Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard fox bender samengevat

    Hoi,

    we hebben al verschillende posts over deze bender gehad en sommigen hebben een mooie gebouwd. Ik ben ook van plan er een te bouwen en ik dacht dat het misschien een goed idee zou zijn om een soort van samenvatting te maken waarin ook te vinden is waar de onderdelen verkrijgbaar zijn, zodat niet iedereen door dezelfde zoektocht hoeft te gaan.

    Alle onderdelen zijn bij lmii te verkrijgen en daar hebben ze nu een nieuwe fox bender te koop. (http://www.lmii.com/CartTwo/Secondpr...ding%2FHeating)
    We zijn natuurlijk altijd op zoek naar alternatieven dichterbij..
    Ik vermeld Lmii dan verder ook niet meer.

    1) Bouwplan. Ik heb een plan gekregen van Superfly, prima plan en een goede basis. Dit is een plan voor de uitgebreide versie zoals die bij lmii werd verkocht. Eenvoudiger is makkelijk zelf hieruit af te leiden.

    2) Hout. Locale bouwmarkt voor MDF.

    3) Blanket. www.Omega.co.uk
    http://www.omega.co.uk/ppt/pptsc.asp...TER&Nav=heam01
    Ik denk zelf dat de srmu 050636 geschikt is , deze is 110 V maar ze hebben hem ook in 220V, kosten ongeveer 78 euro

    4) thermocouple en regelaar
    a) Ook bij omega. Moet nog even bellen voor de typeaanduiding. Ik geloof CN704 met passend thermocouple. Je wilt een controller die een relais aanstuurt (je deken aan-uit zet) en voldoende Amperes aankan. De omega controller is 15A dat is voldoende. (8 blijkbaar ook, zie superfly) ik denk dat voor deze deken geldt de volgende formule: 6 inch bij 36 inch maal 5 watt/inch= 1080 W vermogen. Op 220 volt geeft dat 4,8 ampere.
    b) Conrad. Zie post van Superfly.

    5) Veren.
    a) ?. Ik heb nog wel zo'n trekveer thuis liggen, zo'n fitness ding met 2 handvaten, misschien dat die geschikt zijn.
    b) Elastieken van de 'spin' zoals hieronder in de reactie gepost is.

    6) Hoofdspindel.
    a)De zelfde als bij LMi heb ik nog niet kunnen vinden, misschien is een werkbank spindel een alternatief. De spoed van de draad is het probleem bij normale draad, deze is te klein. Werkbankspindel bijvoorbeeld bij Baptist. Dan ben je 25 euro kwijt.
    b)Een ander alternatief is 2 lijmklemmen gebruiken, bijvoorbeeld Irwin quickgrip snellijmklemmen.

    7) Metalen 'slat'.
    Deze heb ik ooit van lmi gekocht dus daarvoor heb ik geen alternatief. Dit moet echter bij bijvoorbeeld mcb te bestellen zijn of bij de plaatselijke bouwmarkt.

    Hiermee zijn denk ik alle onderdelen gecovered. Ik schat de kosten rond de 250 euro, maar dat is dus een semiautomatisch systeem, gelijk aan die van LMI waarbij de temperatuur wordt gecontroleerd. Misschien is het mogelijk om er een te bouwen die volautomatisch is en de timefunctie geintegreerd heeft, maar dan heb je een duurdere controller nodig.

    Aanvullende info:

    (Bron Superfly, tijden ontbreken nog)
    Indian Rosewood: 149C
    Mahogany: 154C
    Maple (bigleaf): 143C
    Maple (European): 138C
    Brazilian Rosewood: 151C
    Cocobolo: 154C
    Koa: 149C
    Paduk: 154C
    Walnut: 149C
    Other Rosewoods: 149C

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gengar Bekijk bericht
    ...Moet even weg, ga straks verder, grz
    Heel graag, zou super zijn om stap voor stap te volgen
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Die deken lijkt me inderdaad geschikt.
    Waarom kies je voor MDF? Ik heb zelf multiplex gebruikt omdat er wat vocht/stoom bij het buigen komt kijken, en dat combineert wat minder goed met MDF dacht ik. Maar vooral omdat er flink wat kracht op de constructie komt te staan bij het "rondtrekken" en dan voelt voor mij multiplex wat meer solide. Bv het bevestiging materiaal voor de veren zet je eenvoudiger en steviger vast in multiplex als in mdf.

    Succes met de bouw! Het vinden van het juiste materiaal vond ik nog de grootste uitdaging

    \/\/
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  4. #4

    Standaard

    Voor de mal zelf is MDF stabiele qua vorm, en water hoort niet in contact te komen met de mal zelf. Daar zit metaal tussen als het goed is, en het verdampt gewoon. Al mijn bouwmallen zijn ook MDF, m.n. vanwege kosten, ook omdat echt platte multiplex niet makkelijk te vinden is, twee keer zoveel kost, en weinig echte voordelen heeft.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Locatie
    breda
    Berichten
    569

    Standaard

    mijn sidebender:

    gemaakt van mdf, restanten koperen buis, handgrepen van oude kastjes, fiets-elastieken van de bouwmarkt,
    aluminium plaat 0,5mm van de bouwmarkt, koperen plaat 0,025mm en de elektrische deken
    van IIMI.
    op dit moment nog op zoek naar een temperatuurregelaar met voeler.

