Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hakmans Bekijk bericht
    ... Als ik de gitaar op de versterker aan sluit dan bromt hij, behalve wanneer ik de snaren aan raak.
    Tijdens het spelen tikt/ knettert hij ook telkens als je even het contact met de snaren verbreekt om ze vervolgens weer aan te raken.
    Dit lijkt mij een aardingsprobleem maar de netaansluiting van mijn versterker is niet geaard (zit een stekker aan zonder randaarde)...
    Als de brom verdwijnt zodra je de snaren aanraakt is het puur en alleen een randaardeprobleem van je versterker. Op het moment dat je de snaren aanraakt (zit via de kabel en de versterker dan ook aan aarde) ben je zelf namelijk min of meer de randaarde. Hetzelfde geld voor dat tikken. Op het moment dat je snaren even loslaat en weer vastpakt krijgt de versterker op die momenten een ander aardpotentiaal, welke vrolijk word versterkt.

    Je geeft zelf ook al aan dat je versterker niet geaard is (stekker zonder randaarde). Als er bij dit model versterker geen randaardevoorziening door de fabrikant is aangebracht zodat je het niet eens via randaarde kunt aansluiten, is dat een grote blunder.

    Verder heeft het niks te maken met single coil vs. humbucker of passief vs. aktief. Dat bestrijdt alleen brom die instraalt op de elementspoelen en die krijg je door alleen snaren aanraken echt niet weg.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12

    Thumbs up

    Graag zou ik aan de vorige reactie willen toevoegen dat dit probleem is te verhelpen door een aparte aarde te maken tussen het metalen chassis van de versterker (of de massa van het chassisdeel van de ingang van de versterker) en bijvoorbeeld een verwarmingsbuis. Zelf heb ik dit jaren gedaan bij gebrek aan een geaard stopcontact.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Dit is inderdaad een randaardeprobleem
    Als je dit probleem wil oplossen zal er een snoer en stekker met randaarde aan je versterker gemaakt moeten worden en je zal dan over een geaard stopcontact moeten spelen.
    Overigens geldt dit voor elektr. gitaren.
    Of het voor semieacoustische gitaren ook zo werkt weet ik niet...

  4. #14

    Standaard

    Ik vind het wel bizar dat de stekker geen randaarde heeft. Via google vind ik eigenlijk alleen maar de handleiding. Daarin staat dat op de modellen voor de Amerikaanse en Canadese markt een schakelaar zit die de aansluiting omdraait zodat je kunt kiezen voor de stand die het minste bromt (vind ik ook al vreemd; wat beweegt een fabrikant ertoe een zo essentieel deel van het circuit weg te laten?).
    Maar die zal er bij jou niet opzitten dan.

    Kun je de gitaar niet eens proberen op een andere versterker, bij een vriend wellicht? Kijk of het dan nog zo extreem is.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #15

    Standaard

    Het is zeker een aardingsprobleem. Blijft natuurlijk vreemd dat ik met een goedkope Washburn (ook single coil elementen), een Squier van mijn schoonzoon en mijn Ovation geen last heb.
    Zodra ik één van de metalen onderdelen van de gitaar óf de versterker vast houdt is de brom weg.
    Even een aardraad van het chassis naar de randaarde van de wandcontactdoos gelegd maar dit helpt niet. Vreemd genoeg helpt het wel weer als ik deze draad in plaats van aan de randaarde te verbinden zelf vast hou.
    Als ik dezelfde draad vanaf het chassis van de versterker met de CV leidingen verbind treed er wel verbetering op maar het is nog niet helemaal weg.
    Het lijkt erop dat ikzelf de enige goede aarde ben...
    De versterker is vanuit de fabriek voorzien van een aangegoten stekker zonder randaarde.

  6. #16

    Standaard

    Het is andersom: jij bent een zender van brom, een waterzak vol ionen die meetrillen met elektromagnetische straling om je heen en die daardoor ook die frequenties uitzendt (geldt voor ons allen hoor ).
    Door die draad vast te houden, aardt je jezelf.

    Ik had uit de handleiding al begrepen dat die aardloze stekker standaard is.
    Vreemd, vreemd, vreemd

    Misschien kun je wel de afscherming in je gitaar verbeteren. Ik dacht niet dat dat bij Fender nu de hoogste prioriteit heeft.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #17

    Standaard

    Het is een bijzonder probleem dat brommen. Als de brom weggaat bij aanraken van snaren of andere metalen onderdelen van de gitaar is lastig te tackelen.
    Een vriend van had een semi akoestische gitaar die bromde en niet bromde als je de snaren aanraakte. De gitaar had humbuckers.
    Plugde hij daarentegen zijn Gibson Les Paul Custom in, was er geen brom te bespeuren.
    Het versterkertje was een Vox met een apart 15 Volt voedinkje gevoed. Ergo, geen randaarde.
    Een aparte draad van gitaarbrug naar versterker haalde niets uit.
    Helaas is de semi acoustische gitaar niet open te maken. Zeer lastig om bij de aansluitingen van potmeters en jackinput te komen. Volgens mij is de afscherming in de gitaar niet in orde.
    De gitaar was nieuw aangekocht bij Thomas en is weer ingenomen. Hij krijgt een andere. Blijft het probleem, dan krijgt hij zijn geld terug.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het is andersom: jij bent een zender van brom, een waterzak vol ionen die meetrillen met elektromagnetische straling om je heen en die daardoor ook die frequenties uitzendt (geldt voor ons allen hoor ).
    Door die draad vast te houden, aardt je jezelf.

    Ik had uit de handleiding al begrepen dat die aardloze stekker standaard is.
    Vreemd, vreemd, vreemd

    Misschien kun je wel de afscherming in je gitaar verbeteren. Ik dacht niet dat dat bij Fender nu de hoogste prioriteit heeft.
    Mijn Held, u bent er nog! Ik heb van Aaronstonebeat zo ontiegelijk veel geleerd. Je hebt helemaal gelijk wat dit betreft. Ik zie 't DAGELIJKS bij gitaren op werk; aristides gitaren van 4000E. Het punt zit 'm dat goedkopere gitaren helemaal dood geshield worden (vaak), en dat dat heel veel signaal van buitenaf af weg vangt. Sommige goedkopere gitaren hebben ook pickups die heel stil gemaakt zijn door interne constructie en daardoor doods klinken.

    Alleen actieve pickups, met name de Fishman Fluence pickups, hebben dit niet. die zijn stil als je de snaren los laat.

    @Paulreus: les pauls hadden vaak een extra shielding in de pot cavity wat ze extra stil maakte.

  9. #19

    Standaard

    Ik mis 2 dingen in de comments.
    Ten eerste, als de Washburn er geen last van had zou je zeggen dat het aan de gitaren ligt. Is de brug geaard aan de potmeters?
    Ten tweede, is er een PC monitor in de buurt (geplaatst)? dat zijn ook notoire stoorzenders , evenals dimmers.
    Succes ermee, als dat het niet is kan je altijd nog mini humbuckers plaatsen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Topic is > 8 jaar oud. Leuk dat het weer bovenaan staat maar de TS is er allang niet meer en doet er niks meer mee.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top