Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Locatie
    breda
    Berichten
    569

    Standaard vlak trekken achterkant gitaar : wat te doen ?

    6 Maanden geleden begonnen met de bouw van een 00 model gitaar; met name het achterblad
    op dikte gemaakt en voorzien van bracing en het voorblad op dikte gemaakt.

    Door omstandigheden heeft het project echter al die tijd stil gelegen.
    Dus afgelopen week maar weer eens begonnen met het benden van de zijkanten wat met vallen
    en opstaan moet gaan lukken.

    Echter nu blijkt dat het achterblad van bol naar vlak getrokken is.
    Hoe kan ik dit oplossen.
    1e mogelijkheid is het midden van de bracing verzwaren met een gewicht ?
    2e manier is de bracing er af slopen met het gevaar dat het hout teveel
    beschadigt.
    Iemand een andere oplossing?

    Laatst gewijzigd door fransoos; 23 december 2010 om 18:49 Reden: taalfout
    don't worry be happy

    Te Koop : Taylor T5 met Koa bovenblad, in nieuwstaat wegens zelfbouw gitaren

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Da's pech ! Heb je de bracings bol gemaakt ? En hoe vlak is vlak bij jou.., echt kaasrecht ?
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  3. #3

    Standaard

    De tijd dat het project stil lag heeft die rug waarschijnlijk in een drogere ruimte gelegen dan toen ie gefabriceerd werd in het atelier? Of het hout voor de rug bezat een andere (hogere) vochtigheidsgraad bij aanvang der werken? Volgens mij is vochtigheid hier in ieder geval de bepalende factor van het probleem. Hout werkt (krimp/zwelt) in de breedte, dus niet in de lengterichting van de nerf. Die werking is niet tegen te houden, noch met schroeven, spijkers of lijm. Het is buigen of barsten.
    In jouw geval, Fransoos, is de rug gekrompen maar de balkjes uiteraard niet, daar die niet onderhevig zijn aan krimp in de lengterichting. Gevolg: de rug heeft de balken recht getrokken. Mocht je die rug weer in een iets vochtiger ruimte plaatsen (of als test, op de buitenkant bevochtigen) dan gaat ie uitzetten en terug rond komen te staan, maar da’s natuurlijk maar een tijdelijke oplossing.
    Ofwel laat je dit zo, ofwel haal je de balkjes los en begin je opnieuw met de bebalking.. Ik vrees dat dit de enige oplossingen zijn.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Miss is anders 'n oplossing..., om de balkjes helemaal af te korten.., dus zo plat mogelijk te maken (b.v. met dremel afslijpen..) en het blad dan bol te maken d.m.v. verwarmen en nieuwe, van onderen bol gevormde balkjes verlijmen ?? Dan hoef je dus alleen nieuwe balkjes te maken. Dat gaat nog..

    In dit geval probeer ik natuurlijk alternatief te denken..

    Edit; aan het model te zien wordt het 'n 000 ???

    Als de balkjes makkelijk zijn los te stomen ofzo, dus zonder schade.., zou ik dat doen en ze dan alleen maar opnieuw bol maken van onderen..

    Mijn zelfbouw spullen bewaar ik in een inbouw kast om ze tegen dit soort 'grappen' te beschermen en dat gaat tot nu toe behoorlijk goed. Het is overigens 13 a 14 graden in m'n ateliertje... bibber de bibber...
    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 23 december 2010 om 18:28 Reden: edit
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Dik balen. Ik heb het ook twee keer gehad met hetzelfde bovenblad. Dit hout was te vers om lekker mee te werken. Ik heb de braces toen vervangen. Met warmwater/stoom ze los gemaakt en er weer nieuwe opgezet. Een andere oplossing zie ik ook niet.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Edit; heb inmiddels ontdekt dat het toch 'n 00 kan zijn.
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Ik zou ze de balkjes er gewoon af schaven en schrapen. Dit is minder drastisch dan stoom (wat eigenlijk ook weer vocht toevoegt).
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Ai.. zit je niet mee fransoos, vervelend. Lijkt mij ook iets met de relatieve vochtigheid te maken te hebben, of het hout voor de achterkant is te vers geweest. Denk het eerste, de meter op mijn bouwzolder geeft momenteel een procent of 32 aan. Om die reden is het aan te raden de bracing buiten het stookseizoen aan te brengen en aaneensluitend te verlijmen met de zijkanten. "De doos dicht voor het stookseizoen"
    Misschien dat er bij het stijgen van de RV de bolling weer terug komt, zo niet.
    bracing er af (schaven is een goede optie) en opnieuw beginnen als de RV een beetje constant is. Even verder met de hals? Is ook leuk
    Laatst gewijzigd door superfly; 25 december 2010 om 22:03
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Locatie
    breda
    Berichten
    569

    Standaard

    De "back" een nachtje laten logeren in de werkplaats; de temperatuur en de RV
    zijn resp. lager en hoger waardoor de bolling weer teruggekomen is.
    ( de achterkant is vanaf de zomer in de huiskamer geweest ).
    Nu nog bedenken wanneer ik eea tot een doos moet verlijmen.

    Kun je nagaan wat er voor krachten optreden op de doos alleen al door
    wisselende RV en temp. Daarbij opgeteld de snaarspanning.

    Bedankt voor jullie suggesties :-)

    @Bluewey, hoe heb je dat ontdekt.
    Laatst gewijzigd door fransoos; 27 december 2010 om 15:25
    don't worry be happy

    Te Koop : Taylor T5 met Koa bovenblad, in nieuwstaat wegens zelfbouw gitaren

  10. #10

    Standaard

    Mooi zo, Fransoos, vraag is echter wat de rug van deze gitaar zal uitspoken wanneer de gemonteerde body weer een tijdje in een droge woonplaats zal logeren?
    Voor alle duidelijkheid, temperatuur heeft hier absoluut niks vandoen, een vergissing die wel meer metaalbewerkers maken wanneer ze aan de slag gaan met hout. De werking bij metaal is onderhevig aan warmte en koude, bij hout is dit enkel droogte/vochtigheid. Schuldige is dus niet een tropische hitte, maar de 90% luchtvochtigheid die daarbij kan horen. Hetzelfde verhaal bij 'erg droge' vriestemperaturen..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top