Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    30 januari 2003
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    60

    Exclamation Lak schade herstellen; Hoe ga ik te werk?

    Afgelopen zomer heb ik een leuk les-paul achtige gitaar op de kop getikt voor een leuk prijsje; een london city dakota.

    het ding is het helemaal getrouw aan de originele les paul vorm, maar de sound is werkelijk fantastisch!

    Nu is het zo dat de gitaar slechts een jaar of 2 oud is, enkel heeft de vorige eigenaar hem al flink mishandeld. Op verschillende plekken op de gitaar zitten er kleine barstjes in de lak, of zijn er hele happen uit de lak waar het kale houd zichtbaar is.


    Verder ziet hij er nog heel goed uit, dus wilde ik proberen om deze plekjes zo goed mogelijk bij te werken. Het gaat me erom dat a) de body weer beschermd is met een laagje lak, en b) dat de gitaar zijn huidige staat behoud (dus niet slechter wordt door mijn reparatie pogingen :-) )



    Wie weet raad?
    (ik zal straks ff een paar foto'tjes posten)
    Gear: London City Comet MK2 - PodXT + FBV Express - AKG wireless headphones

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    30 januari 2003
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    60

    Standaard De foto'tjes






    Gear: London City Comet MK2 - PodXT + FBV Express - AKG wireless headphones

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Nitrolak repareer je met blanke nagellak. Polylak (wat dit waarschijnlijk zal zijn) kan je "repareren" door indien nodig te stainen en af te werken met superdunne secondelijm.

    Kijk eens op de site van Stew Mac. daar zal je ongetwijfeld vinden wat je zoekt.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Nitrolak repareer je met blanke nagellak. Polylak (wat dit waarschijnlijk zal zijn) kan je "repareren" door indien nodig te stainen en af te werken met superdunne secondelijm.

    Kijk eens op de site van Stew Mac. daar zal je ongetwijfeld vinden wat je zoekt.
    Ik heb poly lak wel eens gerepareerd door eerst nagellak (ik had mazzel: het was een rode gitaar en ik vond een HEMA®nagellak die precies kleurde) te gebruiken en daar overheen na het drogen secondenlijm te plakken. Enige probleem is dat je hiero eigenlijk maar 1 standaarddikte kan kopen, waardoor het wat lastig werkt.

    Iemand heel toevallig een adresje binnen NL waar verschillende diktes te koop zijn (ik heb naast gitaarbouwzaken ook bij modelbouwzaken gekeken maar ook daar vind ik alleen de 'standaard'-soort.
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Stew Mac verkoopt verschillende diktes.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    www.politoeren.com heeft ook verschillende diktes. scheelt overzeese porto.
    http://www.politoeren.com/contents/n...laat-lijm.html
    Wim
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    30 januari 2003
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    60

    Standaard

    hmmm, secondenlijm dus....

    ik had zelf al een bijwerk stift blanke lak bij de autometerialenzaak gehaald, maar secondenlijm kan dus ook. Zit er nog verschil tussen die lijm van politoeren en bv .. pattex? (sorry ben leek op dit gebied)
    Gear: London City Comet MK2 - PodXT + FBV Express - AKG wireless headphones

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Zoals GG zegt, het mooiste resultaat krijg je met superdunne. Pattex is er vlgs mij alleen in de standaard (te dikke) viscositeit.
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    30 januari 2003
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    60

    Standaard

    OK, duidelijk, en dan laagje voor laagje aanbrengen zeker, totdat de originele dikte bereikt is.

    Moet ik de 'wonden' nog voorbereiden? Zoals op de foto's te zien is, zin de randen van de gaten gebarsten, en zitter er kleine scheurtjes. Moet dit nog geschuurd worden o.i.d.?
    Gear: London City Comet MK2 - PodXT + FBV Express - AKG wireless headphones

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McLambo Bekijk bericht
    OK, duidelijk, en dan laagje voor laagje aanbrengen zeker, totdat de originele dikte bereikt is.

    Moet ik de 'wonden' nog voorbereiden? Zoals op de foto's te zien is, zin de randen van de gaten gebarsten, en zitter er kleine scheurtjes. Moet dit nog geschuurd worden o.i.d.?
    Hier een goede stap voor stap handleiding.
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top