Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Beginnersvraag over ontstemmen van gitaar

    Beste allemaal,

    Dat een gitaar ontstemt door kou of warmte is me bekend.
    Maar mijn simpele beginnersgitaar ontstemt snel, vaak na een kwartiertje spelen al.

    Vraag is nu of het helpt om de kruiskopschroefjes en de 6-kantige plaatjes vaster te draaien bij de stemmechanieken.

    Wat ik precies bedoel is te zien in de bijgevoegde afbeeldingen.





    Heb ook nog zitten denken om er betere snaren op te zetten.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    hey,,

    om wat voor een gitaar gaat het?
    als het bijv. een squier van de goedkoopste serie is, dan ontstemt die inderdaad snel.
    maar zijn dit foto's van jouw gitaar?
    dan is het verstandig om er nieuwe snaren op te leggen, want die zien er wel heel erg roestig uit.

    Grtz.
    Ijselrobo 07
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  3. #3

    Standaard

    Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het is een Ion Discover USB gitaar.
    Uiterlijk is ie gekopieerd van een strat.
    Ding koste 129,- euro, dus ik ben me ervan bewust dat het niet zo heel veel soeps zou kunnen zijn. Maar eerst moet ik weten of het gitaar spelen me bevalt, alvorens ik een duurdere koop.

    Nieuwe snaren ga ik i.i.g. doen. Maar helpen de genoemde schroeven ook?

  4. #4

    Standaard

    Ik denk dat de tremolo ook niet echt meehelpt. Gebruik je die veel?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 augustus 2009
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    722

    Standaard

    Zitten de schroeven die je aanwijst los? Ze horen namelijk vast te zitten. De schroef in het eerste plaatje houdt de knop van het stemmechaniek op z'n plaats, dus die heeft geen invloed op de stemvastheid. De moer in het tweede plaatje zorgt ervoor dat het mechaniek goed vastzit. Als die echt heel erg los zit (en het asje scheef trekt) heeft het wel invloed op de stemming, maar zo ver heb ik het nog nooit zien komen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Het is misschien verstandig om alle schroefjes van je gitaar goed vast te draaien, dat kan alleen maar helpen. Allemaal los kan trouwens ook, dan past ie makkelijker in de kliko Andere mogelijk oorzaken van stemlosheid: vastlopende snaren bij de topkam, een brakke tremolo(afstelling) zoals martijn al opperde of brakke hardware in het algemeen, oude (goedkope) snaren, etc. Even laten nalopen kan wonderen doen, maar ik weet niet of het de moeite waard is, want ik ken die dingen niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top