Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 28 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 272

Discussie: Guttlin Prospect

  1. #21
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Er gaaf ontwerp Barno.

    Het enige wat het m.i. wat uit balans brengt is de headstock.

    De radii van de 'lange kant' zou ik wat groter maken, waardoor het beter aansluit bij de flauwe taille.

    Dit zijn foto's van de oorspronkelijke Dano Pro, zou iets meer in deze richting gaan, maar de zijkanten zeker niet recht maken.
    http://colemusiccompany.com/wp-conte...-pro-1-021.jpg
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    at hops: de Guttlin headstock reverse ik liever niet al was het maar omdat ik dan in de knoei kom met mijn logo.
    at javaca: ik doe juist moeite om niet te kort bij die dano's te komen, lijkt er nu al wat fel op. Ik ga wel de bovenkant van de kont/aansluiting bovenlijn nog licht aanpassen.

    headstock ga ik nog es bekijken, maar de headstock vorm is zoals ik al zei een soort signature en dat vind ik toch wel belangrijk voor een gitaar die deel uitmaakt van een lijn, een merk. Wat ik mss doe is zoals de Gibson melody: min of meer zelfde vorm houden maar wat versmallen. geeft goed het budgetkarakter van de gitaar weer terwijl de herkenning blijft.

    at oi: je kent vast de dano knoppen met V in midden en T in de buitenring, die vind ik wel tof (en gebruiksvriendelijk), ik weet wel niet welke pots dat zijn

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    Harmelen
    Berichten
    2.646

    Standaard

    Tip:
    Beste werking van pine krijg je als je de strings gewoon door de body heen laat gaan, anders zingt het niet genoeg mee wegens gebrek aan co-axiale vibratie.
    Minpunt:

    19 frets..hmm
    Hals bolt on..( de meeste pine gitaren hebben al een bolt on, doe es wat anders..
    Lijkt wel veel op de danelectro..
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toneblo Bekijk bericht
    Tip:
    Beste werking van pine krijg je als je de strings gewoon door de body heen laat gaan, anders zingt het niet genoeg mee wegens gebrek aan co-axiale vibratie.
    Minpunt:

    19 frets..hmm
    Hals bolt on..( de meeste pine gitaren hebben al een bolt on, doe es wat anders..
    Lijkt wel veel op de danelectro..
    string through: goede tip, mss doe ik dat wel

    uw minpuntjes: so be it, is bedoeld als budget, beginners- en slide gitaar en als ik het ontwerp ga veranderen is de kans heel groot dat het weer op een ander bestaand merk gaat lijken.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    Harmelen
    Berichten
    2.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    string through: goede tip, mss doe ik dat wel

    uw minpuntjes: so be it, is bedoeld als budget, beginners- en slide gitaar en als ik het ontwerp ga veranderen is de kans heel groot dat het weer op een ander bestaand merk gaat lijken.

    okay, ik ga dit wel weer volgen!
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    ik weet niet of dit klopt wat ik nu schrijf maar langere snaren, dan moeten ze strakker om op stemming te komen.
    zou de snaren dan toch liever achteraan vasthaken dan een stringthrough omdat je dan toch de snaren korter maakt.

    (of om de kont heen naar de back laten lopen, maar weet niet of dat wat uitmaakt)

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik weet niet of dit klopt wat ik nu schrijf maar langere snaren, dan moeten ze strakker om op stemming te komen.
    Nee klopt niet, het gaat om de mensuurlengte vs snaarspanning. Of het nou wel of niet string-through is maakt voor de snaarspanning niet uit. Hooguit zit er wat meer rek in de snaar waardoor je makkelijker kunt benden.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    @Barno: inderdaad mooi hoe potmeter en slagplaat op elkaar aansluiten. Daarbij heb ik veel bewondering voor je "kings" en je bouwkwaliteiten. Dat gezegd hebbende: op z'n zachts gezegd ben ik nogal verrast dat je met een broodplank met hals ( ) komt. De redenatie beperkte functionaliteit (fret acces/1 pick up etc) = budget/beginnersgitaar paste in de jaren 60, maar niet in 2011, waar voor weinig een volledig functionele beginnersgitaar (Squier, Yamaha, Ibanezz etc.) gangbaar is. Dit past meer bij "dit is boutique" een one trick pony die je moet hebben, rete exclusief en daarmee rete duur.

    De goede ontvangst van de "kings" en de voorkeuren als headstock niet omdraaien, niet teveel van een Dano (terwijl Dano er af druipt) etc lijken de ontwikkeling van het ontwerp in de weg te staan. De suggesties van No1-Hops vind ik persoonlijk estetisch een stapje in de goede richting.

    Natuurlijk ben ik wel heel benieuwd hoe het prototype wordt en hoe de gitaar overkomt als het geen plaatje meer, maar een echt product is.
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noid Bekijk bericht
    @Barno: inderdaad mooi hoe potmeter en slagplaat op elkaar aansluiten. Daarbij heb ik veel bewondering voor je "kings" en je bouwkwaliteiten. Dat gezegd hebbende: op z'n zachts gezegd ben ik nogal verrast dat je met een broodplank met hals ( ) komt. De redenatie beperkte functionaliteit (fret acces/1 pick up etc) = budget/beginnersgitaar paste in de jaren 60, maar niet in 2011, waar voor weinig een volledig functionele beginnersgitaar (Squier, Yamaha, Ibanezz etc.) gangbaar is. Dit past meer bij "dit is boutique" een one trick pony die je moet hebben, rete exclusief en daarmee rete duur.

    De goede ontvangst van de "kings" en de voorkeuren als headstock niet omdraaien, niet teveel van een Dano (terwijl Dano er af druipt) etc lijken de ontwikkeling van het ontwerp in de weg te staan. De suggesties van No1-Hops vind ik persoonlijk estetisch een stapje in de goede richting.

    Natuurlijk ben ik wel heel benieuwd hoe het prototype wordt en hoe de gitaar overkomt als het geen plaatje meer, maar een echt product is.
    zo'n ontwerp is natuurlijk rekening houden met 20 factoren tegelijk en dat alleen al voor de esthetica in zicht komt. En die esthetica, tja da's altijd erg persoonlijk; straks draai ik de headstock om en zeggen er weer drie anderen dat het eerst mooier was enz... trouwens eigen schuld, moet ik maar geen demo ontwerp posten

    het beginnersgitaargedoe: dwepen met vintage gedoe: ik pleit schuldig. maar tegelijk vind ik bv squiers en ibanezjes geen ideale beginnersgitaren. te veel knoppen, tremelo dingen enz... die een beginner alleen maar afleiden van de essentie, enfin da's mijn mening hé. Deze gitaar is ook niet bedoeld voor de 14jarige gruntende puber hé

    maar idd, eerst maar es eentje bouwen om te kijken wat het geeft

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    @barno

    ik denk dat wel allemaal gestuurd worden door bepaalde voorkeuren in vorm en gebruik.
    dat zal altijd meespelen in je eigen ontwerpen.
    wel heb ik het idee, maar dat zou je aan al die andere zelfbouwers moeten vragen of die het ook zo beleven, dat de perfecte gitaar die je in het hoofd hebt en evt o papier de hoogste punten scoort in veel gevallen die verwachting niet waarmaakt.

    mijn op je guttlin afgeleide vagabond had een korte mensuur van een minigitaar.
    slappe snaren als je hem in standaard stemming zette.
    als slide deed hij het echter prima, maar wat opviel was hoe goed hij bij het lichaam aansloot.

    blijf lekker zoeken naar je goed gevoel in je ontwerp en trek je verder weinig aan van do en dont's.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top