Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    28 november 2010
    Locatie
    Ugchelen
    Berichten
    33

    Standaard Floyd rose of vaste brug

    Ik wil er graag een gitaar bij maar ik twijfel over een vaste brug of floyd rose.
    Ik heb beide en nu twijfel ik wat verstandig is om te kopen.
    De floyd rose die ik nu heb op mn Lag Arkane die blijft lang in stemming maar zoeen paar keer per jaar met wisselende seizoenen dan moet ik hem veel bijstellen en dan ben je toch er even mee bezig om hem goed te krijgen.
    Ligt dit aan de soort licenced floyd rose en niet stabiele hals of heeft iedereen met een floyd rose er last van. Een vaste brug lijkt me daar minder last van te hebben.
    Ik zou graag ervaringen hiermee horen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2009
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    101

    Standaard

    Het ligt wellicht wel aan de plek waar je gitaar staat. Als het in deze ruimte veel tocht dan zal je hem vaker moeten stemmen ivm de werking van het hout. Ik denk niet dat dat aan de floyd specifiek ligt. De mijne doet dit overigens niet.
    Als je hem tijdens seizoenswisselingen veel gebruikt, zou het wel de floyd kunnen zijn.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    28 november 2010
    Locatie
    Ugchelen
    Berichten
    33

    Standaard

    Hij staat altijd op dezelfde plek in de kamer en niet op de tocht.
    Het is deze week nu de temperatuur buiten weer ineens naar beneden gaat weer zo dat ik de schroefjes om te stemmen wel een slag of 2-3 moet verdraaien om te stemmen.
    De gitaar is pas afgesteld waarbij ook de fretten gevlakt zijn en zo.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Jouw Lag heeft waarschijnlijk een zwevende Floyd Rose net als mijn supersstratje had.
    Ik heb een kleine modificatie aangebracht waardoor de Floyd Rose in ruststand vrij stevig tegen een stripje hout op de body aandrukt en dus alleen nog naar voren kan (diven).
    Hierdoor is deze gitaar ongelooflijk stemvast en stabiel geworden.
    Stabieler en stemvaster dan welke gitaar met vaste brug dan ook en toch nog de mogenlijkheid van een tremelogebruik.
    En ook meer tone en sustain als bij een zwevende trem

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2010
    Locatie
    Krimpen aan den IJssel
    Berichten
    479

    Standaard

    mijn floyd blijft ook altijd wel goed ok klein beetje stellen maar dat heb je met andere mogelijk ook
    blijft toch hout en dat werkt , zie je voordeur

    het zou mij niet weerhouden een floyd te gebruiken

    greetzzzz
    Gear: ESP LTD KH202 exit/ return Fender Tele USA , Yamaha APX FM500
    Ibanez Prestige , RG1451 Gibson LP Studio , Blackstar HT40 Boss Delay DD-7
    Tascam guitar trainer , Boss CH-1Chorus Boss Blues driver ,Cry baby GCB-95, Polytune
    Boss RC-3 Looper, Dr NO Kafuzz ,Rocktron Cotton Mouth Fuzz

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.987

    Standaard

    Het ligt er een beetje aan of je je floyd rose vaak gebruikt.
    Ik ben zelf van mening als je het amper gebruikt je beter voor vaste brug kan gaan.
    Het beste is natuurlijk het beide te hebben. Nummers dat je het niet gebruikt pak je vaste brug. Die veel stabieler is en sommige mensen zeggen ook meer sustain (ik hoor dit verschil meestal niet maar goed... sommige mensen horen alles). En wanneer je wel floyd rose wilt gebruiken pak je je superstratje of wat dan ook.
    Ik zelf heb nooit floyd rose gemist. Het is wel leuk af en toe mee te kloten maar ik kan goed zonder dus voor mij heeft het geen prioriteit. Eerst een mooie gitaar met vaste brug.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    28 november 2010
    Locatie
    Ugchelen
    Berichten
    33

    Standaard

    gisteren weer eens een gitaar geprobeert maar ook met floyd rose en tja ik gebruik het eigenlijk niet dus vaste brug lijkt me toch een betere optie ook gezien het gemak van stemmen en zo.
    Ik kan altijd nog op mn Lag een kwalitatief een betere floyd zetten want die gitaar heb ik toch.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2001
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Als je geen trem gebruikt zou ik lekker voor een hardtail gaan. Eender welke gitaar zal gaan werken bij temperatuur-schommelingen, ook hardtails. Hout blijft hout. Gitaren met trem zullen daar inherent iets gevoeliger voor zijn. Floyds kosten wat tijd om af te stellen, maar oefening baart kunst. Uiteindelijk kan je in no-time je gitaar weer in tiptop conditie krijgen voor elk jaargetijde . Ik breng hem altijd weg naar mijn favo tech aangezien hij dingen kan met gitaren die ik (nog) niet voor elkaar krijg, en twee keer per jaar wat TLC door een gitaarguru vind ik sowieso een prima investering.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Mijn ervaring is dat een gitaar met een niet zwevende floyd rose stabieler is dan een gitaar met een vaste brug (en dan heb ik het over de vergelijking van 2 goed afgestelde kwaliteits gitaren)
    Je kan extreem, ja echt extreem benden zonder dat er daarna maar iets onstemt is.
    Ander voordeel is dat nieuwe snaren na montage nauwelijks nog rekken en je dus gelijk ermee kan gaan spelen/optreden zonder allerlei "snarenuitrek& inspeelgedoe".
    En dan ook nog het voordeel dat een Floyd fijnstemmers heeft, stemmen is zo gepiept...
    Zelfs als ik de Floyd trem niet of weinig zou gebruiken zou ik zelf/persoonlijk toch voor een gitaar met een Floyd gaan...
    Laatst gewijzigd door jerome; 1 december 2010 om 19:19

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.987

    Standaard

    Een snaar rekt toch altijd wel? Bij vaste brug heb je idd dat hij zich nog moet vestigen om de tuner. Maar voordeel is dat je bij een vaste brug gewoon stemt en je bent klaar. Wanneer bij een floyd rose de finetune niet toereikend genoeg zijn moet je gelijk inbusje erbij gaan pakken. al die dingen losdraaien, stemmen, vastzetten en nog eens finetunen met je trem.
    Vergis je niet, ik vind floyd rose erg gaaf, maar dat het stabieler is dan een vaste brug kan ik niet zeggen. En zeker niet als je geen geld hebt voor een degelijke gitaar met floyd rose. Wanneer jij voor een B-serie jackson of ibanez gaat dan ben je slechter af dan met bijvoorbeeld een epiphone met vaste brug mijn inziens.
    Maar dat is natuurlijk ook allemaal deels smaakgebonden.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top