Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard Fretten persen in ebben toets lukt niet!?

    Hey allemaal,

    Hier weer eens een berichtje van mij en dan begin ik meteen met een vraag.

    Ik ben (al weer een tijdje) bezig met de bouw van een JEM. De body is klaar, electronica zit er in maar moet nog worden aangesloten. Ik moet alleen de hals nog fretten, logootje erop en aflakken. Nu ben ik vanavond begonnen met het fretten van de hals. De hals heeft een Ebben toets en krijgt Dunlop 6000 fretten en het is niet het eerste fretklusje wat ik doe met deze overherheerlijke dikke fretten, maar wel voor het eerst in een ebben toets.

    De fretslots heb ik ingezaagd met een 0,6mm zaagje. De tang van de dunlop fret is 0,53mm, dus dat past. De breedte t.p.v. de studs op de tang (de puntjes die de fret vast zetten in het fretboard) is 0,91mm. De studs steken dan per kant 0,155mm in het ebben. Voor m'n gevoel moet het geen probleem zijn om de fretten in de ebben toets te persen. Ik pers de fretten er in met een boor in een boorstandaard, daar heb ik inmiddels al een hals of 8 mee gedaan waarvan 6 met Dunlop 6000 in zowel rosewood als maple maar nog nooit in een ebben fretboard. Nu is het zo dat tijdens het persen de boor uit de standaard wordt gedrukt. Dus ik verlies de kracht om de fret in de toets te persen.

    Ebben is erg hard (weten we allemaal!) maar voor m'n gevoel is er zo veel kracht voor nodig om de fretten erin te persen (ik heb niet eens meer overwogen ze met de hamer te tikken). Er zitten nu 3 fretten in t.p.v. de nut, en de hals blijft verder keurig recht. De eerste ging zwaar, de 2e ging beter, en de 3e ging weer erg zwaar. De 4e krijg ik er niet meer in met dit gereedschap.

    Mijn vraag is: Klopt het dat er zo veel kracht voor nodig is om fretten in een ebben toets te persen, dan heb ik dus waarder gereedschap nodig. Of is het verstandig de fretslots iets ruimer te maken (bijv. 0,7mm i.p.v. 0,6mm)?

    Wie o wie heeft hier ervaring mee?

    vr.gr.

    Branko

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    heb dat soort problemen ook al gehad. ik heb met dremelslijpschijfje de haakjes op de tang wat afgevlakt. daarna ging het prima, overwogen om ze vast te lijmen, maar dat bleek niet nodig want klemden nog steeds prima in de slots.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2006
    Locatie
    head village
    Berichten
    569

    Thumbs up

    Hey Branko,

    Haakjes op de fret wat platter maken mbv tang of in de bankschroef ....
    ( tang zonder ribbels gebruiken en bij de bankschroef vlakke hulpstukjes gebruiken )

    Je mag ook mijn (fret) pers gebruiken uiteraard !

    Gr R

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey allemaal,

    Ik ben bij Robostrat langs geweest en met een echte frettenpers lukt het dus wel gewoon.
    Naar tevredenheid de fretten erin gepeerst en het was erg gezellig!
    Binnenkort volgt een nieuwe update van m'n JEM-project.

    Bedankt voor de reacties!

    vr.gr.

    Branko

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Heb nu 3 keer een ebben toets gefret. Wat ik doe is de sleuven nalopen met een junior zaagblad. Dan is het te doen met een hamer. (betrof ook de dikste Dunlops waarmee ik in esdoorn en palisander ook nooit moeite mee had)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2003
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.407

    Standaard

    Pas op met té veel kracht zetten om de frets in de slots te krijgen. Het kan ervoor zorgen dat er spanning in de toets komt, hierdoor wordt de nek boller.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top