Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2008
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    311

    Standaard versterken akoestische gitaar

    Ik heb een vraag over het versterken van mijn akoestische gitaar.

    Tijdens repetitites versterk ik mijn akoestische gitaar d.m.v. het volgende: in de gitaar zit een fishman rare earth/humbucker element. Die gaat d.m.v. een passieve DI naar de PA.

    Bij de laatste repetitie - gisteravond - viel mij op dat ik toch wel veel feedback heb. De bastonen dreunden echt door.
    Volgende keer zal ik eens goed naar de EQ kijken en zien of er niet nog meer middle moet worden weggedraaid.

    Maar andere opties om feedback te voorkomen?

    Ik heb bijv nog een feedback/blocker - dus die kan ik gaan bijsnijden (ivm element) en in de 'sound hole' stoppen.
    Maar...zal dit voldoende zijn?

    Kan het niet ook zo zijn dat de passieve DI onvoldoende output geeft, dat we daarom op de PA de gain hoog moeten draaien en geeft dat de feedback?
    Ik vraag mij nu af ik toch niet beter zo'n dure LR Baggs PADI had moeten kopen i.pv. de (wat) goedkopere passive KLOTZ Di die ik nu heb.

    Ik hoop op tips en advies!

  2. #2

    Standaard

    Beste DI voor akoestische gitaar is een Avalon U5 of Radial JDV... als je een goede gitaar/ element hebt weet je niet wat je hoort !! Als je dat te duur vindt, neem dan een Radial J48.

    Elementen heb ik geen verstand van, maar het is belangrijk een goede te nemen.

    Last van feedback kan ook alles te maken hebben met een gebrekkige geluidsinstallatie in jouw repetitiehok. Ga niet optimaliseren voor repetitie, want dat kan je in het 'echt' duur komen te staan. Draai op het kanaal van je gitaar een beetje laag eruit en je probleem moet opgelost zijn.

    Succes ermee !
    Uitverkoop :
    BSS DPR-404 // Avalon VT-747 // Avalon U5 // Alesis HD-24 + Fireport + XLR multi's + jack multi's // 2 x 8 HE 19" flightcase + multi's + ijzerwerk
    --> Alles in uitmuntende staat.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Draai op het kanaal van je gitaar een beetje laag eruit en je probleem moet opgelost zijn.

    Succes ermee !
    Dat in combinatie met je feedbackkiller zou m.i. al een hoop schelen.
    (Ik had zonder feedbackkiller enorm last van de bastonen v.d. bassist die in mijn klankkast een eigen leven gingen leiden.)

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jedeel Bekijk bericht
    Dat in combinatie met je feedbackkiller zou m.i. al een hoop schelen.
    (Ik had zonder feedbackkiller enorm last van de bastonen v.d. bassist die in mijn klankkast een eigen leven gingen leiden.)
    Feedbackkiller als in een apparaat dat notch-filters maakt?
    Uitverkoop :
    BSS DPR-404 // Avalon VT-747 // Avalon U5 // Alesis HD-24 + Fireport + XLR multi's + jack multi's // 2 x 8 HE 19" flightcase + multi's + ijzerwerk
    --> Alles in uitmuntende staat.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Feedbackkiller als in een apparaat dat notch-filters maakt?
    Nee, volgens mij bedoelt ie een plaatje dat je in het klankgat stopt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    Je moet de lowcut knop op de mengtafel aanzetten, daarmee begint het. Vervolgens draai je eventueel wat laag uit je geluid op de mengtafel. Als je dan nog feedback heb, ga met je rug tussen de speaker en je gitaar staan. Als je dan nog feedback hebt, speel dan wat zachter of koop zo'n feedback booster voor in je klankgat.

    dure di's en die dingen maken niet veel uit als het om feedback gaat.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Nee, volgens mij bedoelt ie een plaatje dat je in het klankgat stopt.
    Yep, de TS heeft het n.l. over een feedback/blocker!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2008
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    311

    Standaard

    Die feedback buster bijsnijden ging eenvoudig.

    Ook heb ik nu een actieve DI met EQ regeling besteld. Namelijk de
    Hartke Acoustic Attack. Volgens mij een product dat er bij Hartke uitgaat, maar het ziet er solide en goed uit. Het feit dat je er wat 'warmte' ik kan draaien en ook treble/mid/bass lijkt mij wel fijn.
    Ook goede kritieken op internet gezien.

    Enfin, we zullen gaan zien of dit de oplossing is!
    ===

    For sale: digitale recorder Tascam DR-1 met ingebouwde microfoons, Ibanez Troubadour en KLOTZ D.I. (passief)
    Laatst gewijzigd door hessepes; 13 januari 2011 om 13:12 Reden: Kijken of mijn spam verschijnt...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2008
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    311

    Standaard

    Heb aantal maatregelen genomen ter verbetering van mijn akoestische gitaar geluid:

    1) feedback blocker

    2) Hartke Acoustic Attack: kan ik zowel de feedback (middle) mee wegdraaien en ook een warme sound mee creeëren. Vond nl dat mijn akoestische gitaar versterkt toch minder mooi klonk dan onversterkt. Maar door die acoustic attack krijg ik een erg mooie warme klank. Erg tevreden over.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    parametrische equalizer is wat je nodig hebt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top