Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard Bouw een topgitaar en ga duiken

    Misschien ooit ergens eerder gepost hier, maar ik vond het de moeite waard, al is het maar omdat we allemaal een stijve krijgen van gitaarverhalen:

    KLIK
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Goed verhaal zeg! Hoe zou het zitten met het eigendom van die Stammen? Ik kan me voorstellen dat de eigenaar van dat meer het eigendom zal claimen.
    Een dikke streep is ook een lijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2010
    Locatie
    's-Hertogenbosch
    Berichten
    711

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=-- Bekijk bericht
    Hoe zou het zitten met het eigendom van die Stammen? Ik kan me voorstellen dat de eigenaar van dat meer het eigendom zal claimen.
    Aangezien hij dat al blijkbaar al jaren doet, zal dat wel meevallen. Hij zal er wel een vergunning voor hebben...

    WAT ME WEL OPVALT: Dat hout wat in het water gelegen heeft, beter klinkt. Dat is met de violen van Stradivarius, bij 'n Gibson die na Kathrina enkele dagen in het water heeft gelegen. En als je gaat Googlen, kom je wel meer voorbeelden tegen.

    Die gitaarbouwer geeft er ook een goede verklaring voor, nml. dat het water het sap (van de boom) in het hout oplost. Het water zelf verdampt weer en laat daarmee duizenden kleine resonatie-ruimte's (de porieën) in het hout over.

    Dus als je 'n erg goed klinkende gitaar wil hebben: het hout 'n paar maanden in 'n bak water laten liggen, laten drogen en dan bouwen.
    Who needs a signature?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Dat vond ik ook apart om te horen. Aan de andere kant is het ook weer niet zo heel erg vreemd, tenslotte staat swamp ash bekend om z'n akoustische eigenschappen, vanwege de de wijde 'poriën' of 'aders' waar ooit het water door gezogen werd.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Heb weleens gelezen dat Stradivariussen daarom zo goed klinken, dat de houtcellen hol en leeg zijn. Weet niet meer hoe ze dat flikten, maar goed (ook iets met water geloof ik). In dat artikel werd ook voor de gitaarbouw gerept over een procedé waarin het hout in water gelegd en daarna gedroogd wordt.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2010
    Locatie
    's-Hertogenbosch
    Berichten
    711

    Standaard

    Wat ik dus al zei: je hout gewoon een paar maanden in het water donderen, er uit halen en drogen en er 'n gitaar van bouwen.

    Die 2 G&L's van mij zijn ook van Swamp Ash en vraag maar aan Mr. Bluesbreaker wat voor geluid en sustain er in zit. Die dingen zingen, da's echt niet normaal meer!
    Who needs a signature?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ja, ik ken dat verhaal wel. Gibson spoelt zn hout niet, hamer bijvoorbeeld wel, prs laat t doen, warmoth doet t zelf.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.287

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Outline Bekijk bericht
    Wat ik dus al zei: je hout gewoon een paar maanden in het water donderen, er uit halen en drogen en er 'n gitaar van bouwen.
    Dat is een ouderwetse manier om hout beter bruikbaar maken. Door mij toegepast om een schuur te herbouwen. Het uit het water halen van dat hout is een buitengewoon smerig karwei. Eenmaal verricht in de slotgracht van het kasteel van een addelijke dame. Ze informeerde hoe het ging. Net doen alsof doen alsof we níet stonken als bunzingen, ging haar maar moeizaam af.
    Ik geloof dat bacterie eten verhaal in het filmpje niet zo. Ik geloof veel meer het looizuur verhaal uit het artikel.
    Kortom, kap een dikke Es. Laat em een paar jaar in het water liggen, een paar maanden drogen en aan de slag!
    Swamp ash is overigens een soort boom en geen bewerkt stuk hout.
    Amerikaans Essen uit de moerassen van de Zuidelijke staten. Door het warme en vochtige klimaat groeit dit hout zeer snel. Daardoor heeft het grotere jaarringen en is het lichter in gewicht en vaak wat minder wit van kleur dan het hout uit de koudere noordelijke staten.
    Dus ander houtweefsel.
    Laatst gewijzigd door beruk; 4 december 2010 om 22:21
    Mwa...

  9. #9

    Standaard

    Goh, interessant man!

    Iemand nog een goede site over verschillende soorten hout voor gitaar?
    Band - www.freewaymusic.nl
    Gear - Strats en een Kemper

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez666 Bekijk bericht
    Eigenlijk zijn we net een stel wijven...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top