    Mijn eerste bend zullen KOA sides zijn voor een OO. fingers crossed.

    Behoudens de deken zijn de kosten geschat € 20,00 of zo.




    als je de meeste jigs niet zelf kunt maken, moet je ook niet aan een gitaar beginnen denk ik.
    don't worry be happy

    Te Koop : Taylor T5 met Koa bovenblad, in nieuwstaat wegens zelfbouw gitaren

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Mooi minimaal apparaat fransoos.
    Geef een signaaltje als je je koa gaat buigen, dan duimen we mee.

    Hmm, die fiets elastieken. Ik heb bij m'n eerste fox buiging 2x 0.5 mm staal gebruikt als sandwich om het hout zelf. Daarbij was ik wel blij met wat extra kracht van de stalen veren. Maar, ja er zijn er die het met alleen hitte bestendige handschoenen voor mekaar spelen.

    Als temperatuurregelaar heb ik deze aangeschaft. Op Ebay kan je vaak stukken goedkoper aan een PID controller komen. Maar deze heeft een ingebouwd 8 ampere relais. Thermokoppels ook bij conrad te krijgen maar hier hebben ze wat meer variatie . Die platte kleefkoppel wil ik voor de volgende ronde nog eens bestellen. De huidige heeft een cilindertje als voeler en die heeft de neiging om op de kritieke momenten er tussenuit te piepen.

    \/\/
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Locatie
    breda
    Berichten
    569

    Standaard

    hallo Wim,
    Op de elastieken staat toch veel kracht hoor; die andere twee moeten nog
    met ogen aan de bender gemaakt worden.

    de temperatuurregelaar heb ik ook bij xxrad gezien maar ben niet zo'n
    electroman dus ik weet of hij voldoet en ik hem moet aansluiten.
    het is wel een van de duurdere uitgave tbv de bender samen met een voeler
    dus dat wil je niet verkeerd bestellen.
    jij hebt hem wel ? bevalt hij ?
    don't worry be happy

    Te Koop : Taylor T5 met Koa bovenblad, in nieuwstaat wegens zelfbouw gitaren

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Hoi Frans,
    Een temperatuur regelaar is geen must, de wat stoerdere type's onder ons doen het met een oventhermometer en de stekker er in en er uit. Maar die deken wordt ve*&^%kte heet, dat was mij te link.
    Die regelaar is eenvoudig aan te sluiten (er zit een goede gebruiksaanwijzing bij) 2 draadjes 230 volt en 2 draadjes eruit naar je warmte deken. De thermokoppel zet je er ook op met twee dunne draadjes, thats it. Ik heb eerst wat gespeeld met een gloeilamp en wat lagere temperaturen voor dat ik de deken aan heb gesloten.
    Volgende vraagstuk waar ik me voor gesteld zag was.

    hoe de sandwich te maken? Ik ben voor esdoorn uitgekomen op 2 slats, aluminium folie en vochtig bruin pakpapier. /slat/folie/papier/hout/papier/folie/slat. mn eerste set esdoorn heb ik te heet gebakken doordat ik zo snel klaar was dat ik het niet kon geloven. Resultaat; licht bruin esdoorn. Je moet het hele proces in pakweg 5 minuten doorlopen en dat is verrekte snel.John Hall heeft er gelukkig weer een filmpje van gemaakt http://www.youtube.com/watch?v=JFNy93PM0Kc

    En de gebruikte temperaturen heb ik van John Mayes genoteerd:
    Indian Rosewood: 149C
    Mahogany: 154C
    Maple (bigleaf): 143C
    Maple (European): 138C
    Brazilian Rosewood: 151C
    Cocobolo: 154C
    Koa: 149C
    Paduk: 154C
    Walnut: 149C
    Other Rosewoods: 149C

    edit: O ja en gebruik ontkalkt (gedestilleerd) water, dat voorkomt vervelende verkleuringen.
    Laatst gewijzigd door superfly; 12 december 2010 om 22:53
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Locatie
    breda
    Berichten
    569

    Standaard

    Hallo Wim,
    bedankt voor de extra info, wordt erg gewaardeerd !
    de temperaturen van Mayes had ik ook gevonden.

    betreft de voelers die in de link aangaf : wat betekenen die toevoegingen
    als K, T, J en N ?
    don't worry be happy

    Te Koop : Taylor T5 met Koa bovenblad, in nieuwstaat wegens zelfbouw gitaren

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Super interessant !

    Hoewel ik er nog niet aan bezig ben, heb ik wel een hint:

    Als je mallen maakt, zorg er dan voor dat de kanten aan staart en hiel een beetje naar binnen lopen. Die luthier vertelde dat de zijkanten anders terug open veerden, zodat hij ze toch weer onder spanning in de mal moest proppen, en dat wou hij vermijden.


    Soit, dit was mijn bijdrage


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top