Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard electronica uitdaging.

    Hoi, wederom een kleine electronica uitdaging.

    Ik heb een Fender Bas Marcus Miller, waarvan de klant het actieve gedeelte 'te treble-ig' vindt, dus te veel hoog. De vraag is of dit aan te passen is. Mijn inschatting met de beperkte electronica kennis die ik heb is dat dit in dit geval heel lastig gaat zijn, aangezien we met een actief gedeelte zitten en het passieve gedeelte blijkbaar wel naar wens is.

    Dit is het schema: http://support.fender.com/service_di...7802A_SISD.pdf

    bvd Mario

  2. #2

    Standaard

    Zonder het schema van onderdeel 16, circuit board, gaat dit heel lastig worden....
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #3

    Standaard

    Je zou een passieve toonregeling tussen de voorversterker en de uitgang kunnen zetten; met een instel-pot die je via een klein gaatje in de control-plate of via de achterkant naar smaak in kunt stellen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    ik heb er nog eens over gebabbeld met een echte electronica neus ( misschien zijn jullie dat ook, ik in ieder geval niet) en hij zei het volgende:
    Als je na het actieve gedeelte een condensator hangt om de hoge ruis waarvan de speler last heeft weg te filteren dan doe je in feite helemaal niks anders dan de pot range beperken en bereik je exact hetzelfde wanneer je gewoon de potmeter dan niet helemaal open draait. . Klonk eigenlijk wel logisch. Wat denken jullie hiervan?

  5. #5

    Standaard

    Ja, ik denk dat daar wel iets inzit. Maar zonder het schema is het onmogelijk te zeggen op welke manier die treble-boost precies het circuit beïnvloedt (en als er IC's inzitten, sta ik ook met de mond vol tanden).

    Gaat het meer om de ruis dan om de hoge frequenties van het snarengeluid?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    ja het gaat inderdaad om die hoge 'ruis' die er in zit. Ik heb er op het moment twee, verschillende basgitaren, waarvan de eigenaren dat graag anders zouden hebben. Maar daar kan ik dus eigenlijk weinig mee doen. Het is blijkbaar gewoon het totale effect van de combinatie elementen en versterkingscircuit, dat dit doet. .
    Ik denk dat als je dat niet mooi vindt je misschien beter een ander systeem kunt kopen dan...

  7. #7

    Standaard

    Ach, wie weet; het is wel heel goedkoop uit te proberen. En als je dan een condensator neemt met een kleinere waarde dan wat er meestal in gitaren zit, vind je misschien net dat wat die mensen dwarszit. Bij een kleinere condensator schuift het frequentiegebied dat makkelijker wordt doorgelaten (en dat je via een toonregeling kwijt wil raken) omhoog; de weerstand (reactantie) over het hele gebied is ook hoger. Hoe kleiner de condensator, hoe minder ingrijpend het effect.
    Aanschouw:



    Horizontaal de frequentie in Hz en vertikaal de reactantie in Ohm.

    Met elke volgende kleinere condensator (1 nF, 470 pF, 220 pF etc) verdubbel je ongeveer de reactantie voor een gegeven frequentie.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top