Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Aardingsprobleem Brom en tikken

    Beste mensen,
    Ik ben sinds kort begonnen met gitaar spelen en heb daarom twee gitaren aangeschaft.
    1 Karman Ovation semi elektrische roundback voor in de huiskamer en
    1 Fender Stratocaster 70's (Mexicaanse remake)
    Versterker: Yamaha VR4000.
    Een half jaar geleden begonnen op een Washburn Heavy Metal WM10 maar die vond ik te slap en mijn vroegere jongensdroom was nou eenmaal een Strat.
    Ik loop met mijn nieuwe gitaar echter tegen een probleem aan waar ik met m'n Washburn geen last van had.
    Als ik de gitaar op de versterker aan sluit dan bromt hij, behalve wanneer ik de snaren aan raak.
    Tijdens het spelen tikt/ knettert hij ook telkens als je even het contact met de snaren verbreekt om ze vervolgens weer aan te raken.
    Dit lijkt mij een aardingsprobleem maar de netaansluiting van mijn versterker is niet geaard (zit een stekker aan zonder randaarde)
    Ik heb ook al een ander snoer geprobeerd maar ook dit maakt niets uit.
    De gitaar is weliswaar 2e hands gekocht maar er is (zichtbaar) nooit op gespeeld omdat het een reserve gitaar uit een opnamestudio was dus daar zou het eigenlijk ook niet aan mogen liggen.
    Tenslotte is de gitaar (nog steeds) voorzien van de in de fabriek aangebrachte bullit flatwound snarenset.
    Wat moet ik doen?
    Laatst gewijzigd door Hakmans; 12 januari 2011 om 12:38

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    De Strat heeft single coil/enkelspoels elementen die nu eenmaal brom oppikken. Is wel wat aan te doen met shielding enzo maar je komt er nooit helemaal vanaf of je moet EMG's monteren.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    Hoi,,

    Heb je niet toevallig een apparaat wat kan storen in de buurt (zoals een radio)? of je telefoon in je zak?
    Want als ik mijn telefoon in m'n zak heb, en de gitaar ertegenaan komt, gaat het ook piepen en kraken.

    Wat je kan proberen is om de versterker op een andere plaats te zetten, en hem eens in een ander stopcontact te stoppen.

    Grtz.
    Ijselrobo 07
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Idd, beeldschermen, TL-buizen etc. zijn berucht in dat opzicht. En een hum-bucker heet niet voor niets een humbucker...
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor je snelle antwoord.
    Het is een behoorlijk irritante brom maar vooral het getik/ gekraak bij het contact maken met de snaren is hinderlijk.
    De tremolo plaat heb ik er inmiddels al af gehad en de aarding zit goed aan het tremoloblok gesoldeert. Ook de aansluitconnector, de pot-meters en de schakelaar zijn netjes met de aarddraad verbonden.
    Andere elementen? Wil ik wel doen maar dat zou toch niet nodig moeten zijn voor een gitaar van dit caliber en deze prijsklasse? Hoe is Fender anders zo'n grote naam geworden?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door munkie Bekijk bericht
    De Strat heeft single coil/enkelspoels elementen die nu eenmaal brom oppikken. Is wel wat aan te doen met shielding enzo maar je komt er nooit helemaal vanaf of je moet EMG's monteren.
    Misschien een domme vraag maar wat zijn EMG's?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2010
    Locatie
    SA/BEL
    Berichten
    305

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hakmans Bekijk bericht
    Bedankt voor je snelle antwoord.
    Het is een behoorlijk irritante brom maar vooral het getik/ gekraak bij het contact maken met de snaren is hinderlijk.
    De tremolo plaat heb ik er inmiddels al af gehad en de aarding zit goed aan het tremoloblok gesoldeert. Ook de aansluitconnector, de pot-meters en de schakelaar zijn netjes met de aarddraad verbonden.
    Andere elementen? Wil ik wel doen maar dat zou toch niet nodig moeten zijn voor een gitaar van dit caliber en deze prijsklasse? Hoe is Fender anders zo'n grote naam geworden?
    tja, ik heb er ook last van met mijn telecaster (en niet een klein beetjke zelfs ) en jaguar....stekker met aarding kan al veel verhelpen, maar het blijft toch steeds..
    ik had er wel geen last van als ik mijn start inplugde

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    469

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hakmans Bekijk bericht
    Misschien een domme vraag maar wat zijn EMG's?
    Een veelgebruikt merk van actieve humbuckers
    Gitaren: Ibanez SZ520-QM / Ibanez RG570 / Ibanez v302
    Effecten: Dunlop Crybaby / Marshall Regenerator / SHO&OCD / Ehx Metal Muff Nano / Ibanez FL-9 Flanger
    Amp: Vox Ac4tv / Blackstar HT5-H + HB 1x12"

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    26

    Standaard

    Heb je er een pedaal tussen zitten?
    Kan het zijn dat je potmeters van je amp het begeven?
    Fender Hot Rod Deluxe,
    Gibson ES335 Vintage SB,
    Epiphone Les Paul Standard

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door baries Bekijk bericht
    Heb je er een pedaal tussen zitten?
    Kan het zijn dat je potmeters van je amp het begeven?
    Met of zonder pedaal maakt geen verschil
    De versterker heeft twee afzonderlijke kanalen en het doet zich op beide kanalen voor.
    Ik heb de TL verlichting én de computers uitgeschakeld, de telefoon weggelegd en een ander stopcontact geprobeert. Helaas alles zonder resultaat.
    Baal er best wel van want ik was erg blij met mijn nieuwe aanwinst maar de lol is er nu een beetje af...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top