Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard les paul modificatie mogelijk?

    Beste mensen, ik ben in het bezit van een Gibson BFG, waar ik momenteel weinig mee doe.

    Belangrijkste reden hiervoor is de dikte van de hals (de sound is prima!). Ik heb een aantal andere gitaren stratocaster, ibanez en nog twee les pauls (gibsun en een tokai), die allemaal een plattere hals hebben, iets wat mijn speelstijl veel meer ligt.

    Mij vraag is; is het mogelijk om, zonder de structurele integirteit van de hals aan te tasten, deze platter te maken (schrapen, raspen schaven, schuren...)?

  2. #2

    Standaard

    je kan een band met schuurpapier nemen en daarmee de hals smaller maken of inderdaad met een schaaf net waar je zelf het fijnste mee werkt.

    Kijk wel uit dat je niet het fretboard mee gaat schuren dat ie ook smaller word
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

  3. #3

    Standaard

    Ook belangrijk om te weten hoe diep de rod ligt.

    Als je er tevaal afhaalt, kom je hem misschien tegen.

    Gr
    Johan

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 mei 2009
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    1.605

    Standaard

    Ik zou toch hem verkopen en kijken voor een andere gitaar.
    Als je hem toch niet houd of hij alsnog niet bevalt zal waarde van je gitaar extreem dalen.

    En volgens mij zijn BFG's redelijk gewild.
    ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิ

  5. #5

    Standaard

    Het is inderdaad mogelijk om de hals platter te maken. Datzelfde heb ik ook wel eens gedaan met een Career les paul (een budget modelletje weliswaar!), waarvan ik ook foto's heb gemaakt en in mijn topic heb gezet. (Eventjes zoeken bij "topics door Sanderltd gestart" )
    Het gaat probleemloos, maar je loopt inderdaad het risico dat de klus niet lukt, en sowieso dat je de waarde van je gitaar omlaag haalt.

    Mààr; als die BFG je verder echt nauw aan het hart ligt en je je niet direct zorgen maakt over een daling in waarde, dan zou ik zeggen; doen! Als je uit omgeving Limburg komt, wil ik je er ook wel mee helpen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Hals platter maken kan perfect, heb het onlangs nog gedaan bij een dure custom tele. Als je nog geen gitaren hebt gebouwd, zou ik het niet zelf doen. het is niet moeilijk voor iemand met ervaring maar als eerste klus zou ik het zeker afraden. Zeker bij een gitaar met gelijmde hals.

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor de comments!

    Ik ben zeer gehecht aan de BFG (verjaardags kado), en ben zeker niet bang voor waardevermindering. Ben uiteraard wel bang om de gitaar te verprutsen!

    Ik heb me voorgenomen om deze gitaar volledig naar mijn eigen smaak te modden, de kill switch is al vervangen door een reguliere schakelaar (was al bij aanschaf, nl. 2e hands bij max guitars) en een extra tonepot is toegevoegd. Custom trussron heb ik gemaakt. Verder nu nog een dunnere hals, later nog binding toevoegen en een custom paintjob.

    Maar niks van het houtwerk ga ik zelf proberen, dus geen zorgen

    Ik ga eens rondvragen wie er in de buurt van Leiden/Den Haag een beetje handig is met dit soort dingen (hals schaven en binding toevoegen)!

    Nogmaals dank voor voor de comments, geeft de burger weer moed!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Hou er wel rekening mee dat je bij het toevoegen van een binding óók moet gaan herfretten he?

  9. #9

    Standaard

    Binding toevoegen zou nu iets zijn waaraan ik echt niet zou willen beginnen bij een reeds klare hals.
    Zoals hierboven gezegd, moet je dan bijna onvermijdelijk ook de frets opnieuw installeren, en iets zegt me ze zelfs dat het nooit zo strak afgewerkt zal kunnen worden als op een gitaar met binding vanuit de fabriek.

    Een paintjob, of misschien zelfs binding rond de body, zouden wel mogelijk en makkelijk(er) zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    De herfret lijkt me het minste van de problemen. binding kanaaltjes frezen op een set neck is een ander paar mouwen, doenbaar maar een gedoe wel

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top