erg goede gitarist inderdaad, als het goed is heb ik die gitarist nog wel ergens liggen..ik zal vanavond wel even zoeken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top