Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Tuner knalt

  1. #1

    Standaard Tuner knalt

    Hallo,

    sinds kort heeft de violiste in onze band een Korg pitchblack tuner, maar als ze hem aanzet is er een knal te horen over de PA. In de repetitieruimte niet een heel groot probleem maar in live situatie niet echt wenselijk. Ligt een beetje aan de omstandigheden, maar meestal stemt ze toch 1 of 2 keer snel tussen de nummers door op een set van een uur.

    Met mijn gitaar erin knalt de tuner niet, dus hij is niet kapot volgens mij.

    De viool heeft een soort band als pickup:


    zou het probleem opgelost zijn als ik de pitchblack op de een of andere manier kan aarden ofzo? Hiervoor had ze een Behringer tuner, deze knalde niet maar de plastic behuizing kon het vrij snel al niet meer aan.

    Alvast bedankt,
    Rik
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  2. #2

    Standaard

    Heb je de pitchblack nu aangesloten op een adapter? Probeer hem in dat geval eens met batterij, kan inderdaad met aarding te maken hebben.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    En heel langzaam groeit onder gitaristen het besef dat true bypass ook niet alles is...

  4. #4

    Standaard

    Bij true bypass heb ik het volgende wel eens gelezen:

    ''The mechanical switch takes time to flip from one side (bypass) to the other (active). Granted, it's a very, very short amount of time (measured in milliseconds), but as far as electricity is concerned, that's an eternity. Electricity moves at the speed of light. While the switch is between positions, a charge builds up in the input and comes out as soon as the mechanical connection is engaged. This is the "pop" that you hear.''

    In ieder geval moet je ervoor zorgen dat deze lading naar de massa wegvloeid. Dit kan het beste met een 1meg of groter resitor van de effect in, naar de ground.

    Geen van de pedalen die ik zelf maak, heeft last van ploppen.

  5. #5

    Standaard

    Het ligt waarschijnlijk ook aan de manier van bedraden van de dpdt/3pdt schakelaar. Er bestaat een zogeheten antiplop schakeling, en die werkt prima. Maar, ik heb nog maar weinig (geen) pedalen gezien die deze manier van aansluiten standaard hadden. Is ook wat meer werk.

  6. #6

    Standaard

    Klopt je kan dit ook via de 3dpt schakelaar aan de massa hangen, alleen heb je dan alsnog kans dat je een plop hoort.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Bij true bypass heb ik het volgende wel eens gelezen:

    ''The mechanical switch takes time to flip from one side (bypass) to the other (active). Granted, it's a very, very short amount of time (measured in milliseconds), but as far as electricity is concerned, that's an eternity. Electricity moves at the speed of light. While the switch is between positions, a charge builds up in the input and comes out as soon as the mechanical connection is engaged. This is the "pop" that you hear.''

    In ieder geval moet je ervoor zorgen dat deze lading naar de massa wegvloeid. Dit kan het beste met een 1meg of groter resitor van de effect in, naar de ground.

    Geen van de pedalen die ik zelf maak, heeft last van ploppen.
    Ik heb in m'n natuurkunde-lessen geleerd dat elektronen zich door koper heen verplaatsen met ongeveer 2/3*c.
    Maar die les was al lang geleden hoor, misschien is het wel beter/groter/sneller/witter geworden.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Volgens mij schakelt de pitchblack met een relais en niet met een 3PDT schakelaar.

    Toen ik een relais in mijn WH-10 zette heb ik een 69nF cap over de + en - van het relais geplaatst wat het ploppen flink reduceerde. Ik heb ook nog een Pitchblack thuis liggen die ik wel een keer open kan maken om te kijken hoe hij in elkaar zit.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jim__ Bekijk bericht
    Heb je de pitchblack nu aangesloten op een adapter? Probeer hem in dat geval eens met batterij, kan inderdaad met aarding te maken hebben.
    Ze heeft er nu een batterij inzitten.

    Maar ik neem aan dat hij al aan het chassis 'geaard' is, dus ik weet niet zo goed waar ik hem dan nog meer aan zou kunnen aarden..? Een extra weerstand ertussen kan natuurlijk wel, wist ik niet maar klinkt in ieder geval logisch.

    @EuroCinema: het gaat om de violiste niet om mijzelf
    de pitchblack doet het trouwens prima als ik mijn gitaar erin prik, geen plop niks.
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2008
    Locatie
    Weert
    Berichten
    2.015

    Standaard

    +1 voor Midwolda: Electricity moves at the speed of electrons.
    9th Wonders! || The Droeftoeters
    Epiphone Sheraton II + Fender Jaguar + Danelectro '59 Dano + Parker P-38

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top